شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
مارکار آقاجانیان، دستیار کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با «شهروند»:
کی‌روش دیکتاتور نیست، دیسیپلین دارد
اعتماد ما به هم دوطرفه است تیم ملی، مدعی قهرمانی در جام ملت‌های آسیا است

شهروند| مارکار آقاجانیان برای مخاطبان فوتبال ایران در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 نام آشنایی است. این مدافع ارمنی عضو همان تیم رویایی پاس بود که با هدایت فیروز کریمی به آخرین تیم ایرانی بدل شد که توانسته قهرمانی در قاره کهن را تجربه کند. آقاجانیان در دوره مربیگری اما زیاد شناخته شده نیست. او سابقه حضور روی نیمکت تیم‌های دسته اولی فوتبال ایران را داشت اما در رده ملی شرایط برایش فرق می‌کند؛ دستیاری امیر قلعه‌نوعی و پرویز مظلومی در تیم‌های ملی و تیم «ب» جزو سوابق موفق او به حساب می‌آید اما بی‌تردید آخرین سمت او در فوتبال ایران مهم‌ترین سابقه مربیگری وی است؛ دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی ایران. حضور در کنار سرمربی پرتغالی تیم‌ملی نگاه‌ها را به سمت او جلب کرده و حالا کار به جایی رسیده که مورد اعتمادترین ایرانی کی‌روش در کادر اجرایی تیم‌ملی است. گفت وگوی «شهروند» با آقاجانیان را در ادامه می‌خوانید:
* حضور 4ساله در کنار کارلوس کی‌روش، چه دستاوردی برای یک مربی جوان ایرانی به نام مارکار آقاجانیان داشته است؟
واقعا چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. بسیار خوشحالم که در کنارش هستم و می‌توانم چیزهای زیادی از او یاد بگیرم. کی‌روش تجربه بالایی دارد، نوع تمرینات، نوع برخورد با بازیکن، نحوه رفتار با مدیر و... همه‌اش برای من به‌عنوان یک مربی جوان که به دنبال آینده‌ای درخشان هستم، یک نوع درس بود. او در انتخاب بازیکنان بسیار وسواس به خرج می‌دهد، هیچ‌وقت بازیکن‌سالار نبوده و نیست. همه اینها یک نوع آموزش است، به نظر شما این‌طور نیست؟
* شاید تا حدی درست باشد اما مسأله‌ای که از ابتدای حضور کی‌روش در ایران وجود داشته، این بوده که او به دستیاران ایرانی‌اش نگاهی سرسری دارد و به‌طورکلی اعتقادی به نوع نگرش آنها ندارد...
این مسأله یک دیدگاه است و نمی‌توان به آن استناد کرد. اگر من چند‌ سال است در کنار کی‌روش حضور دارم، می‌گویم این‌طور نیست. البته او به‌عنوان یک مربی بزرگ و فردی که سرمربی تیم است، طبیعی است تصمیم آخر را خودش بگیرد اما این‌طور نیست که از ما به‌عنوان دستیارانش مشورت نگیرد. او نظر دستیاران را می‌گیرد اما دوست ندارد کسی در تصمیمش دخالت کند که به نظر من، این مسأله هم نوعی آموزش برای بعضی مربیان ایرانی است.
* کی‌روش، اعتماد کاملی به شخص شما دارد و این مسأله را حتی در یک برنامه تلویزیونی نیز مطرح کرد؛ او عنوان کرد با وجود شما شب راحت سرش را روی بالش می‌گذارد، چه شد که این اعتماد به وجود آمد؟
در هر کاری اعتماد، حرف اول را می‌زند. اگر اعتماد بین اجزای یک سیستم نباشد که هیچ کاری پیش نمی‌رود. رابطه من و کی‌روش هم از روز اول بر پایه اعتماد به یکدیگر بود. او یک معلم و مدیر برای من بود و من هم یک دانش‌آموز برای او اما هیچ‌وقت از اعتماد همدیگر سوءاستفاده نکردیم. از طرف دیگر، کی‌روش دستیاری می‌خواهد که بتواند برنامه‌هایش را اجرا کند. اینها نوع کار او است و از نظر من هر کسی چنین روشی را سرلوحه آموزش قرار دهد، اشتباه نکرده است.
* این‌طور که پیداست از کار کردن در کنار کی‌روش لذت می‌برید؛ در چنین شرایطی چقدر به موفقیت با او امیدوار هستید؟
قبل از پاسخ دادن به این سوال باید نکته‌ای را بگویم. شاید تصور کنید من چون دستیار کی‌روش هستم، حرف‌های قبلی را بر زبان آوردم اما واقعا این‌طور نیست. متاسفانه کی‌روش در ایران دشمنان زیادی دارد و همین امر سبب می‌شود مسائل خاصی علیه او مطرح شود. گاهی اوقات چیزهایی درباره او مطرح می‌شود که اصلا در روحیات وی هم جایی ندارد. جایی خواندم که گفته می‌شد او رفتاری دیکتاتورمآبانه دارد در شرایطی که اصلا این‌طور نیست. او دیکتاتور نیست، بلکه دیسیپلین و برنامه دارد و منظم است. اما جواب پرسش شما...
* می‌شنویم...
نمی‌دانم چرا بسیار دوست دارند ثابت کنند کی‌روش تغییری در فوتبال ایران ایجاد نکرده است. شما می‌توانید از همه بازیکنان سوال کنید که نوع تمرینات او چطور است. شک نکنید با برنامه‌ای که برای تیم‌ملی در نظر گرفته است، مثل همان روزهایی که همه از تیم‌ملی در جام‌جهانی ناامید بودند و توانستیم آرژانتین را کاملا متوقف کنیم و درنهایت با یک گل بد باختیم، در استرالیا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. به نظر من، تمدید قرارداد با کی‌روش بهترین تصمیم فدراسیون بود و جواب این اعتماد را خواهید دید.
* قبول کنید که کمی جانبدارانه درباره کی‌روش اظهارنظر می‌کنید؟
خیر، هیچ‌کس از من نزدیک‌تر به کی‌روش نیست و این مسائل را نمی‌داند. یک سوال دارم، چه زمانی برنامه‌های تیم‌ملی ایران از یک‌سال قبل مشخص بوده است؟ غیر از این است که از زمان حضور کی‌روش برنامه‌ریزی‌ها منظم شده؟ این یک نمونه از تأثیرگذاری یک مربی بزرگ در فوتبال ایران است. یکسری مسائل وجود دارد که از پایه ایراد دارد و شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید کی‌روش به همه مسائل فوتبال ایران رسیدگی کند.
* پس با این حساب تیم‌ملی ایران مدعی قهرمانی در جام ملت‌ها است؟
تیم ایران همیشه مدعی است و تلاش ما این است که در این دوره بهترین عملکرد را داشته باشیم.


تعداد بازدید :  318