شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
دو فیلم و یک داور ایرانی در فستیوال فیلم ونیز حضور دارند
حضور پررنگ ایران در سرزمین شیرهای ونیزی

شهروند| جشنواره فیلم ونیز قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیاست. جشنواره‌ای تقریبا هم‌پایه با فستیوال‌های معظمی چون کن و برلین. این فستیوال که در آغاز به نوعی نگاه پیشرو به سینما شهره بود، در ادامه اگرچه در پیگیری این‌سویه از سینما در قیاس با جشنواره کن عقب ماند، اما با این حال، هنوز هم در قیاس با دیگر فستیوال‌ها از نوعی نگاه متفاوت و تجربی در سینما حمایت می‌کند. به همین دلیل هم هست که انتخاب فیلمی برای شرکت در این جشنواره و احتمالا دریافت جایزه ونیز که با عنوان شیر طلایی شناخته می‌شود، برای هر فیلم و فیلمسازی می‌تواند افتخاری بزرگ به شمار آید.
سینمای ایران در فستیوال ونیز همواره حضور پررنگی بوده و سینماگران ایرانی بارها و بارها در این فستیوال درخشیده و نگاه‌ها را متوجه سینمای این گوشه از دنیا کرده‌اند. اول سینماگر ایرانی که توانست شیر طلای ونیز را در دست بگیرد، جعفر پناهی بود که با فیلم دایره به این افتخار نایل آمد. البته او تنها ایرانی و البته نخستین ایرانی برنده این فستیوال نیست. قبل از پناهی، پرویز کیمیاوی و سهراب شهید ثالث در این فستیوال خوب درخشیده بودند، گرچه دستشان به شیر طلایی نرسیده بود. بعد از آن هم زنده‌یاد کیارستمی است که برای ساخت فیلم باد ما را خواهد برد. شیر نقره‌ای این فستیوال را به دست آورده است.
با چنین پیشینه‌ای طبیعی است که اعلام این خبر که هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز میزبان دو فیلم ایرانی خواهد بود، برای سینمای ایران خبر مهمی باشد. خصوصا اگر در نظر آوریم که رخشان بنی‌اعتماد نیز به‌عنوان داور یکی از بخش‌های فستیوال انتخاب شده؛ که این حضور ایران در هفتادوچهارمین دوره جشنواره فیلم ونیز را پررنگ‌تر هم می‌کند.
نخستین ایرانی حاضر در این دوره از ونیز رخشان
 بنی اعتماد است که به‌عنوان یکی از اعضای هیأت داوران بخش افق‌های این رویداد سینمایی معرفی شده است. علاوه بر بنی‌اعتماد، دو فیلم ایرانی «بدون تاریخ بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند و ناپدیدشدن ساخته علی عسگری نیز به‌عنوان نمایندگان سینمای ایران در این دوره از فستیوال حاضر هستند.
«بدون تاریخ بدون امضاء» با فیلمنامه‌ای از علی زرنگار و وحید جلیلوند، دومین فیلم برادران جلیلوند پس از فیلم چهارشنبه 19 اردیبهشت است که مثل فیلم اولشان در فستیوال ونیز حضور دارد. این فیلم با بازی امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادی و نویدمحمدزاده داستان کاوه نریمان، یکی از پزشکان پزشکی قانونی را روایت می‌کند که در محل کارش با جسدی مواجه می‌شود که او را پیش از این می‌شناخته‌ است؛ و این آغاز تردیدهای او می‌شود. ناپدیدشدن به‌عنوان دیگر فیلم ایرانی این دوره، فیلم کوتاهی است از علی عسگری؛ که پیش از این در ‌سال ۲۰۱۳ با فیلم کوتاه بیشتر از دوساعت و‌ سال گذشته نیز با فیلم سکوت با کارگردانی مشترک فرنوش صمدی در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره کن حاضر بود. در خلاصه داستان فیلم ناپدیدشدن آمده است: در یک شب سرد زمستانی زوجی جوان با مشکل جدی روبه‌رو شده‌اند و تنها چند ساعت برای حل این مشکل زمان دارند. درحالی‌ که آنها قصد دارند این ماجرا را از خانواده‌های خود پنهان کنند، رابطه‌شان نیز وارد
بحران می‌شود.
در نشست مطبوعاتی این دوره از فستیوال ونیز همچنین اعلام شد که علاوه بر این، دو فیلم ایرانی، در بخش افق‌های ونیز آثاری چون گونه‌های در معرض خطر ساخته «ژیل بوردو»، «Los» «Versos Del Olvido» به کارگردانی علیرضا خاتمی، «تجاوز به ریسی تیلور» به کارگردانی «نانسی بورسکی»، «خوبان» ساخته «صوفیا جاما»، «ماروین» از «آن فونتن»، «نامرئی» به کارگردانی «پابلو جیوردلی»، «گواهی» از «زاهی گراد»، «شبی که شنا کردم» به کارگردانی «دنیل مانیول» و «ایگاراشی کوهی»، «نیکو» ساخته «سوزان نیکائیرالی»، «کریگ» از «ریک اوسترمن»، «غرب طلوع آفتاب» به کارگردانی «جیسون رافتوپولوس»، «زیر درخت» ساخته «هافشتینگونار سیگوردسن» و «زندگی در شهر» ساخته «ادواردو وینسپر» نیز به نمایش درخواهند آمد. ریاست هیأت داوران این بخش برعهده «جیانی آمیلو»، کارگردان ایتالیایی است. گفتنی است که هفتادوچهارمین جشنواره فیلم ونیز از تاریخ ۳۰ آگوست تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریورماه) در ایتالیا برگزار می‌شود.

 


تعداد بازدید :  408