شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

در دیدار با نماینده ویژه پوتین در امور سوریه
علی شمخانی: هیچ‌گونه توافقی نباید زمینه‌ساز تجزیه سوریه باشد
دریابان علی شمخانی گفت: هیچ‌گونه توافقی نباید مخدوش‌کننده اصل غیرقابل تغییر حاکمیت سوریه بر تمام سرزمین یا زمینه‌سازی برای تجزیه این کشور باشد.
به‌گزارش ایسنا، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه عصر روز شنبه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و پیرامون آخرین تحولات سوریه و روند حل بحران در این کشور گفت‌وگو کرد.
وی با اشاره به فعالیت گسترده لابی صهیونیسم برای تضعیف دولت سوریه و جهت‌دادن معادلات سیاسی و امنیتی در مسیر ضربه‌زدن به جبهه مقاومت گفت: رژیم صهیونیستی ضمن برقراری پیوند عمیق و گسترده با گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها، به دنبال استفاده ابزاری از این گروه‌ها برای به اصطلاح امن نگه‌داشتن مرزهای اسراییل و تداوم سرکوب مردم مظلوم فلسطین است.
شمخانی سوءاستفاده برخی عناصر تروریست از فرصت گفت‌وگوهای سیاسی و آتش‌بس را برای بازسازی خود غیرقابل قبول و نگران‌کننده عنوان و خاطرنشان کرد: تجربه اثبات کرده این عناصر به هیچ پیمان و توافقی پایبند نبوده و از هر فرصتی برای کشتار مردم بی‌گناه و پیگیری اهدف غیرانسانی خود استفاده خواهند کرد.
لاورنتیف که نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور سوریه نیز است، در جریان ملاقات با مقامات اسلامی، دیدگاه‌های پوتین پیرامون تحولات جاری منطقه و روند گفت‌وگوهایی که میان مسکو و سایر بازیگران فعال در بحران سوریه در جریان است را منتقل خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود یکی از محورهای مهم مذاکرات بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و روسیه، موافقت اخیر رئیسان‌جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست 20 در‌ هامبورگ آلمان در ارتباط با گسترش مناطق آتش‌بس در سوریه و برخی از مسائل حاشیه‌ای مطرح شده در این ارتباط باشد.

سفیر ایران در کویت:   
در بحران میان قطر و کشورهای عربی، ایران بی‌طرف است
سفیر کشورمان در کویت تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای به وجود آمدن بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی اعلام کرد که ما بی‌طرف هستیم و طرف هیچ‌کدام را نخواهیم گرفت.
به‌ گزارش ایسنا، علیرضا عنایتی، سفیر کشورمان در کویت که برای تبریک آزادی موصل از گروهک تروریستی داعش به سفارت عراق رفته بود در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: پیروزی موصل را به ملت و دولت عراق تبریک می‌گوییم و عراق سزاوار این پیروزی است،‌ زیرا تروریسم وحشی، عراق پاک، ‌متمدن و ریشه‌دار را مورد هدف قرار داد و امیدوارم بعد از شکست و بیرون راندن تروریست‌ها از منطقه این خوشحالی فراگیر شود.
وی در رابطه با بحران به وجود آمده میان قطر و برخی کشورهای عربی گفت: این بحران در منطقه رخ داده است و فرزندان منطقه به آنچه در خانه‌شان وجود دارد، داناتر هستند و جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای به وجود آمدن بحران اعلام کرد که ما بی‌طرف هستیم و کمک‌هایمان به کشور قطر بشردوستانه است و می‌دانیم که تلاش و میانجیگری امیر کویت برای حل این بحران کافی و ثمربخش خواهد بود.

ترکیه خواستار همکاری ایران برای رساندن کالاهای ترکیه‌ای به دوحه شد
وزیر اقتصاد ترکیه گفت: از ایران می‌خواهیم که در رساندن کالاهای ترکیه‌ای به دوحه با ما همکاری کند.
به‌گزارش ایسنا، نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه گفت: از ایران می‌خواهیم که برای رسیدن کشتی‌های ترکیه به دوحه از طریق خط «رو رو» که میان سواحل ایران و قطر است با ما همکاری کند. وی افزود: 13 تا 14روز طول می‌کشد تا کشتی‌های ترکیه‌ از طریق ایران به قطر برسند، این درحالی است که در طول 6روز باید برسند.
زیبکچی در ادامه گفت: ترکیه همچنان به قطر کالا می‌فرستد و در رابطه با دلایل دیر رسیدن کشتی‌های ترکیه به قطر با ایران گفت‌وگو خواهد کرد. «رو رو» مخفف عبارت «roll off» «roll-on» است. این عبارت هنگام حمل‌ونقل کالا میان کشورهای مختلف از طریق خط کشتیرانی استفاده می‌شود. کشتی‌های حمل‌ونقل کالا را نیز «رو رو» می‌نامند و در طراحی این کشتی‌ها امکان بارگیری و تخلیه خودرو، وسایل باربری جاده‌ای، چرخ‌بار و قطار از طریق شیب‌راهه در نظر گرفته شده است. بعد از به وجود آمدن بحران میان کشورهای عربی و تحریم‌شدن دوحه از طرف عربستان، امارات، بحرین و مصر؛ کشور قطر برای تأمین غذا و کالا به ترکیه و ایران روی آورد.


تعداد بازدید :  354