شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

درخواست اوباما برای حضور دیپلمات بازنشسته در مذاکره با ایران
ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که از دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش، در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران شرکت دارد روز جمعه رسما بازنشسته شد اما با درخواست اوباما همچنان در مذاکره با ایران شرکت می‌کند.
 به گزارش ایرنا، برنز پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد در‌ سال 2013 میلادی بازنشسته شود اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته بود که تا نوامبر امسال (آذرماه) در سمتش باقی بماند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز درخصوص ادامه حضور برنز در مذاکرات هسته‌ای گفت: بیل برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هفته جاری به کار خود پایان می‌دهد اما وی قرار است به همکاری خود در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه دهد. جن ساکی افزود: برنز 33‌سال است که در دستگاه دیپلماسی خارجی آمریکا فعالیت می‌کند و قرار بوده است در‌ سال 2013 بازنشسته شود اما بنا به درخواست رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه وی به کار خود ادامه داد.  

جن ساکی: درباره تمدید مذاکرات گفت‌وگو نکرده‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: تمرکز ما روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر است و ما درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگویی نکرده‌ایم. به گزارش ایسنا، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، گفت: من فکر می‌کنم واضح است که تمرکز ما روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر قرار دارد. جن ساکی افزود: ما درباره تمدید این مذاکرات گفت‌وگویی نکرده‌ایم بنابراین من اطلاع بیشتری دراین‌باره ندارم.

ابراز امیدواری لاوروف و کری نسبت به حصول توافق هسته‌ای
وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه نسبت به حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 تا ضرب‌الأجل 24 نوامبر ابراز امیدواری کردند. به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه روسیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی‌اش در دیدار با یکدیگر تأکید کردند: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 درخصوص برنامه هسته‌ای ایران شانس واقعی برای موفقیت را دارد. همچنین در این اطلاعیه آمده است: وزرای امور خارجه هر دو کشور در این گفت‌وگوی تلفنی تأکید کردند که وضع کنونی حول مذاکرات هسته‌ای ایران شانس واقعی برای حصول توافقات را دارد اما باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران
نشست 1+ 5 دوشنبه در لندن برگزار می‌شود
معاون وزیر امور خارجه آمریکا به منظور دیدار با کشورهای عضو گروه 1+5 و گفت‌وگو درخصوص برنامه هسته‌ای ایران طی هفته جاری به لندن سفر می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است دوشنبه هفته جاری برای دیدار با اعضای 1+5 کشور و گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به لندن پایتخت انگلیس سفر کند. این سفر درحالی انجام می‌شود که تنها پنج هفته تا پایان ضرب‌الاجل
 24 نوامبر برای حصول توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 فرصت باقی است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد: هنوز مشخص نیست که مقامات ایرانی در لندن حضور داشته باشند.

موسویان:  درخواست‌ قدرت‌های جهانی در مذاکرات فراتر از مقررات جاری است
معاون پیشین شورایعالی امنیت ملی گفت: براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها در صورتی ارجاع یک پرونده به شورای امنیت حقوقی است که برنامه هسته‌ای یک عضو به سمت ساخت سلاح هسته‌ای منحرف شده باشد یا کشوری از ورود بازرسان آژانس خودداری کند. این درحالی است که تمام گزارش‌های آژانس تأیید می‌کند که نشانه‌ای دال بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت ساخت سلاح وجود ندارد. به گزارش ایسنا، سیدحسین موسویان در اجلاس بین‌المللی سالانه انجمن حقوقدانان در نیویورک، گفت: نه‌تنها ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برخلاف مقررات و حقوق بین‌الملل بود، بلکه خواسته‌های فعلی قدرت‌های بزرگ در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز فراتر از مقررات جاری جهانی است. موسویان گفت: قدرت‌های جهانی هفت خواسته مهم در مذاکرات جاری هسته‌ای از ایران دارند؛ غنی‌سازی نکردن بیش از پنج درصد، محدود کردن ذخیره اورانیوم غنی‌شده، محدودیت تعداد سانتریفیوژها یا سو (SWU) و تعداد سایت‌های غنی‌سازی، محدودیت در تحقیقات و توسعه سانتریفیوژها، محدودیت در بازفرآوری، تبدیل
 آب سنگین اراک به آب سبک و بازرسی‌های فراتر از معاهده ان‌پی‌تی. این دیپلمات پیشین ایران ادامه داد: براساس مقررات جاری بین‌المللی در زمینه برنامه هسته‌ای که اساس آن معاهده ان‌پی‌تی است هر هفت درخواست قدرت‌های جهانی از ایران مبنای قانونی ندارد و خارج از معاهده است.


تعداد بازدید :  279