شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
رئیس شبکه هپاتیت ایران می‌گوید كه ایران برای ریشه‌کنی هپاتیت C، 14‌سال مهلت دارد
یک میلیون و 584 هزار ایرانی، مبتلا به هپاتیت
یک‌میلیون و 400‌هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B و 184‌هزار بیمار مبتلا به هپاتیت C هستند انتقال ویروس هپاتیت C از کشورهای پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و جمهوری آذربایجان نگران‌کننده است ایران تا‌ سال 1410 باید هپاتیت C را در میان مبتلایان به هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی ریشه‌کن کند

شهروند|  آمارها می‌گویند در حال حاضر یک‌میلیون و 400‌هزار بیمار مبتلا به هپاتیت B  و 184‌هزار بیمار مبتلا به هپاتیت C در کشور زندگی می‌کنند؛ ویروسی که گفته می‌شود کشورهای پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و جمهوری آذربایجان سهم بزرگی در واردکردنش به ایران دارند. هر چند که حالا به گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، آمار ابتلا به هپاتیت C در ایران نسبت به کشورهای دیگر نگران‌کننده نیست؛ اما او می گوید احتمال وجود هپاتیت C در میان معتادان تزریقی و زندانیان نگرانی‌هایی ایجاد کرده است؛ همه اینها در شرایطی است که ایران متعهد شده تا ‌سال 1410 هپاتیت  C را در کشور ریشه‌کن کند.
موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران در نشستی خبری که به مناسبت روز جهانی هپاتیت در سازمان انتقال خون برگزار شد، وضع ایران را نسبت به کشورهای منطقه از نظر کنترل شیوه بیماری هپاتیت قابل قبول توصیف کرد و این توضیح را داد: «دو ویروس هپاتیت B وC  باعث نارسایی، سیروز و سرطان کبد می‌شوند. در چند ‌سال اخیر سازمان بهداشت جهانی توجه بیشتری به هپاتیت کرده است، چون آمار مرگ‌ومیر آن نسبت به ایدز بیشتر شده است.» بر اساس اعلام او، بیشتر مبتلایان به هپاتیت B از دوران نوزادی به آن مبتلا شده‌اند و علامتی ندارند: «ما برای این نوع از هپاتیت، واکسن موثری در کشور داریم. در ‌سال 73 واکسیناسیون علیه هپاتیت B در نوزادان آغاز شد. به همین دلیل امروز ابتلا به این بیماری برای افراد کمتر از ۲۳‌سال مطرح نیست.» رئیس شبکه هپاتیت ایران، میزان ابتلا به این بیماری را در گروه سنی کمتر از ۲۳‌سال صفر اعلام کرد: «کسانی که زیر ۲۷‌سال دارند، کمتر به این بیماری مبتلا هستند، اما افراد بین ۲۷ تا ۵۰‌سال بیشترین آمار مبتلایان به هپاتیت B را دارند. در حال حاضر راه‌های انتقال این بیماری تنها از راه خون آلوده نیست و البته میزان آن هم کاهش یافته است.» به گفته علویان، در حال حاضر نرخ شیوع هپاتیت B  در کشور به جز استان‌های گلستان و سیستان کمتر از ۲‌درصد و در تهران کمتر از ۱.۲‌درصد است و پیش‌بینی می‌شود در مجموع یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا باشند.
به‌گزارش ایسنا، رئیس شبکه هپاتیت  ایران خالکوبی، حجامت غیربهداشتی، اعتیاد تزریقی و آرایشگاه غیربهداشتی و همچنین رفتار جنسی محافظت‌نشده را از عوامل مهم ابتلا به هپاتیت B اعلام کرد: «ما هر‌ سال نزدیک محرم اعلام می‌کنیم قمه‌زدن خطر ابتلا به هپاتیت B و C را افزایش می‌دهد. جامعه ما جوان است و هزاران عامل خطر دارد و به همین دلیل باید آنها را نسبت به این خطرات آگاه کنیم.»
واکسیناسیون زندانیان در برابر هپاتیت C، اقدام دیگری است که از سوی شبکه هپاتیت ایران انجام می‌شود، بنا بر آنچه رئیس این شبکه اعلام کرد، هر ‌سال 200 تا 300‌هزار زندانی در برابر این بیماری واکسینه می‌شوند: «تا پایان ‌سال قرار است حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰‌هزار نفر اهداکننده مستمر خون به صورت رایگان واکسن هپاتیت B دریافت کنند. همچنین تا پایان‌ سال ۹۶، داروی جدید درمان این بیماری به نام تاف رونمایی می‌شود. این دارو نسبت به داروی قبلی بهتر است و عوارض کمتری دارد.» علویان آمار شیوع هپاتیت C در کشور را کمتر از نیم‌درصد اعلام کرد؛ ویروسی که گفته می‌شود از جنس ویروس اروپایی است: «این ویروس در گذشته از راه تزریق خون منتقل می‌شد. از زمانی که متوجه این موضوع شدیم، تمام خون‌های اهدایی چک می‌شود. درحال حاضر نیز درمان قطعی دارد. در مجموع از‌سال ۱۳۷۵ تمام خون‌های اهدایی در ایران چک می‌شود و این ویروس دیگر از راه خون منتقل نمی‌شود.» او همچنین آمار شیوع هپاتیت C را در کشورهای پاکستان، ۵.۵درصد، تاجیکستان ۳ تا ۵درصد، جمهوری آذربایجان ۷.۵درصد، عربستان و کویت ۳ تا ۵درصد اعلام کرد. به گفته رئیس شبکه هپاتیت ایران، اعتیاد تزریقی در انتقال این ویروس موثر است و افرادی که اقدام به تزریق می‌کنند تا ۴۰‌درصد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
تعهد ایران برای ریشه‌کنی هپاتیت C تا 1410
برنامه کشوری ریشه‌کنی هپاتیت C تا‌ سال 1410، خبر دیگری است که علویان به آن اشاره کرد: «ما متعهد هستیم که تا چهار‌سال دیگر آمار ابتلا به هپاتیت C در بیماران مبتلا به هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی را ریشه‌کن کنیم. امروز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰نفر از بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی و حدود ۵۰۰نفر از بیماران دیالیزی مبتلا به این بیماری هستند و در مجموع تعداد آنها به کمتر از‌ هزار نفر می‌رسد. درمان این بیماران نیز به صورت رایگان انجام می‌شود.» براساس اعلام او، چهار‌ سال پیش‌هزینه درمان هپاتیت C در ایران 75‌میلیون تومان بود، چراکه تحت‌پوشش بیمه قرار نداشت، اما امروز پنج شرکت دارویی ایرانی آن را ساخته‌اند و تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.
او ادامه داد: «درمان هپاتیت C در ۸ استان کشور با دفترچه بیمه رایگان است. در تهران و برخی استان‌ها نیز آزمایش این بیماری رایگان است. برای افراد بی‌بضاعت نیز که حتی دفترچه بیمه ندارند، مراکزی مانند بیمارستان شریعتی تهران مشخص شده که با مراجعه به آن می‌توانند به صورت رایگان
 درمان شوند.»
رئیس شبکه هپاتیت ایران افزود: درحال ‌حاضر آمار شیوع این بیماری در کشور مصر ۲۰‌درصد و در بعضی مناطق آن به ۳۵‌درصد نیز رسیده است. تخمین زده می‌شود که در ایران حدود ۱۸۴‌هزار نفر مبتلا به این بیماری باشند. مهمترین مشکل ما تشویق مردم به انجام آزمایش و کنترل رفتارهایی است که منجر به ابتلا به هپاتیت C می‌شود.» به گفته او،  انتقال ویروس هپاتیت C از کشورهای پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و جمهوری آذربایجان یکی از نگرانی‌های ایران درباره این بیماری است.
علویان با بیان این‌که برای ریشه‌کنی هپاتیت C سالانه باید ۲۰‌هزار نفر در کشور درمان شوند، گفت: «یکی از مشکلات ما شناسایی‌نکردن بیماران مبتلا به هپاتیت C است، چراکه بیشتر آنها نشانه‌ای ندارند و ممکن است سال‌ها پیش رفتار پرخطری مانند تزریق موادمخدر، خالکوبی و... انجام داده باشند. ما در بیشتر شهرهای کشور پزشک و تیم‌های مخصوصی داریم که می‌توانند به درمان آنها کمک کنند. همچنین در سایت HEP.ir فهرست مراکز ارایه‌دهنده خدمات لازم برای درمان این بیماری در تمام شهرها وجود دارد.» به‌گفته او، در هیچ کجای دنیا غربالگری این بیماری انجام نمی‌شود: «پیشنهاد ما این است که افرادی با سابقه رفتارهای پرخطر و همچنین حضور در زندان آزمایش این بیماری را انجام دهند. در ایران شیوع هپاتیت C بیشتر در مردان است، چون اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر در میان آنها بیشتر است، اما در کشور جمهوری آذربایجان شیوع این بیماری در زنان به دلیل اقدامات زیبایی غیربهداشتی که در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود، بیشتر است.» براساس اعلام علویان، درحال‌ حاضر آزمایش هپاتیت B در کشور به‌ صورت رایگان انجام می‌شود، هزینه درمان این بیماری قابل‌ تحمل و تحت‌پوشش بیمه است. همچنین لازم است که هر ایرانی یک‌بار تست ابتلا به هپاتیت B را انجام دهد.


تعداد بازدید :  870