شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
نخست‌وزیر ترکیه: دولت خواهان تمدید وضع فوق‌العاده است

نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد که دولت ترکیه در نظر دارد تمدید وضع فوق‌العاده را در قالب یک پیشنهاد توصیه‌ای در نشست هیأت عالی شورای امنیت کشور مطرح کند. به گزارش ایسنا، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: دولت خواستار تمدید وضع فوق‌العاده است. وی ادامه داد: «به‌طور حتم این وضع زمانی تمام می‌شود که شرایط مناسب باشد اما تعیین زمان دقیق اشتباه است.»
پارلمان ترکیه قرار است ۱۸ ژوئیه این مسأله را بررسی کند. ییلدیریم در بخش دیگری از اظهاراتش از برخی کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا مبنی بر اجازه ندادن برای برگزاری مراسم سالروز کودتای ۱۵ ژوئیه انتقاد کرد و گفت: «این کشورها در قبال آزادی بیان و اصول حقوق بشر رویکرد دوگانه‌ای اتخاذ کرده‌اند.»
وی ادامه داد: «این کشورها اعلام می‌کنند که یک کشور آزاد هستند و از وضع حقوق بشر و آزادی در ترکیه انتقاد می‌کنند اما از برگزاری مراسم برای آگاهی‌بخشی به جامعه بین‌المللی درباره کودتای ۱۵ ژوئیه خودداری می‌کنند.»
این اظهارات بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در مورد تمدید وضع اضطراری درحالی مطرح می‌شود که حزب اپوزیسیون ترکیه می‌گوید که دولت به وضع فوق‌العاده معتاد شده است. بولنت تزجان، یکی از مقامات ارشد حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرد: «دولت آنکارا به اداره کشور تحت وضع فوق‌العاده معتاد شده است.» بولنت تزجان اعلام کرد: «آنها عادت کرده‌اند که ترکیه را تحت وضع فوق‌العاده اداره کنند. این عادت همانند اعتیاد به مواد مخدر است.» وی ادامه داد: «باید وضع فوق‌العاده هرچه سریع‌تر به پایان برسد.»
همچنین در آستانه سالروز کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016، دولت ترکیه اعلام کرد که 7‌هزار پلیس، نظامی و کارمند دولتی را اخراج کرده است. در طول یک‌سال از وقوع کودتا در ترکیه، حدود 50‌هزار نفر بازداشت و بیش از 100‌هزار نفر از کار خود اخراج شده‌اند.


تعداد بازدید :  164