شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند.
 
چکی با دو امضا قابل پرداخت است، ولی با یک امضا تحویل شخص می‌گردد، پس از مراجعه به بانک به علت عدم‌موجودی و نداشتن امضای دوم برگشت خورده و گواهی عدم‌پرداخت صادر می‌شود. دارنده چک دادخواست مطالبه وجه تقدیم دادگاه می‌کند و یکی از خواندگان مدعی است که از صدور چک اطلاع نداشته و امضا نکرده است. آیا مسئولیتی جهت پرداخت دارد یا خیر؟
شخصی که چک را امضا نکرده، نه مسئولیت جزایی دارد و نه مسئولیت کیفری و شخصی که چک را به تنهایی صادر کرده، مسئول پرداخت وجه آن خواهد بود و دادگاه وی را به پرداخت وجه چک محکوم خواهد کرد.
ترک تمکین و ترک انفاق چه تفاوتی باهم دارند و کاربرد آن کجاست؟
ترك انفاق به عنوان يكی از جرايم بر ضد حقوق و تكاليف خانوادگي در ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامي جرم‌انگاري شده و مجازاتي از سه ماه و يك روز تا پنج ماه حبس براي آن در نظر گرفته شده است. حسب مقررات اين ماده: «هركس با داشتن استطاعت مالي، نفقه زن خود را در صورت تمكين ندهد يا از تأديه نفقه ساير اشخاص واجب‌النفقه امتناع کند، دادگاه او را از سه ماه و يك روز تا پنج ماه به حبس محكوم مي‌کند». ماده۱۱۰۷ قانون مدني در تعريف نفقه زن اشعار مي‌دارد، «نفقه عبارت است از همه نيازهاي متعارف و متناسب با وضعيت زن از قبيل مسكن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزينه‌هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطه نقصان يا مرض.» همچنين ماده ۱۲۰۴ قانون مدني در تعريف نفقه اقارب آورده است: نفقه اقارب عبارت است از مسكن و البسه و غذا و اثاث‌البيت به قدر رفع حاجت با در نظر گرفتن درجه استطاعت منفق». با بررسی ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی این مهم نمایان می‌شود که در عقد دایم، هرگاه زن نسبت به عدم ایفای تعهدات عام و خاص زناشویی (که در اصطلاح حقوقی به آن تمکین می‌گویند) بدون دلیل موجه اقدام کند، مستحق دریافت نفقه نبوده و تأمین و پرداخت نفقه که ازجمله وظایف خاص زوج است، از دوش او برداشته می‌شود. چنانچه امتناع از انجام وظایف زناشویی به واسطه مانع مشروع (مثل بیماری) باشد، زوجه در این ایام مستحق دریافت نفقه خواهد بود.


تعداد بازدید :  302