شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
مردم اوکراین امروز به پای صندوق‌های رأی می‌روند
خیز بلند غرب‌گراهای اوکراین برای کسب اکثریت پارلمان
رئیس‌جمهوری اوکراین در نظر دارد تا با کسب پارلمان از اختلافات آینده مجلس و ریاست‌جمهوری جلوگیری کند

شهروند| مردم اوکراین امروز به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا در انتخابات زودهنگام پارلمان این کشور شرکت کنند؛ انتخاباتی که با توجه به آنچه این کشور در یک‌سال گذشته از سر گذرانده‌ است از اهمیت بسیار زیادی، نه فقط برای مردم اوکراین، بلکه برای روسیه و کشور‌های غربی برخوردار است. هرچند این انتخابات از سوی جدایی‌طلبان شرق اوکراین به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما با این حال مقامات کی‌یف امیدوارند برگزاری این انتخابات به ثبات در مرزهای اوکراین بینجامد. بنابر قانون اساسی اوکراین، پارلمان این کشور که به «ورخونا رادا» مشهور است یگانه قدرتی‌ است که از توانایی قانون‌گذاری برخوردار است. ورخونا رادا متشکل از 450 عضو پارلمان است که در انتخاباتی جهانی و با رأی مستقیم مردم اوکراین برای دوره‌ای 5ساله‌ انتخاب می‌شوند. تنها شهروندان اوکراینی که بیش از 21‌سال سن داشته‌ باشند و در 5‌سال گذشته در این کشور زندگی‌ کرده ‌باشند واجد شرایط کاندیداتوری در انتخابات پارلمان اوکراین هستند. پیش‌بینی می‌شود در مجموع 29 حزب سیاسی در این انتخابات شرکت کنند. پیش‌بینی می‌شود جریان حامی «پترو پوروشنکو»، رئیس‌جمهوری فعلی اوکراین با کسب حدود 30‌درصد از آرا پیروز بلامنازع این انتخابات باشد. 225 تن از اعضای پارلمان اوکراین از لیست احزاب و مابقی نامزد‌های مستقل خواهند بود.
صندلی‌های خالی
اما به نظر می‌رسد پارلمان اوکراین در دوره جدید با نمایندگان کمتری به کار خود ادامه دهد، دلیل آن هم تحولات یک‌سال گذشته و جنگ داخلی اوکراین است. شبه‌ جزيره کریمه که پیش از این 12 صندلی پارلمان اوکراین را در اختیار داشت در ماه مارس گذشته به روسیه پیوست و مسلم است که دیگر نماینده‌ای در پارلمان اوکراین نخواهد داشت. از سوی دیگر کمیسیون مرکزی انتخابات اوکراین نیز برگزاری انتخابات در 19 حوزه از 32 حوزه مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین را امکان‌پذیر نمی‌داند و با کنار گذاشتن نمایندگان این منطقه، در پارلمان آینده اوکراین حدود 30 صندلی خالی خواهد بود.
پیش‌بینی    نتایج
پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری فعلی اوکراین که جریان حامیان او شانس‌ اول راهیابی به پارلمان هستند، در نظر دارد تا با یک پیروزی چشمگیر پارلمان این کشور را در دست بگیرد تا به اختلافات همیشگی پارلمان و ریاست‌جمهوری که روسای‌جمهوری پیشین اوکراین را نیز به دردسر انداخته بود پایان دهد. البته پوروشنکو در این انتخابات متحدان بالقوه‌ای را نیز در کنار خود می‌بیند، که احزاب وطن‌پرست و حامیان اروپا از آن جمله‌اند. احزاب «بستر مدنی» و «خودیاری» از احزاب محبوب فعالان اوکراینی هستند. حزب «سرزمین پدری» که «یولیا تیموشنکو»، نخست‌وزیر سابق اوکراین رهبری آن‌ را برعهده دارد نیز از دیگر شانس‌های کسب کرسی پارلمان است.یکی دیگر از استراتژی‌های جالب انتخابات اوکراین نیز «رأی به جنگ» و «علیه جنگ» در شرق اوکراین است. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین از حامیان مذاکرات آتش‌بس است، درحالی‌که «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر این کشور که به تازگی حزب «جبهه مردم» را تشکیل داده‌‌ است، احتمال بکارگیری گزینه نظامی را برای حل اختلافات شرق این کشور رد نمی‌کند. بسیاری از فرماندهان ارتش اوکراین نیز درخصوص این انتخابات موضع‌گیری کرده‌اند. از این دسته اخیر می‌توان به جانبازان گردان داوطلبان اشاره کرد که از عناصر رادیکال تازه کشور اوکراین به شمار می‌روند. تنها 3 حزب بر رأی مردم جنوب و شرق اوکراین تمرکز کرده‌اند: حزب کمونیست که با سختی از تلاش‌هایی برای منع فعالیتش گریخت، جریان اپوزیسیون که بسیاری از چهره‌های حاکم پیشین موسوم به «حزب مناطق» را در خود جای داده‌ است. دیگر حزبی که به دنبال رأی این مناطق است حزب «اوکراین قدرتمند» است که ادعای میانه‌روی دارد اما توسط 2 الیگارش اداره می‌شود. بنابر نظرسنجی‌های صورت‌گرفته پیش‌بینی نتیجه انتخابات پارلمان اوکراین به این ترتیب ‌خواهد بود. جریان حامی پوروشنکو 30-34درصد، حزب رادیکال 11-14درصد، سرزمین پدری 7-10 درصد، حزب جایگاه مدنی 5-8درصد، اوکراین قدرتمند 6-8درصد، جبهه مردم 6-10درصد، حزب آزادی 4-6درصد، حزب کمونیست 4-7درصد، جریان اپوزیسیون 2-6‌درصد و حزب خود‌یاری 3-5درصد.
پوتین: غرب، منافع مشروع روسیه
 در اوکراین را نادیده‌ می‌گیرد
روز گذشته و در آستانه انتخابات پارلمان اوکراین رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی احساسی خود در مقابل کارشناسان سیاست بین‌الملل از دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل آنچه وی نقض قوانین بین‌الملل و استفاده یک‌جانبه از زور خواند، به شدت انتقاد کرد. پوتین تأکید کرد: چنانچه آمریکا تمایل خود را برای سلطه ابدی رها نکند در آن صورت امیدها برای برقراری صلح و توسعه با ثبات کمرنگ خواهد شد و نظم جهانی فرو خواهد پاشید.رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره تحولات اوکراین افزود: ما تلاش داشته‌ایم تا مسأله اوکراین را با اتحادیه اروپا به بحث بگذاریم اما به ما گفتند که این مسأله به ما ارتباطی ندارد. پس از آن، آنها این دو کشور را روبه‌روی یکدیگر قرار دادند که موجب تخریب گسترده زیرساخت‌ها شد. زمانی که من سوال کردم که آنها چرا این کار را انجام دادند، آنها شانه بالا انداختند و پاسخی ندادند.
با این حال و شرایط فعلی، پارلمان تازه اوکراین شاید عمر چندانی نداشته باشد. حضور گسترده حامیان پوروشنکو در پارلمان ممکن است تا بهار به نتیجه‌ای عکس بینجامد، به‌خصوص اگر اختلافات با روسیه بار دیگر شدت بگیرد و سقوط اقتصادی شدت بگیرد.پارلمان آینده شاید متشکل از وطن‌پرستان باشد اما عناصر دولت سابق و الیگارش‌ها در آن نفوذ بسیاری خواهند داشت و ممکن است توافقی که اوکراین امروزی به شدت به آن نیاز دارد، در آن صورت نگیرد آن ‌هم در شرایطی که درگیری‌های اخیر شرق اوکراین بیش از 3‌هزار کشته و یک‌میلیون بی‌خانمان برجا
گذاشته ‌ است.


تعداد بازدید :  309