شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نقض بی‌طرفی ایران
97‌سال پیش، برابر با چهارم آبان 1296خورشیدی، به‌رغم اعلام بي‌طرفي در قبال جنگ قدرت‌هاي اروپايي، واحدهاي ارتش روسيه ابتدا وارد بندرانزلي شده و سپس به سوي تهران به حركت درآمدند. آنها 2هفته بعد، پس از تصرف قزوين خود را به كرج رساندند. با رسيدن نيروهاي روسيه به كرج در 18آبان، گروهي از رجال وقت رهسپار قم و جماعتي ديگر روانه كرمانشاه شدند و احمدشاه قاجار هم به انديشه انتقال پايتخت از تهران به اصفهان افتاد.

برکناری فاتح برلين
57‌سال پیش، برابر با بیست‌وششم اکتبر 1957میلادی، دستگاه ریاست وقت اتحاد جماهیر شوروي، مارشال گئورگي ژوكف، نابغه نظامي و فاتح برلين در جنگ جهانی دوم را كه وزير دفاع آن کشور بود از همه مقام‌هاي نظامي‌اش بركنار كرد. خروشچف براي قانع كردن نظاميان و مردم شوروي برای كنار گذاشتن ژوكف در نطقي خطاب به آنان گفته بود كه غرور بيش از حدي كه ژوكف به آن دچار شده براي نظام شوروي خطرناك است و او به يك استراحت كه به آن نياز مبرم داشت فرستاده شد تا شوروي به حيات عادي خود ادامه دهد. استالين هم نسبت به ژوکف که پس از فتح برلين از محبوبيت چشمگير برخوردار شده بود حسادت داشت.

اشغال   خرمشهر
34‌سال پیش، برابر با چهارم آبان 1359خورشیدی، خرمشهر پس از هفته‌ها مقاومت به اشغال کامل ارتش مجهز عراق درآمد. در سوم آبان عراق با سازماندهي و تجهيز لشكرهاي مستقر در جبهه خرمشهر و همچنين فراخواني نيروهاي تازه‏نفس به اين جبهه، هجومي وسيع و گسترده را به شهر آغاز كرد و پس از جنگي نابرابر، وارد خيابان‏هاي ‏شهر شد. در غروب چهارم آبان، غرب خرمشهر به دست دشمن افتاد و سرانجام با وجود تمام پايداري‏ها و مقاومت‌ها، خرمشهر به اشغال كامل ارتش متجاوز عراق درآمد.


تعداد بازدید :  398