شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی:
کوسه‌‌نهنگ‌سواری حیوان‌آزاری است

شهروند| مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط‌زیست با اعلام اینکه‌ در معرض خطر انقراض‌بودن کوسه‌نهنگ‌ها، سوارشدن بر آن‌ را مصداق حیوان‌آزاری دانست که ممکن است به این‌ گونه ارزشمند آسیب بزند. چند روز پیش بود که انتشار فیلمی از سوارشدن دو جوان بر کوسه‌نهنگی در آب‌های جنوب سروصدا به پا کرد، اما این‌طور که داوود میرشکار اعلام کرده؛ سوارشدن بر کوسه‌نهنگ‌ها محدود به آن یک‌بار که فیلمش در شبکه‌های اجتماعی گسترده شد، نبوده و این اقدام که تکرار هم شده، مصداق حیوان‌آزاری است و مسئولان محیط‌زیست کشور را نگران کرده است.
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره به مهر گفت: «تکرار این اتفاق به حیوان آسیب می‌رساند و صداوسیما هم متاسفانه طوری قلمداد کرده که این کار عجیب و شجاعانه‌ای است درحالی‌ که اگر در اینترنت جست‌وجو کنید، افراد بی‌شماری با این‌‌گونه شنا کرده‌اند و عکس گرفته‌اند اما ملاحظاتی که یک گردشگر باید داشته باشد را در برخورد با این‌‌گونه رعایت کرده‌اند.»
او توضیح داد: «هرجای دنیا که از این‌گونه داشته باشند، با توجه به این‌که حیوانی در معرض خطر انقراض است، برای آن یک‌سری ویژگی‌های حفاظتی قایل هستند. مثلا گردشگران با آن شنا می‌کنند، غواصی می‌کنند و از آن تصویر تهیه می‌کنند که البته آن هم قوانین و ضوابطی دارد. مثلا فاصله‌ای مشخص را باید حفظ کنند، دوربین توی صورت اینها نباید فلش بزند و حتی اگر با قایق دور این‌گونه تردد می‌کنند، با فاصله ایمن را درنظر بگیرند که آسیب به این‌گونه نزنند.»
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین گفت: «وقتی در فضای مجازی یک صیاد ما می‌رود و روی حیوان می‌پرد و این را یک عمل شجاعانه قلمداد می‌کند، این متاسفانه بابی می‌شود تا هرکسی به خودش اجازه دهد که این اتفاق را رقم بزند و نام خود را در فهرست افراد شجاع منظور کند. درحالی ‌که اصلا سوارشدن بر گونه‌ای که هیچ خطری برای هیچ‌کسی ندارد، چه شجاعت و مزیتی می‌تواند داشته باشد؟ درصورتی که ما در تاریخ دیده‌ایم که صیادان زحمتکش ما خیلی جاهای دیگر شجاعت خود را نشان داده‌اند و غرور ملی ما اصلا به ما اجازه نمی‌دهد که حیوان‌آزاری به‌عنوان شجاعت مطرح شود و این اقدام‌ها مصداق حیوان‌آزاری است.»


تعداد بازدید :  176