شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
پنجمین دوسالانه‌ نقاشی «دامون‌فر» برگزار شد
پرده آخر دامون‌فر با یادی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان

شهروند| اختتامیه پنجمین دوسالانه‌ نقاشی «دامون‌فر» درحالی‌ توانسته بود طیف وسیعی از چهره‌های تجسمی و جوانان هنرمند را در سینما گالری پردیس ملت گردهم جمع کند که این مراسم با اشاره مجری برنامه تحت‌تأثیر فاجعه اسیدپاشی در اصفهان آغاز شد. علی‌ ضیا‌ء که اجرای این برنامه را برعهده داشت در شامگاه دوم آبان‌ماه در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «امیدوارم صورت هیچ دختری در سرزمینمان احتیاجی به نقاشی و عمل جراحی پیدا نکند، خاصه این‌که در روزهایی هستیم که چند آدم جاهل حادثه‌هایی را رقم زده‌اند که قلب ما را پر از جراحت کرده و خدشه‌ای روی صورت تک‌تک هم‌وطنانمان کشیده شده است.» او با اشاره به نقش بوم‌های نقاشی در از بین بردن جاهلیت از حاضران خواست دختران مورد حمله اسیدپاش‌ها را تشویق کنند. گرامیداشت دکتر علیرضا سمیع‌آذر، معرفی 5 نقاش برتر زیر 25‌سال ایران 93 و تقدیر بدون اطلاع پرویز کلانتری از سیف‌الله پویا راد، مهم‌ترین بخش‌های اختتامیه پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر بود.
در آغاز این مراسم سیف‌الله پویاراد، مدیر دوسالانه «نقاشی دامون‌فر» با ابراز خوشحالی از ١٠ساله شدن دوسالانه نقاشى دامون‌فر گفت: «در پوست خود نمى‌گنجم. در اين سال‌هایی که مثل برق و باد گذشت به لطف خداى مهربان و راهنمايى‌هاى نخبگان جامعه هنرى، دامون‌فر توانست زمينه ابراز وجود قريب به ٨‌هزار نقاش نوجوان و جوان از سراسر ايران را فراهم كند و در اين ميان استعدادهاى درخشانى معرفى شدند كه امروزه مايه مباهات همه ما هستند.»
آغداشلو از ضرورت انتشار
کتاب نقاشان جوان ایران گفت
سپس آیدین آغداشلو، رئیس شورای داوران این دوره این دوسالانه با یادآوری این نکته که بعد از 10‌سال فرصتی فراهم شده تا مجددا بتواند در این رویداد ملی سهمی ایفا کند، بیان ‌کرد: «نشاط، خودباوری، شیفتگی به هنر در جوانان نقاش ایرانی موج می‌زند؛ جوانان ما در چهارراه سرگردانی معطل نیستند و توانسته‌اند با مردم خود و جهان خود پیوند برقرار کنند که این خبری بسیار خوش است.» این استاد پیشکسوت نقاشی از عدم وجود کتاب هنر معاصر ایران، مختص هنر نقاشان جوان انتقاد کرد و گفت: «عدم وجود آثار مکتوب درباره کنش‌های نقاشانه هنرمندان جوان ایران یک جفای بزرگ است زیرا این جوانان توانسته‌اند در دوره‌ای خطیر و حساس هم جهان شخصی خود را کشف کنند و هم به داوری جهان معاصر همت گمارند.»
پرویز کلانتری و تقدیر از سمیع‌‌آذر
در ادامه آیین اختتامیه دوسالانه نقاشی دامون‌فر، بخش مراسم تقدیر از «دکتر علیرضا سمیع‌آذر» هنرشناس، مدرس و مولف هنری و رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد. ابتدا ویدئو کلیپی هشت‌دقیقه‌ای ساخته علیرضا عامری از سمیع‌آذر اکران شد. در این کلیپ ضمن مرور گذرایی بر زندگی سمیع‌آذر و دیدگاه‌های او درباره ضرورت‌های هنر جوان و اصالت ایده‌محوری در هنر معاصر روز دنیا منعکس شد.
سپس پرویز کلانتری، استاد پیشکسوت نقاشی ایران درباره جایگاه علمی و دستاوردهای اجرایی این استاد و مدرس گفت: «سمیع‌آذر بحق پنجره هنر ایران را به سوی دنیا گشود و با برنامه‌ریزی علمی و خلق رویدادهای حرفه‌ای، کنجکاوی دنیا را نسبت به هنر ایران برانگیخت. من بسیار متاسفم که ما در روزگارانی زیست می‌کنیم که قدر چهره‌های بزرگی مثل سمیع‌آذر را در مملکتمان نمی‌دانیم.» او در ادامه با بیان این‌که سمیع‌آذر از چهره‌های ماندگار هنر ایران است، بیان کرد: «او به‌عنوان شایسته‌ترین مدیر موزه هنرهای معاصر توانست مسئولیت بزرگ خارج کردن هنر ایران از انزوای سیاسی و فرهنگی را به‌وجود آورد.» سمیع‌آذر در ادامه این مراسم لوح سپاس و گرامیداشتش را از پرویز کلانتری و سیف‌الله پویاراد دریافت کرد و گفت: «دوسالانه نقاشی دامون‌فر، بدون تردید در دهه اخیر مهم‌ترین و مستقل‌ترین رویداد تجسمی کشور بوده که توانسته نقشی مهم در معرفی نسل نوین نقاشی ایران ایفا کند. متاسفانه در مملکت ما اینگونه رویدادها هم بسیار معدودند و هم فاقد استمرارند.»
تقدیر هماهنگ‌نشده کلانتری از پویا راد
در ادامه مراسم پرویز کلانتری روی سن رفت و گفت که من می‌خواهم از سیف‌الله پویاراد که 10‌سال است جوانان نقاش سرزمینم را حمایت می‌کند، تقدیر کنم. این کار را خودم و بدون اطلاع هیچ‌کس دیگر انجام می‌دهم. حامیان هنر در این سرزمین تعدادشان بسیار نیست و من خوشحالم که پویاراد را می‌شناسم که توانسته با استمرار این حرکت امیدبخش را ادامه دهد. سپس کلانتری از پویاراد خواست روی سن بیاید و به او یک اثر از نقاشی‌هایش تقدیم کرد.
تقدیر از برگزیدگان موفق دوره‌های قبل
به مناسبت پنجمین دوره دوسالانه نقاشی دامون‌فر از پنج نقاش جوان که در دوره‌های گذشته حائز رتبه‌های برتر شدند و در این سال‌ها به موفقیت‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی نائل آمدند تقدیر شد: وحید چمانی، مرتضی پورحسینی، نفیسه عمران، عادل یونسی و لیلی رشیدی.
بیانیه داوران، 15 تقدیرشده و 5 برنده
در ادامه بیانیه هیأت داوران متشکل از آیدین آغداشلو، معصومه مظفری و پویا آریانپور قرائت شد و پنج نقاش برتر و 15 نقاش تقدیرشده،‌ معرفی شدند. براساس آرای داوران میلاد محمودی به‌عنوان بهترین نقاش زیر 25‌سال پنجمین دوره دوسالانه نقاشی دامون‌فر انتخاب شد که جایزه نخست همیشگی این رویداد یعنی سفر به آلمان و حضور در آکادمی هنر فابرکاستل را از آن خود کرد. مالک محمدزاده برنده جایزه دوم شد و سه نفر به‌طور مشترک جایزه رتبه سوم را از آن خود کردند؛ الهه رضازاده، سینا رضایی و سحر جمالی. جایزه بخش ویژه این رویداد در هنر تصویرسازی به نیکا بزرگمهر رسید و حسن جعفری‌نیا جایزه ویژه نقاش منتخب آرای مردمی را کسب کرد.


تعداد بازدید :  332