شماره ۱۱۸۳ | ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد
صفحه را ببند
كانون وكلاي دادگستري و مركز مشاوران قوه‌قضائيه در مرحله ادغام
وکلا در دوراهی ادغام و الحاق

شهروند حقوقي| داستان ادغام کانون‌های وکلای دادگستری با وکلای مرکز مشاوران قوه قضائیه سر دراز دارد و این روزها خبر از تصویب مصوبه‌ای است که نشان از رضایت كانون‌ وكلاي دادگستري با این ادغام دارد. مصوبه‌ای که با نظرات موافق و مخالف بسیاری همراه بوده و برخی از وکلا معتقدند کانون اختیار قانونی چنین تصمیمی را نداشته است و برخی دیگر هم معتقدند با این تصمیم گره کور فعالیت موازی دو نهاد وکالت بالاخره باز خواهد شد.
از زمان آغاز به فعالیت مرکز مشاوران قوه قضائیه بیم از بین رفتن استقلال وکلا مطرح شد و موج انتقادات به فعالیت وکلا زیرنظر دستگاه قضا کار را به‌جایی رساند تا در چند لایحه‌ای که برای اصلاح قانون وکالت در مراحل مختلف از سوی قوه قضائیه، دولت و مجلس تدوین شد، موضوع ادغام و ادامه فعالیت فقط یک نهاد وکالت در کشور مورد توجه قرار گیرد. با رد تمامی لوایح در کمیسیون قضائی مجلس و منتفی‌شدن قانون‌گذاری جدید، قرار بر اصلاح موردی قوانین پیشین وکالت شد، اما بحث ادغام همچنان بلاتکلیف ماند. از سویی مرکز مشاوران قوه قضائیه زیر نظر دستگاه قضا به کار خود ادامه می‌دهد و جذب وکیل جدید خط قرمز کانون‌های وکلای دادگستری در رابطه با این مرکز است، زیرا معتقدند ادامه فعالیت دو نهاد وکالت موازی در کشور خلاف عرف بین‌المللی فعالیت نهادهای وکالتی است، زیرا در سایر کشورهای دنیا فقط یک نهاد وکالت مشغول به فعالیت است و این دوگانگی می‌تواند به اعتبار کانون وکلای دادگستری در دنیا لطمه وارد کند.
نعمت احمدی، وکیل دادگستری در اين زمينه معتقد است كه  ادغام کانون وکلا و مرکز مشاوران خیانت در امانت است، این امر موجب می‌شود افرادی در جامعه وکالت باشند که از سد کنکور گذشته و پس از رسیدن به آن متوجه شوند، هیچ خبری در آن نیست. لایحه جامع وکالت قصد دارد کانون وکلا و مرکز مشاوران را یکی کند، این امر خیانت در امانت است. مطابق نظر اين حقوقدان با توجه به این‌که نزدیک به ۴۰‌سال است هزینه‌های صندوق تعاونی وکلا را پرداخت می‌کنند و پول‌های کسانی چون او در این صندوق جمع شده است، چرا دیگران در این موجودی شریک شوند، به چه اذنی چنین دست‌درازی و خیانت در امانتی صورت می‌گیرد؟
از سويي ديگر به گفته وزير دادگستري مركز مشاوران قوه قضائيه در‌ سال جديد كارآموز وكالت جذب خواهد كرد. مصطفی‌ پورمحمدی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا امسال مرکز مشاوران قوه قضائیه اقدام به جذب وکیل خواهد کرد، گفته است: هم برای کانون وکلا و هم ماده۱۸۷ جذب داریم.  وزیر دادگستری توضيح داده است: البته در لایحه وکالت گفته شده است که باید آزمون‌ها یکپارچه باشد. قطعا جذب وکیل را در کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضائیه داریم، زیرا عده‌ای بازنشسته می‌شوند و نیاز جامعه به وکالت هم بالا می‌رود. بحث اساسی در لایحه وکالت، یکپارچه‌کردن این دو نهاد حقوقی است که دنبال آن هستیم. لازم به توضیح است که مرکز مشاوران قوه‌قضائیه آخرین‌بار در ‌سال ۱۳۹۰ اقدام به برگزاری آزمون و جذب کارآموز کرده است و از سوی دیگر لایحه وکالت هنوز مراحل ابتدایی رسیدگی را می‌گذراند و تا اجرایی‌شدن فاصله زیادی دارد.
اكنون با توجه به موافقان و مخالفان ادغام و نبود قانوني كه مصوب مجلس شوراي اسلامي باشد، اين سوال مطرح است که آينده تصميم بر ادغام دو نهاد وكالت چه خواهد شد؟


تعداد بازدید :  447