شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
معاون اول رئیس‌جمهوری:
بهبود تغذیه و سلامت جایگزین افزایش یارانه شد
وزارت نیرو خواستار گرانی آب و برق؛ نظر دولت تعیین‌کننده است

شهروند| مصرف بالای حامل‌های انرژی از آب و برق گرفته تا بنزین و گاز در ایران موضوع جدیدی نیست؛ بخشی از این الگوی مصرف غلط هم از آن‌جا ناشی می‌شود که برای سال‌های طولانی دولت یارانه سنگین را به این بخش پرداخت تا مردم با ارزان‌ترین قیمت آن را ابتیاع کنند و در نتیجه هم با دست و دلبازی به مصرف برسانند. حالا اما هزینه‌ها سر به آسمان گذاشته، منابع آبی ته کشیده، تولید برق سخت‌تر شده در مورد بنزین و گاز هم نیاز به توصیف بیشتر نیست به همین دلیل هم برای تغییر در الگوی مصرف و هم برای کاهش هزینه‌ها با توجه به حذف یارانه‌ها ظاهرا چاره‌ای نیست جز افزایش تعرفه برای مصرف‌کنندگان. به عبارت دیگر دولت ترجیح می‌دهد برخلاف رویه گذشته که پول نقد به مردم هدیه می‌کرد، یارانه آب، برق، بنزین و ارزان‌فروشی یارانه‌ای، برای مردم امنیت غذایی و بهداشتی فراهم آورد و خدمات بیمه‌ای هدیه دهد. این نکته‌ای است که دیروز در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق، بر آن تأکید شد و در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری دلایل عدم افزایش یارانه‌ها (با اجرای فاز دوم هدفمندی) این‌گونه تشریح شد. اسحاق جهانگیری با بیان این مطلب تأکید کرد که دولت به جای افزایش یارانه نقدی، توجه ویژه به سلامت، رفع مشکل تغذیه و تأمین امنیت غذایی مردم دارد. او با اشاره به این‌که تولید و صادرات برق ارزان‌قیمت مانع صادرات گاز می‌شود، گفت: در طول چند‌ سال گذشته تاکنون تأمین آب و برق تابستانی یکی از نگرانی‌های دولتمردان بوده با این وجود در فصل تابستان امسال تأمین آب و برق مشترکان به خوبی مدیریت شد.نفر دوم قوه مجریه در جمع مدیران آب و برق توضیح داد: رویه مصرف آب مسرفانه است و ضرورت دارد مدیریت عرضه، تقاضا و مصرف در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب مورد توجه باشد. او افزود: هر فردی به آینده ایران علاقه‌مند است باید بداند یکی از محدودیت‌های جدی آب کشور تهدیدی است و باید موضوع کمبود آب به صورت جدی‌تر مورد توجه مشترکان قرار بگیرد.
برداشت از خزانه خالی برق برای یارانه‌ها
جهانگیری تصریح کرد: در زمینه هدفمندی یارانه‌ها موضوع استمرار تولید و حیات نیروگاه‌های کشور مغفول مانده و مقرر شده بود سالی 3300‌میلیارد تومان از صنعت برق دریافت و به‌عنوان یارانه نقدی بین مردم تقسیم شود. این درحالی است که در همان سال‌ها نیز فاصله جدی بین قیمت تمام‌شده با قیمت‌های فروش برق وجود داشت و کسری 9‌هزار‌میلیاردتومانی دیده می‌شد که بر همین اساس به جای 15‌هزار مگاوات برق نیروگاهی در دست اقدام، هم‌اکنون 3800 مگاوات ظرفیت نیروگاهی در دست احداث است.وی با تأکید بر این‌که توسعه کشور با کندی و محدودیت جدی پس از محدودیت تأمین برق مواجه می‌شود، تبیین کرد: در مرحله دوم هدفمندسازی اگرچه نمی‌شد یکباره 3300‌میلیارد تومان را حذف کرد اما ‌هزار ‌میلیارد تومان آن را کاهش دادیم ضمن آن‌که قرار شد به جای افزایش پرداخت یارانه نقدی، توجه ویژه به بخش سلامت و رفع مشکل تغذیه و تأمین امنیت غذایی داشته باشیم.این عضو کابینه دولت سپس بر لزوم ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی تأکید کرد و افزود: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم تنها 3800 مگاوات نیروگاه درحال ساخت وجود داشت درحالی‌که این رقم باید حدود 15000 مگاوات باشد.
ارزان‌فروشی آب و برق با یارانه
مهم‌ترین خبرها در حوزه آب و برق را هم دیروز حمید چیت‌چیان وزیر نیرو اعلام کرد. او با انتقاد دوباره از پايین بودن تعرفه قیمت آب و برق و نرخ تمام‌شده آنها گفت: هر مترمکعب آب شرب که قیمت تمام‌شده تولید آن حدود‌ هزار تومان است در شهرها 300 تومان و در روستاها 100 تومان به مردم فروخته می‌شود و فاصله بین قیمت تمام‌شده و تعرفه وجود دارد. وی افزود: در بخش برق نیز قیمت تمام‌شده هر کیلووات ساعت بدون هزینه سوخت 85 تومان است که کل دریافتی ما در هر کیلووات ساعت 49.4 تومان است که 102 ریال آن بابت سوخت پرداخت می‌شود و عملا در هر کیلووات ساعت 45 تومان دچار کمبود هستیم که این مسأله تمام زندگی شرکت‌های برق را تحت‌تأثیر قرار داده است.
او با تأکید بر فاصله قیمت تمام‌شده و پولی که از محل فروش آب و برق دریافت می‌شود، مشکل صنعت آب و برق را از این ناحیه دانست و اعلام کرد که خواهان افزایش قیمت هستیم.
درخواست برای گرانی آب و برق
وزیر نیرو همچنین با ارایه پیشنهادهای جدیدی برای افزایش قیمت آب و برق اعلام کرد: آن چیزی که مصوب می‌شود مهم است زیرا پیشنهاد وزارتخانه به تنهایی شرط نیست و نظر دولت مهم است چرا که این امر نیاز به مصوبه دارد.وزیر نیرو با اعلام این‌که 7‌میلیارد مکعب آب‌های خروجی از آب‌های ایران، براساس قراردادهای موجود با کشورهای همسایه است، تصریح کرد: برای تعادل‌‌بخشی به آب‌های زیرزمینی هم 15 طرح و پروژه در شورایعالی آب به تصویب رسیده است ضمن این‌که برای استفاده بهینه از منابع آب در‌ سال‌جاری 600‌میلیارد تومان از اعتبارات وزارت نیرو به موضوع تعادل‌بخشی آب انتقال داده شده است.او با یادآوری این‌که درحال حاضر بدهی وزارت نیرو در صنعت آب و برق به 25‌هزار‌میلیارد تومان رسیده است، افزود: در معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری مقرر شده 2500‌میلیارد تومان از محل تهاتر مطالبات و بدهی شرکت‌ها پرداخت شود، 5‌هزار ‌میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت تأمین شود که تاکنون تحقق نیافته است.چیت‌چیان همچنین درباره اجرای باروری ابرها نیز گفت: باروری ابرها از برنامه‌های جاری ما است که امسال با سرعت و شدت بیشتر انجام می‌شود.

12‌هزار‌ میلیارد تومان وام برای ساخت مسکن

شهروند| در همایش مدیران ارشد صنعت آب و برق، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری هم حضور داشت و تأکید کرد: اصلاح اقتصاد آب و برق نیازمند توجه به مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. او در تبریز و در مراسم افتتاح پارک مهر ولایت با اشاره به تصویب پرداخت وام 50‌میلیون تومانی به زوج‌های جوان برای ساخت مسکن تأکید کرد: دولت بنا دارد هر ‌سال 12‌هزار ‌میلیارد تومان وام برای ساخت مسکن در کلانشهرها پرداخت کند. وی همچنین به پرداخت 4800‌میلیارد تومان به بخش تولید و 5700‌میلیارد تومان به بخش سلامت از محل هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست ‌سال‌جاری بیش از 12‌هزار و 400‌میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه‌های عمرانی از سوی دولت تأمین شده است.


تعداد بازدید :  220