شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
وعده حضور مرسدس بنز و خودروسازان چینی در دومین همایش بین‌المللی ایرانی
مذاکرات سال 92 با خودروسازان خارجی محرمانه است

شهروند| آذرماه ‌سال 92 خبر برگزاری همایش بین‌المللی صنعت خودرو در کشورمان با قدرت هرچه تمام‌تر به رسانه‌ها رسید؛ همایشی که قرار بود همزمان با شکستن دیوار تحریم‌های خصمانه، دیوار دور صنعت خودرو را نیز بشکند. حال یک‌سال پس از برگزاری آن کنفرانس در برج میلاد، ساسان قربانی دبیر این همایش (که دور اول هم همین سمت را برعهده داشت) به میان خبرنگاران آمد و با خوشبینی بیشتر از ‌سال قبل از اثرات و دستاوردهای همایش ‌سال پیش گفت. او که اعتقاد دارد رشد 70‌درصدی تولید خودرو (طی ‌سال‌جاری) مدیون برگزاری همایش‌ سال 92 تهران است، حضور خارجی‌ها در همایش‌های اینچنینی را دستاوردی می‌خواند که کافی است و نیازمند ارایه اطلاعات ریز قرارداد، مذاکره و... نیست. قربانی که پیش از این در میان فعالان صنعت کشورمان به‌عنوان یک قطعه‌ساز خودرو شناخته می‌شد حالا با تعلیق فعالیت انجمن سازندگان قطعات خودرو (که وی دبیری آن را برعهده داشت) با خودروسازان همراه‌تر نشان می‌دهد و افزون بر حضور در جلسات شورای سیاست‌گذاری خودرو، دبیر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو را نیز برعهده گرفته است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد انتقادات دیروز قطعه‌سازان به خودروسازان چندان هم جدی نبوده و آن موضوعات بیشتر شبیه به یک دعوای خانوادگی بوده است.
خودروسازان خارجی آذرماه به ایران می‌آیند
در نشست خبری این همایش که قرار است 10 آذرماه در برج میلاد برگزار شود، این مقام مسئول به میان خبرنگاران آمد تا بگوید که قرار است کنفرانس سالانه باشد؛ زیرا سال‌ها بود که در کشور ما چنین کنفرانسی برگزار نمی‌شد که در آن میهمانان خارجی بیایند و برسر میز مذاکره بنشینند.وی در این خصوص توضیح داد: ‌سال قبل شرکای شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی‌ها حضور پیدا کردند و مذاکراتی هم با حضور وزیر صورت گرفت.
جزییات مذاکرات را اعلام نمی‌کنیم
دبیر دومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. خبرنگار شهروند در سوالی از او پرسید: ‌سال پیش زمانی که این کنفرانس برگزار شد، نتیجه مذاکرات ایران با کشورهای غربی مشخص نبود و انتقاد بسیاری به آن همایش همین بود که چرا پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کردید. حالا امسال هم همان شرایط است؛ به نظر شما بهتر نبود اجازه دهید با شفاف‌تر شدن شرایط، حضور شرکت‌های خارجی نمایشی نشود و آغاز همکاری‌ها واقعی باشد؟ از طرفی نتایج کنفرانس‌ سال گذشته مبهم است و هیچ آمار مشخصی از دستاوردهای آن اعلام نشد. چه پاسخی برای این تناقض‌ها دارید؟ قربانی در پاسخ به «شهروند» گفت: در همه جای دنیا جزییات مذاکرات را اعلام نمی‌کنند و وقتی قرارداد قطعی و جاری شد آن موقع اعلام عمومی می‌شود. بدون‌شک افزایش 70‌درصدی تولید خودرو به دلیل برگزاری این همایش بود. وی ادامه داد: اما در مورد زمان برگزاری باید بگویم که درجلسه شورای سیاست‌گذاری هم برخی افراد نظر شما را داشتند و معتقد بودند که باید بعد از مشخص شدن مذاکرات این همایش برگزار شود، اما ما باید این‌طور فکر کنیم که تحریم کشور ما همیشگی نیست و بالاخره کشورها متوجه مسیر غلطشان می‌شوند. اساسا کشورها برنامه‌های خودشان را براساس تحریم تنظیم نمی‌کنند و جمع بر این نتیجه رسید که همایش برگزار شود.
بازدید خودروسازان خارجی از آثار تاریخی!
قربانی در پاسخ به دیگر سوال «شهروند» در مورد این‌که آیا با این شرایط اقتصادی و مالی خودروسازان تحمیل هزینه‌های اینچنینی برای همایشی که تجربه‌ سال پیش آن دستاورد خاصی نداشته کار ضروری است، گفت؟ هزینه‌های سفر و اقامت با خود میهمانان است و مزیت اقتصادی هم دارد که 500 میهمان خارجی به ایران سفر کنند و آثار تاریخی را ببینند. شرکت‌های خودروسازی ما اگر این کنفرانس هم نبود باید سالی یک‌بار با دنیا تبادل‌نظر داشته باشند و از این سبک همایش‌ها برگزار کنند. هزینه‌های همایش قبلی را دقیق نمی‌توانم بگویم اما حدود 400 تا 500‌میلیون بوده که بین 50 شرکت تقسیم شده بود.
نمایندگان بنز و کره‌ای‌ها در کنار انبوه چینی‌ها
قربانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این‌که آیا همایش قبل غیراز مشارکت با چینی‌ها دستاورد دیگری هم داشت، گفت: شرکای خارجی بعد از آن همایش به همکاری با ایران علاقه‌مندتر شدند و حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ خودروساز در ایران برای ما نوعی موفقیت است؛ البته خبر مربوط به این همایش 1650 مرتبه در رسانه‌های داخلی و خارجی منعکس شد. او در ادامه گفت: شرکت‌های آمریکایی و آلمانی نیز برای حضور در دومین همایش بین‌المللی خودرو دعوت شده‌اند و از یک شرکت خودروساز آلمانی جواب گرفته‌ایم. بخش زیادی از میهمانان کنفرانس خودرو را چینی‌ها تشکیل می‌دهند، به‌طوری‌که یک‌پنجم میهمانان ما چینی هستند.او همچنین در مورد حضور فرانسوی‌ها هم گفت: شرکت رنو و پژو، در سطح اعضای هیأت‌مدیره در دومین کنفرانس خودرو حضور خواهند داشت و از فرانسه یک هیأت 30 نفره قطعه‌ساز به ایران می‌آیند و علاوه بر این، شرکت اشکودا نیز برای حضور در این همایش پاسخ مثبت داده است. وی گفت: نماینده شرکت مرسدس بنز نیز در این کنفرانس حضور خواهد داشت و البته در مورد شرکت‌های آمریکایی نیز هنوز پاسخی به ایران ارسال نشده است؛  و علاوه بر این از کشور کره نیز نمایندگانی از هیوندایی و کیا
شرکت می‌کنند.


تعداد بازدید :  154