شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف:
دیدار رئیسی با تتلو اشتباه بزرگی بود

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در گفت‌وگو با ایسنا نتیجه کنار رفتن قالیباف به نفع رئیسی را ریختن ۵۰‌درصد از آرای او به سبد روحانی دانست و گفت: طبق نظرسنجی‌ها معتقد به ماندن آقای قالیباف در عرصه بودیم؛ چون احتمال رأی‌آوری او بیشتر بود. دهقان همچنین دیدار تتلو با رئیسی را کار غلط و حتی بدی دانست که بسیاری از افراد را در انتخابات به تردید انداخت.
دو ماه پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و شکست نامزد اصولگرایان مقابل حسن روحانی، محمد دهقان، رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف به بیان مطالبی پرداخته که در نگاه نخست بیش از هر چیز نقد تصمیم مهم اصولگرایان در انتخابات گذشته محسوب می‌شود. اصولگرایان پس از تشکیل سازوکاری به نام جبهه متحد نیروهای انقلاب درنهایت از میان محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی، دومی در انتخابات ماند تا در مقابل حسن روحانی، رئیس‌جمهوری مستقر به رقابت بپردازد. دهقان که در مجلس دهم نایب‌رئیسی فراکسیون نمایندگان ولایی را برعهده دارد حالا می‌گوید که این تصمیم نه‌تنها اشتباه بود بلکه آرای زیادی را به سبد حسن روحانی ریخته است.  محمد دهقان می‌گوید: اگر آقای رئیسی به جای آقای قالیباف کنار می‌رفت، نتیجه بهتری رقم می‌خورد. البته این بدان معنا نیست که ما حتما پیروز انتخابات می‌شدیم. بلکه نتیجه تفاوت بیشتری داشت. چون حدود ۵۰‌درصد آرای آقای قالیباف به سبد آقای رئیسی نرفت و به سمت آقای روحانی رفت. به گفته این رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف، اگر آقای رئیسی به نفع آقای قالیباف کنار می‌رفت، اجبارا رأی‌های او به سبد آقای قالیباف ریخته می‌شد  چون طرفداران او ایدئولوژیک‌تر بودند و به آقای روحانی رأی نمی‌دادند. هر چند ممکن بود که در این حالت طرفداران آقای رئیسی از کنار رفتن او به نفع آقای قالیباف ناراحت شوند، اما درنهایت رأی‌شان را به آقای قالیباف می‌دادند که این اتفاق رخ نداد و ۵۰‌درصد از رأی‌های آقای قالیباف به سبد آقای روحانی ریخته شد. او در ادامه این مصاحبه می‌گوید: استراتژی ما در انتخابات این بود که حتی‌الامکان انتخابات به دور دوم کشیده شود، اگر میسر شد تمامی تلاش‌ها برای پیروزی در دور اول انجام شود و اگر این دو فرضیه به نتیجه نرسید، هزینه شکست را کم کنیم؛ بنابراین طبیعی بود که ما به‌عنوان رقیب رئیس‌جمهوری مستقر که از تمامی ابزارها در دوران تبلیغات استفاده می‌کرد، بر روی یک گزینه به اجماع برسیم.
دهقان در پاسخ به این سوال که آیا برای کنار رفتن قالیباف از دور رقابت‌ها کسی توصیه‌ای به او کرده بود یا نه می‌گوید: هیچ توصیه‌ای در کار نبود. آقای قالیباف براساس تحلیل انتخاباتی و البته با ازخودگذشتگی به نفع آقای رئیسی کنار کشید؛ چون باید یک نفر در انتخابات باقی می‌ماند. نظر آقای قالیباف حتی برخلاف نظر برخی اعضای ستادش بود. ما معتقد بودیم که باید آقای رئیسی کنار برود اما چون این اتفاق رخ نداد آقای قالیباف کنار رفت.
او همچنین درباره دیدار حاشیه‌ساز یک خواننده موسیقی سبک (R&B) با رئیسی گفته است: نفس و اصل برگزاری جلسه بین فردی با ادعای توبه با یک روحانی اشکال ندارد؛ اما برگزاری این جلسه در دوران انتخابات کار بد و غلطی بود و نباید در این زمان انجام می‌شد. این کار درنهایت برای آقای رئیسی ضرر داشت و بسیاری از افراد را به تردید انداخت. شاید اگر آقای تتلو با آقای رئیسی در زمانی غیر از انتخابات دیدار می‌کرد، هیچ ایرادی به آن وارد نبود، اما این‌که این دیدار با تلقی تبلیغات و رأی‌آوری انجام شد به نفع آقای رئیسی نبود؛ آن هم در شرایطی که صاحبان جنگ روانی و برخی از سیاسیون از هر وسیله‌ای برای تخریب رقیب استفاده کردند.
رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در ادامه گفته است: این دیدار به ضرر آقای رئیسی بود و حتی ممکن است باعث ریزش آرای ایشان نیز شده باشد. به‌ طور کلی این موضوع را آن‌قدر پراهمیت نمی‌دانم که رسانه‌ها در این حجم به آن پرداخته‌اند. این‌گونه اتفاقات در خارج از ایام انتخابات افتاده و خیلی از افراد با اعتقادات متفاوت با برخی از روحانیون ما دیدار می‌کنند و کسی هم چیزی نمی‌گوید.
محمد دهقان با اشاره به ادعای ستادهای انتخاباتی رقیب روحانی مبنی بر تخلف و تمام‌شدن تعرفه انتخابات در حوزه‌هایی که احتمال رأی‌آوری قالیباف وجود داشت، گفته است: نمی‌خواهم بگویم که آقای رئیسی رأی می‌آورد؛ بلکه تخلفات را امری واضح و قطعی می‌دانم. موضع‌گیری برخی از وزرا به نفع آقای روحانی امری واضح و بدیهی است که همه آن را در قالب بیانیه‌ها در ایام مناظرات دیدند. روندی که برخلاف قانون انجام شده و جرم محسوب می‌شود.
دهقان درباره این‌که آیا اکنون یک چهره مخالف دولت محسوب می‌شود؟ گفته است: در رقابت قطعا آقای قالیباف را قوی‌تر از آقای روحانی می‌دانستم و برای رئیس‌جمهوری شدن او هم تلاش کردم اما اکنون دیگر آقای روحانی رئیس‌جمهوری است و ما مخالف دولت او نیستیم بلکه انتقاداتی به عملکرد دولت یازدهم داریم و معتقدیم باید در دوره بعدی با رفع این نواقص مشکلات کشور حل شود.
معنایی ندارد که ما تا چهار‌سال آینده مواضع انتخاباتی داشته باشیم. در زمان خود تلاش‌مان را برای تغییر آقای روحانی با هدف اصلاح وضع مدیریتی کشور کردیم که موفق نشدیم. الان آقای روحانی را فرصتی برای موفقیت کشور می‌دانیم و حتما به او کمک خواهیم کرد که این کمک مشروط و نه مطلق است.


تعداد بازدید :  496