شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
حكم اعدام صبح دیروز اجرا شد
اطلاعیه دادستانی پس از اعدام ریحانه جباري

شهروند| ریحانه جباری اعدام شد. این تیتر خبری بود که صبح دیروز خبرگزاری‌های داخلی و خارجی به آن پرداختند. این در حالی بود که چهره‌ها و کمپین‌های زیادی برای نجات ریحانه از چوبه‌دار تلاش کردند تا شاید بتوانند رضایت خانواده مقتول مرتضی عبدالعلی‌سربندی را بگیرند. صبحگاه امروز ریحانه در زندان رجایی‌شهر به چوبه دار سپرده شد و پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. در حالی که ریحانه جباری صبح دیروز به دار مجازات آویخته شد، ۲ قاتل پیش از اجرای حکم،‌با اعلام رضایت اولیای‌دم از قصاص نجات یافتند.صبح دیروز قرار بود حکم قصاص 3 قاتل در زندان رجایی‌شهر اجرا شود که ریحانه جباری نیز یکی از این سه نفر بود.در حالی که ریحانه جباری به دلیل
 عدم رضایت خانواده مقتول به دار آویخته شد اما دو زندانی دیگر توانستند با جلب رضایت خانواده‌های مقتول از طناب دار رهایی یابند.
7‌سال پیش
اواسط اردیبهشت‌ماه ‌سال 86 بود که ماموران پلیس در جریان کشته شدن مرد 47ساله‌ای به نام به مرتضی عبدالعلی‌سربندی قرار گرفتند. با حضور ماموران در محل جنایت و بررسی‌های اولیه در صحنه جرم مشخص شد که همسایه‌ها وقتی صدای دزد دزد بگیردش فردی را در ساختمان شنیده‌اند ماجرا را به پلیس اطلاع دادند. وقتی ماموران وارد ساختمان موردنظر شدند با واحدی روبه‌رو شدند که در آپارتماني باز است. وقتی ماموران به خانه‌ای در خیابان میرعماد وارد شدند، دیدند مقتول از پشت‌سر هدف چاقو قرار گرفته است. از همان ابتدا تحقیقات برای به‌دست آوردن ردی از قاتل پرونده در جریان کار پلیس قرار گرفت. بررسی‌ها پلیس منجر به کشف تلفن‌همراه مقتول و دسترسی به آخرین تماس که سربندی با فردی به نام ریحانه جباری بود، شد. با به‌دست آوردن این سرنخ ریحانه به‌عنوان تنها مظنون شناسایی شد و ماموران توانستند در فاصله کوتاهی با به‌دست آوردن نشانی خانه وی آن‌جا را محاصره و ریحانه 19ساله را دستگیر کنند. به این ترتیب ریحانه دستگیر شد و ماموران توانستند در بازرسی خانه وی یک عدد کارد آشپزخانه آغشته به خون و جلد آن و یک عدد روسری آغشته به خون کشف کنند. ريحانه در ابتدا درباره انگيزه‌اش حرفي نمي‌زد و بعدها موضوع دفاع از ناموس را مطرح كرد. 6ماه روي اين پرونده در دادسرا كار شد تا هيچ نكته مبهمي وجود نداشته باشد. پس از طي تشريفات قانوني، پرونده براي محاكمه به دادگاه كيفري فرستاده شد. ريحانه هيچ‌وقت انگيزه اصلي خود از قتل نگفت. اما شواهد موجود در صحنه انگيزه دفاع مشروع را قاطعانه رد مي‌كرد. در خانه قفل نبود. واحد موردنظر نيز يك بالكن داشت كه رو به حياط بود. هميشه در حياط خانه تعدادي از اهالي حضور داشتند. با اين توضيح اگر انگيزه مقتول تجاوز بوده ريحانه مي‌توانست به راحتي از آن‌جا فرار يا درخواست كمك كند. ريحانه در برابر انگيزه‌اش از قتل سكوت كرده و اميد داشت فردي در آخرين لحظات به كمك او بيايد.سرانجام ریحانه به اتهام قتل‌عمد راهی زندان شد تا زمان رسیدگی به پرونده او در دادگاه فرا برسد و پای میز محاکمه قرار بگیرد. در ادامه ریحانه اين دختر جوان از سوي 5 قاضي شعبه 74 دادگاه كيفري استان تهران به قصاص نفس محكوم شد و قضات ديوانعالي كشور اين حكم را تاييد كردند اما این پایان ماجرا نبود چرا که اين پرونده در پيچ‌وخم‌هاي قضايي بسياري افتاد، ريحانه با این‌که چند‌بار محكوم شد اما همچنان خانواده وي چشم انتظار رضايت گرفتن از خانواده قرباني جنايت داشتند اما آنها هنوز هیچ‌وقت حاضر نشدند رضايت‌ دهند.ریحانه با این‌که در اعترافات اولیه خود به قتل اعتراف کرد اما بعد‌ها حرف‌هایش را تغییر داد و ادعا کرد وی از خود دفاع مشروع کرده است. او درباره روز ماجرا گفت: من کارم طراحی داخلی بود به همین خاطر دکتر سربندی از من خواست تا برای طراحی داخلی مطبش به آن‌جا بروم. به همین خاطر روز حادثه با سربندی به آن‌جا رفتیم اما او نه‌تنها کار طراحی نداشت بلکه قصد داشت به من تجاوز کند به همین خاطر وقتی خواستم از خودم دفاع کنم چاقو به سربندی برخورد کرد و او جانش را از دست داد این در حالی بود که خانواده مقتول بر گناهکاری او پافشاری می‌کردند. پس انجام تحقيقات توسط بازپرس ويژه قتل و برگزاري جلسات رسيدگي در دادگاه کيفري استان، دادگاه در نهایت با اعلام ختم رسيدگي با احراز اتهام قتل‌عمد، ريحانه جباري را به قصاص نفس محکوم کرد که رأي صادره از سوي شعبه 27 ديوانعالي کشور نيز به اجرا گذاشته شد.
حکم  دادستانی
حکم ریحانه جباری صبح دیروز در زندان رجايی‌شهر اجرا شد و دادستاني تهران با صدور اطلاعيه‌اي اين خبر را اعلام کرد.
متن اين اطلاعيه به شرح زير است: «در پي انتشار مطالبي در برخي سايت‌هاي خبري درخصوص پرونده موضوع محکوميت ريحانه جباري‌ملايري فرزند فريدون و با عنايت به اجراي حکم قصاص نفس درخصوص وي در تاريخ 3/8/1393 پايگاه اطلاع‌رساني دادستاني تهران به منظور تنوير افکارعمومي، شرحي از پرونده قضايي را به شرح زير اعلام مي‌کند.
1- اظهارات بعدي متهمه خلاف اين ادعا را ثابت کرده است.
2- محل اصابت ضربه کارد به مرحوم (ميان دو کتف) نشان از آن دارد که قتل در حالت دفاع نبوده است. گزارش معاينه جسد در سراسر بدن و دست‌ها آثار ضرب و جرح را گواهي کرده است. در پشت تنه يک بريدگي عرضي به طول 8سانتيمتر، در سمت راست ناحيه مياني خلف تنه و فاصله 2سانتيمتر از خلف وسط و 8سانتيمتري در استخوان کتف راست ديده شده است.
3- خريدن کارد به منظور ارتکاب قتل، پيش از حادثه حکايت از تصميم ريحانه جباري بر قتل دارد. در بازرسي از منزل متهم، جلد مقوايي کارد آشپزخانه کشف مي‌شود که نشان مي‌دهد آلت قتاله را خود خريداري کرده است. وي به خريد کارد آشپزخانه دو روز پيش از جنايت اقرار کرده بود.
4- مفاد پيامک ارسالي از سوي ريحانه جباري براي دوست خود مبني بر اين که قصد کشتن فردي را دارد، دلالت بر تصميم وي براي قتل و نيز کذب بودن ادعاي دفاع در مقابل تجاوز است. قاتل در تاريخ 13تیرماه 86 (3روز پيش از ارتکاب قتل)، با ارسال پيامکي به يکي از دوستان خود نوشته است: «فکر کنم امشب بکشمش».
5- ساکنان مجتمع محل ارتکاب جنايت اظهار داشته‌اند که با شنيدن سروصدا، بيرون آمده و مشاهده کرده‌اند مقتول در حالي ‌که زخمي و خون‌آلود بوده با فرياد «دزد، دزد» از طبقه پنجم به پايين آمده و در جلوي واحد طبقه سوم بيهوش مي‌شود. اين در حالي است که در صورت صحت ادعاي قاتل، موجبي براي فرار وي نبوده و او ‌بايد با ايجاد سروصدا، همسايگان را آگاه مي‌کرده و با حضور آنها احساس امنيت مي‌کرده است.
6- در آپارتمان از نظر قفل فاقد تخريب بوده و اين امر نشان مي‌دهد که قصد تجاوزي در ميان نبوده است. متهم درخصوص بسته بودن در و عدم امکان فرار مي‌گويد: «در ابتداي ورود در را باز گذاشتم. ولي او بعد از آمدن به سمت من در را بست، اما قفل نکرد.»
رضایت برای ریحانه
به‌رغم همه این موارد دادستاني و خانواده ریحانه تلاش خود را به کار بستند تا شاید رضایت اولیای دم را بگیرند و در این میان با وجود برگزاري جلسه‌اي با حضور اولياي دم و قاتل و خانواده وي، همچنین افراد زیادی از جمله اصغر فرهادی، بهاره رهنما، خانواده ناصر حجازی و محمدرضا شجریان تقاضای عفو از خانواده مقتول کردند اما با این حال اولياي دم در نهايت خواستار اجراي حکم قصاص شدند و تنها یک راه برای نجات جان ریحانه گذاشتند.
مهلت 10روزه به ریحانه
در پرونده ریحانه تنها نقطه امید زماني روشن شد که روزها آخر مهرماه خانواده مرحوم سربندی اعلام کردند اگر در مدت 10روز ریحانه واقعیت را بگوید او را می‌بخشند و در غیر این صورت حکم قصاص را اجرا خواهند کرد. اما این فرصت تمام شد و سرانجام حکم سحرگاه دیروز اجرا شد.


تعداد بازدید :  1272