شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
خبرنامه

طرح سلامت‌یاران اجرا می‌شود
آموزش خانه‌به‌خانه با اجرای طرح خادم

شهروند| رئیس جمعیت هلال‌احمر از اجرایی شدن طرح سلامت‌یاران از مهرماه در بیمارستان‌های متقاضی خبر داد و گفت: هدف از این طرح کمک به بیماران با رعایت بهداشت روانی و ارتقای سلامت بیماران است. دکتر سیدامیر محسن ضیایی در گفت‌وگو با «مهر» ضمن بیان این‌که طرح سلامت‌یاران می‌کوشد تا به ارتقای سلامت روانی و رفتاری بیماران و همچنین ظرفیت‌سازی داوطلبان به‌منظور تقویت خدمت‌رسانی به بیماران کمک کند، ابراز داشت: این طرح به‌صورت پایلوت در بیمارستان‌ها صورت گرفت و با توجه به تجربه موفق این طرح و استقبال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مقرر شد این طرح از مهرماه سال‌جاری در بیمارستان‌های متقاضی کشور اجرایی شود.
وی با بیان این‌که برنامه ایجاد مجتمع آموزشی و فرهنگی هلال‌احمر شاهرود در دستور کار قرار دارد، ابراز داشت:     به‌محض واگذاری زمین، عملیات ساخت مجتمع اجرایی خواهد شد و جمعیت هلال‌احمر نیز این آمادگی را دارد که در این طرح توسعه پیشقدم شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر در پاسخ به این پرسش که با توجه به حجم ترددها آیا شاهرود می‌تواند به مرکز پایگاه هلال‌احمر تبدیل شود، گفت: هلال‌احمر بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین نمی‌تواند مرکزیت را تغییر دهد لذا با توجه به این‌که سالانه میلیون‌ها زائر از این خطه عبور می‌کنند، براساس ترددها، طرح توسعه پایگاه‌های امدادونجات هلال‌احمر در دستور کار قرار دارد که سمنان و شاهرود هم شامل این طرح می‌شوند. ضیایی درباره طرح‌های پیش ‌روی جمعیت هلال‌احمر، تصریح کرد: استقرار و توسعه نیروهای واکنش سریع در همه شهرستان‌های بالای ۱۰۰‌هزار نفر و ایجاد امداد هوایی در دستور کار قرار دارد و همچنین در طرح خادم، این جمعیت در تلاش است تا از طریق آموزش خانه‌به‌خانه مهارت‌های لازم را در اختیار خانواده‌ها قرار دهد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خبر داد:    رشد 7‌درصدی امدادرسانی در کوهستان
شهروند| معاون عملیات امداد و نجات هلال‌احمر از امدادرسانی به 728 نفر در ماموریت‌های کوهستان در چهار ماهه نخست ‌سال جاری خبر داد و افزود: مقایسه این آمارها با مدت مشابه در ‌سال گذشته، رشد 7‌درصدی عملیات‌های کوهستان را نشان می‌دهد. به‌گزارش ایسنا، او در مورد استان‌هایی که بیشترین عملیات‌های کوهستان در ارتفاعات آنها انجام شده اظهار کرد: ارتفاعات استان مازندران با 76 مورد عملیات، بیشترین آمار امدادرسانی به حوادث کوهستان را داراست که این تعداد عملیات، 10‌درصد از کل عملیات‌های کوهستان را شامل می‌شود. همچنین استان‌های فارس با 8.5 درصد، تهران با 8.2 درصد، چهارمحال و بختیاری با 6.5 درصد، ‌البرز با 5.6‌درصد و اصفهان با 5.3‌درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. وی افزود: از نظر نوع ماموریت‌های انجام شده، 46‌درصد از ماموریت‌های کوهستان برای «پیدا کردن مفقودان در ارتفاعات» صورت گرفته که 51مورد از این نوع عملیات در استان مازندران انجام شده است. استان‌های فارس با 31عملیات، اصفهان و چهارمحال‌وبختیاری با 32عملیات و البرز با 18عملیات در رده‌های بعدی عملیات جست‌وجو قرار دارند. وی با اشاره به ماموریت‌های ناشی از سقوط از ارتفاع نیز گفت:     40‌درصد از عملیات‌هایی که سازمان امداد و نجات در کوهستان انجام داده مربوط به این بخش است و بیشترین عملیات‌ها در استان تهران (37 عملیات) بوده و پس از آنها استان‌های مازندران با 23 عملیات، فارس با 21عملیات و البرز با 20عملیات در رده‌های بعدی قرار دارند. فتحی همچنین گفت: بخش دیگری از عملیات‌های کوهستان سازمان امداد و نجات در طول چهار ماه نخست امسال، مربوط به ماموریت‌های «ناشی از ارتفاع‌زدگی» بوده که 3‌درصد از ماموریت‌های کوهستان را شامل می‌شود. 8مورد از این عملیات‌ها در استان آذربایجان‌شرقی و 4مورد در استان فارس بوده است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اضافه کرد: سایر سوانح، ازجمله گازگرفتگی در غارها، گزش حیوانات وحشی و... نیز 11‌درصد از کل ماموریت‌های سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در بخش کوهستان را شامل می‌شود. براساس آمارهای سازمان امداد و نجات در طول این مدت، مجموعا به 751 نفر امدادرسانی شده که 267نفر آنها برای اقدامات بیشتر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. از این میان 17نفر با بالگرد منتقل شدند که برای این کار 34سورتی پرواز انجام شده است. 93 نفر نیز در محل حادثه، خدمات سرپایی را دریافت کردند. فتحی به آمار ماموریت‌های کوهستان در ارتفاعات شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: شعب شهرستان‌های شمیرانات، کرج، آمل، تبریز، بروجن و همدان ازجمله شعبی بودند که بیشترین عملیات در آنها صورت گرفته است و شمیرانات استان تهران با 51مورد عملیات در صدر قرار دارد که بیشترین عملیات‌ها نیز در ارتفاعات شمیرانات، شامل دربند، شیرپلا، توچال و.. بوده است. ارتفاعات عظیمیه کرج، عون بن علی در تبریز و دشت میشان در همدان نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.


تعداد بازدید :  351