شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
عاملان مرگ بنیتای 8 ماهه دستبند به دست به محل جرم برگشتند
بازسازی آخرین دیدار
دادستان عمومی و انقلاب پاکدشت: فردی که یک کودک 8ماهه را در هوای تابستانی داخل یک خودروی دربسته رها کند، قطعا مرتکب قتل عمد شده است

امیرحسین خواجوی| صبح دیروز خیابان مطلبی پایتخت مملو از جمعیت بود. مردمی که از نخستین ساعات صبح جمعه به این خیابان فرعی در مشیریه تهران آمده بودند تا از نزدیک شاهد بازسازی صحنه جرم در پرونده مرگ تلخ بنیتا باشند. صحنه سرقت خودرو، تلاش بی‌نتیجه پدر بنیتا برای متوقف‌کردن سارقان و نحوه فرار آنها از محل جرم در حضور دو متهم پرونده، پلیس و اعضای خانوداه بنیتا بازسازی شد تا این پرونده هرچه سریع‌تر برای رسیدگی به دادسرای جنایی ارسال شود. این در حالی است که صبح روز پنجشنبه نیز خانواده بنیتا خداحافظی تلخی با دخترشان داشتند و او را در میان اشک و ماتم به خاک سپردند.
از دقایق نخست صبح دیروز ماموران پلیس راهور و پلیس پیشگیری با مسدودکردن خیابان‌های منتهی به محل حادثه سعی در کنترل و کاهش بار ترافیکی خیابان‌های اطراف داشتند؛ با این وجود جمعیت زیادی برای همدردی با خانواده بنیتا و مشاهده جزبیات این حادثه هولناک خودشان را به خیابان مطلبی رسانده بودند. اشد مجازات، اعدام و نفرین و برخورد با مجرمان سابقه‌دار بیشترین چیزی بود که در لابه‌لای صحبت‌های مردم حاضر در محل حادثه به گوش می‌رسید. دقایقی پیش از ورود متهمان، مادر بنیتا با شرایطی سخت و ناراحت‌کننده از مزار دختر 8ماهه‌اش در امامزاده ابراهیم کهریزک به خانه بازگشت. قبر کوچکی از صبح پنجشنبه گهواره جدید این دختر معصوم شده است. شوک این حادثه هنوز در چهره او نمایان بود، این مادر داغدار با نگاهی به تصویر بنیتا و درحالی که دستش به لرزه افتاده بود، گفت: «این قاتل باید جلوی پدر و مادرش زجر بکشد و همانطور که بچه من درد کشید، با درد بمیرد.» جمعیت حاضر با دیدن وضعیت دلخراش این مادر و صحبت‌های او منقلب شدند، صدای شیون و گریه از گوشه و کنار کوچه گاز بلند شد. مردم بار دیگر با سردادن شعارهایی خواستار برخورد قضائی با مسببان این حادثه شدند.
مشت‌های بی‌نتیجه پدر بنیتا
عقربه‌ها ساعت 10 صبح را نشان می‌داد که دو سارق خودروی پدر بنیتا توسط نیروی انتظامی به محل حادثه منتقل شدند. با پیاده‌شدن متهمان از خودروی ون  پلیس، جمعیت حاضر با سردادن شعار «اعدام اعدام» بار دیگر از دستگاه قضائی خواستند مسببان این حادثه را به اشد مجازات برسانند. با حضور متهمان بازسازی صحنه توسط پلیس آغاز شد. خودروی پراید در مقابل در خانه پارک شد و دو متهم از کوچه برومند به سمت خانه پدر بنیتا حرکت کردند. همه جزییات مثل روز حادثه بازسازی شد. سارقان که از کوچه پشتی برای تهیه شیشه به سمت پارک خلیج‌فارس حرکت کردند، ناگهان خودروی روشن پدر بنیتا را دیدند، آنها بلافاصله به سمت خودرو رفتند و خودرو را سرقت کردند. پدر بنیتا مثل روز حادثه خودش را روی کاپوت خودرو انداخت و توضیح داد که سارقان چند متر او را درحالی که از کاپوت خودرو آویزان بود، روی زمین کشاندند: «با مشت چندبار به شیشه زدم، ولی کارساز نبود». او درحالی که اسم دخترش را فریاد می‌زد، چند مشت دیگر به شیشه خودرو زد که شیشه شکست  و از روی خودرو به زمین افتاد و سارقان از محل حادثه فرار کردند.» فریادهای بنیتا بنیتا این پدر بار دیگر باعث جریحه‌دارشدن احساسات مردم حاضر در محل حادثه شد و با سردادن شعار «قاتل بنیتا اعدام  باید گردد» خواستار اعدام دو متهم این حادثه شدند. با انتقال متهمان به اداره آگاهی و پایان بازسازی صحنه، خانواده بنیتا به میان مردم و خبرنگاران آمدند. مادر بنیتا فقط اعدام ۲ قاتل دخترش را فریاد می‌زد. پدر این دختر 8ماهه گفت: «قاضی چرا حکم آزادی این دو سارق را با یک فیش حقوقی صادر کرده است. چطور ممکن است فردی با بیش از 100 شاکی خصوصی با یک فقره فیش حقوقی آزاد شود. فرزند من ماموریتی داشت و آمده بود تا آن را انجام دهد. بنیتا آمده بود تا این قاتل گیر بیفتد تا بچه‌های دیگر درامان باشند.»
جزییات پرونده بنیتا
پس از بازسازی صحنه سردار محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح جزییات این پرونده پرداخت: «از لحظه اولیه اعلام خبر به کلانتری محل اعلام می‌شود. واحد تجسس وارد عمل می‌شود و درخصوص این موضوع تشکیل پرونده انجام می‌شود. از یک‌ساعت پس از روی‌دادن این جرم نیز، مأموران کلانتری کار خود را آغاز می‌کند. همه موارد از جمله اعلام پلاک خودرو و کنترل دوربین‌ها به صورت همزمان انجام شده است، اما متهمان پس از سرقت  مسیر کوتاهی را طی می‌کنند تا به محدوده و محل سکونت خود برسند. آنها کودک را درحالی در خودرو رها می‌کنند که شیشه‌های آن بالا بوده، البته درِ خودرو قفل نبوده است.
اما اگر نشانه‌ای از دوربین‌های سطح شهر داشتیم، چهار روز پیگیری ادامه پیدا نمی‌کرد. متهمان مسافت کوتاهی را پیموده‌ و از مقابل دوربین‌ها عبور نکرده‌اند. یک ساعت و نیم بعد از وقوع جرم، خودرو را رها کردند و از هیچ محدوده ترافیکی یا مقابل دوربین کنترل ترافیک یا سرعت‌سنج عبور نکردند. به همین دلیل هم پیگیری و ردزنی این سرقت طولانی شد. با وجود این، در این مدت پیگیری پلیس به صورت مداوم ادامه داشت و چند ماموریت درباره این موضوع توسط پلیس انجام شد تا اینکه نهایتا روز سه‌شنبه با اقدامات پیچیده پلیسی محدوده محل زندگی این متهم شناسایی شد.» به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، همان روز دستگیری طی تماس فردی ناشناس، گزارش خیلی کوتاهی درباره این حادثه و با یک اسم به پلیس اعلام شد. همزمان با استقرار در محل شناسایی‌شده، نخستین متهم دستگیر می‌شود، اما نفر دوم این حادثه متواری بود که نهایتا حدود ساعت ۱۰ شب محل اختفای این فرد هم شناسایی شد: «مامورانی که در این محل مستقر شده بودند، دیدند مقداری پوشک و شیرخشک توسط خانواده‌ای که در آن واحد بوده   خریداری شده است.‌ این موضوع امیدهایی را برای سالم بودن کودک ایجاد کرد اما بعدا مشخص شد که لوازم برای پسربچه‌ای ۹ ماهه که برادرزاده متهم بوده است، خریداری شده است.» سردار محمدیان درباره اعترافات اولیه متهمان این پرونده هم گفت: «پس از دستگیری، متهم ابتدا منکر شد و بعدا اقرار کرد که کودک و خودرو را رها کرده و پس از نشان دادن محل خودرو، متأسفانه با صحنه دلخراش فوت کودک مواجه شدیم.» او در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» درباره علت آزادی یکی از متهمان با وجود 130 فقره سرقت هم گفت: «طبیعتا این فرد سابقه‌دار بنا به دلایل و اتهاماتی بازداشت شده بوده اما از آنجا که در پلیس آگاهی نبوده ما نیز از آن بی‌اطلاع بودیم. اما درباره آزادی او و جزییات آن مقام قضائی باید اظهار نظر کند. این فرد کمتر از یک ماه بوده که با اتهام سرقت دستگیر و سپس آزاد شده است.» رئیس پلیس آگاهی تهران درباره انتشار خبر گم شدن بنیتا در شبکه‌های اجتماعی  و فعالیت‌های صورت گرفته در فضای مجازی هم گفت: «باید فضای مجازی را یک فرصت بدانیم و ما قصد داشتیم روز شنبه اطلاعیه‌ای را در فضای مجازی به کمک رسانه‌ها منتشر کنیم اما خانواده آنها زودتر این کار را انجام دادند. برای جلوگیری از دوباره‌کاری اطلاعیه‌ای صادر نکردیم. باید بدانیم که فضای مجازی یک فرصت است و تمام اطلاعاتی که از این طریق به دست پلیس رسید، بررسی شد.» او همچنین درباره روند رسیدگی به این پرونده گفت: «تلاش پلیس و دستگاه قضائی این است که پرونده در یک هفته آینده تکمیل و برای رسیدگی به دادگاه ارسال شود.»
قتل عمد بنیتا
در همین حال، دادستان عمومی و انقلاب پاکدشت از ارتکاب به قتل عمد متهمان در پرونده بنیتا خبر می‌دهد. رحیم علیش‌پور پنجشنبه گذشته با اشاره به شواهد و قراین موجود در این پرونده و با استناد به بند پ ماده290 و مواد 291 و 295 قانون مجازات اسلامی درباره اتهام سارقان و مسببان مرگ بنیتا گفت: «فردی که یک کودک 8 ماهه را ربوده و او را در یک خیابان و داخل یک خودرو در بسته رها کرده است، آن هم در هوای تابستان، داخل خودرو که قطعا دمایش بیشتر از هوای آزاد است و از طرفی هم  این کودک 8 ماهه توانایی دفاع از خودش را نداشته و نمی‌توانسته از کسی با داد و فریاد کمک بخواهد و در نهایت فوت می‌کند، قطعا‌ این فرد طبق قانون مرتکب قتل عمد شده است، چرا که  قتل عمد تنها این نیست که حتما کسی را بکشند یا بزنند.» او درباره محل رسیدگی به این پرونده هم توضیح داد: «از آنجا که متهمان این پرونده در بامداد سه‌شنبه دستگیر شدند و پرونده ربوده شدن این کودک و سرقت خودرو پدر کودک در آگاهی تهران مفتوح بود،‌ متهمان را به تهران فرستادیم. البته  بعدا به دلیل اینکه  کودک در داخل خودرو فوت کرده و خودرو در محدوده  پاکدشت پیدا شده، یک قسمت پرونده در مورد قتل  در پاکدشت و قسمتی دیگر از پرونده در مورد سرقت  در تهران تشکیل شده است که در نهایت باید پرونده در یک جا جمع شود.»

همدردی خانواده آتنا با پدر و مادر بنیتا

خانواده آتنا اصلانی، دختر هفت‌ساله پارس‌آبادی که چندی پیش طعمه مرد رنگرز شد، با ارسال پیامی به خانواده بنیتا، به پدر و مادر دختر هشت‌ماهه تسلیت گفتند و در روز برگزاری مراسم تشییع بنیتا با آنان همدردی کردند.
خانواده آتنا در این پیام گفته‌اند:
«مادر و پدر دلشکسته بنیتای نازنین!
حادثه دلخراش پرکشیدن این فرشته کوچک 8ماهه‌مان، داغ پرکشیدن فرشته 7ساله ما را تازه‌تر کرد. برای او، آن‌گونه که برای آتنای نازنینمان از اعماق دل و روح خویش می‌گریستیم و می‌گرییم، گریستیم. در نظر خانواده اصلانی، حالا ما دو دختر خود را از دست داده‌ایم: آتنا و بنیتا.
برای هر دوی این عزیزان، در جوار رحمت حق، آرامش آرزومندیم.
دختران‌مان را به هم می‌سپاریم و هر دوی آنها را نیز به خدا.
درد و رنج شما، درد و رنج مشترک ماست؛ ما را در غم و سوگ خود شریک بدانید.»


تعداد بازدید :  292