شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
هدایای عجیب فدراسیون در مراسم بدرقه تیم امید سوژه فضای مجازی شد
طلسم‌شکنی با هندزفری، فلش و چراغ‌قوه!
مدیر تیم امید در گفت‌وگو با «شهروند»: مشکلات مالی فدراسیون را درک می‌کنیم بازیکنان تیم امید درحالی عازم قرقیزستان شدند که به جای آدیداس، برند ایرانی برتن خواهند کرد

شهروند|  در فوتبال ایران سوال‌های بی‌جواب زیاد و مهمی وجود دارند که مدیریت معمولا اراده‌ای از خود برای پاسخ‌دادن به آنها نشان نمی‌دهد! در این میان اتفاقات فوتبال کشور در حوزه‌های مختلف هم باعث می‌شود تعداد این سوال‌های بی‌جواب روزبه‌روز بیشتر شود! حالا اما تازه‌ترین سوال به خنده‌دار‌ترین پرسش‌هایی تبدیل شده که مسئولان پاسخ قانع‌کننده‌ای درباره آن به اذهان عمومی ارایه نمی‌دهند! امروز تمام اهالی فوتبال ایران که اخبار و اتفاقات روز را دنبال می‌کنند، دوست دارند مدیران فدراسیون فوتبال به این سوال پاسخ بدهند؛ این‌که هندزفری،‌ چراغ‌قوه و فلش چه کمکی به بازیکنان تیم امید در آستانه اعزام به مسابقات انتخابی قهرمانی آسیا و المپیک خواهند کرد که در مراسم بدرقه این وسایل را به بازیکنان و مربیان هدیه دادند؟
هدایا بعد معنوی دارد؟!
جمعه‌شب مراسم بدرقه‌ای که فدراسیون فوتبال برای تیم امید برگزار کرد،‌ بدون تعارف به سوژه خنده اهالی فوتبال ایران تبدیل شده است! این مراسم روز جمعه در هتل آکادمی فوتبال با حضور مهدی تاج، محمدرضا ساکت و برخی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد. در حاشیه این مراسم بسته‌ای به‌عنوان هدیه توسط مدیران فدراسیون فوتبال به آنها داده شد. از همان ابتدا سوال اصلی این بود که مدیران برای انگیزه‌دادن به تیم‌ملی امید و آینده‌سازان فوتبال ملی ایران چه هدیه‌ای را  درنظر گرفته‌اند. این نکته‌ای بود که مجری مراسم هم که انگار در جریان عمق فاجعه قرار داشت، چندبار تأکید کرد که این هدایا بیشتر جنبه معنوی دارد تا مادی!
هدایای عجیب
در پایان مراسم بدرقه خبرنگاران به سراغ بازیکنانی رفتند که نمی‌دانستند فدراسیون چه هدیه‌ای به آنها داده است! یکی از گزارشگران تلویزیونی از صادق محرمی ستاره جوان پرسپولیس می‌خواهد که بسته اهدایی فدراسیون فوتبال را باز کند تا مشخص شود چه‌ چیزی به بازیکنان داده شده است. بازشدن هدیه محرمی اما باعث شد همه چیز تحت‌تأثیر این بسته قرار بگیرد، چراکه مدیران فوتبال ایران در آستانه اعزام تیم امید به رقابت‌های انتخابی قهرمانی آسیا و المپیک،‌ به هرکدام از بازیکنان و اعضای کادر فنی و مربیگری و تدارکانی یک فلش مموری،‌ چراغ‌قوه و هندزفری اهدا کردند! وسایلی که هیچ توجیه مناسبی برای انتخاب آن در راستای هدیه‌دادن به امیدها وجود نداشت. البته سایر خبرنگاران حاضر در مراسم هم از بازیکنان دیگر تیم امید درباره هدیه‌ای که دریافت کردند، سوال کردند که با بازشدن هدیه خیلی سریع اخبار و عکس‌های انتقادی بسیار زیادی در فضای مجازی به ‌خاطر این اتفاق منتشر شد.
مدیریت بحران
بازیکنان تیم‌ملی امید که از ترس محرومیت و برخورد فدراسیون هیچ حرفی برای گفتن نداشتند، هرچند در جمع‌های خودمانی از هدایای فدراسیون ناراحت بودند و اعتقاد داشتند فلش و هندزفری و چراغ‌قوه هیچ کمکی به آنها برای صعود به جام ملت‌های آسیا و موفقیت در این بازی‌های مهم نمی‌کند، ‌اما در صحبت با خبرنگاران ترجیح دادند علیه فدراسیون هیچ موضع‌گیری نداشته باشند تا وارد حاشیه نشوند. مدیران تیم امید هم البته خیلی سریع وقتی متوجه حاشیه‌های به وجود آمده قرار گرفتند، از بازیکنان خواستند از جمع خبرنگاران فاصله بگیرند تا بحرانی در آستانه اعزام به وجود نیاید!
لباس مجید به جای آدیداس
تجربه نشان داده که مدیران فدراسیون فوتبال برای بالابردن سطح روحیه تیمی حتی پاداش نقدی در خور شأن بازیکنان تیم امید برای مسابقات پیش‌رو برای آنها درنظر نگرفته‌اند. به ‌هرحال، هنوز پاداش سومی تیم‌ملی فوتسال در جام‌جهانی و حضور تیم‌ملی جوانان در جام‌جهانی به آنها پرداخت نشده است و این احتمال وجود دارد که بازیکنان تیم امید  نیز به لیست طلبکاران پاداش اضافه شوند. نکته قابل تأمل دیگر درباره تیم امید این است که در اتفاقی غیرقابل باور دیگر آنها در شرایطی عازم مسابقات رسمی انتخابی جام ملت‌های آسیا و المپیک می‌شوند که قرار نیست مثل سایر تیم‌های ملی از لباس‌های برند آدیداس استفاده کنند. مدیران فدراسیون فوتبال بنا به دلایلی نامعلوم و در شرایطی که لباس‌های آدیداس در انبار وجود داشت،‌ تصمیم گرفتند امیدها در مسابقات خود از لباس‌های تولیدی ایرانی مجید استفاده کنند و به همین ترتیب دو دست لباس سفید و قرمز با برند مجید در اختیار مدیریت تیم قرار گرفت!
برنامه‌ریزی نامناسب فنی
از هدیه عجیب و غیرقابل باور فدراسیون و لباس‌های تیم امید اگر بگذریم، درباره نحوه جمع‌شدن این تیم و اردوی آماده‌سازی هم در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های بسیار زیادی وجود داشته است و مدیران فدراسیون در آخرین لحظه توانستند مقدمات حضور بازیکنان لیگ برتری در اردوی تیم را فراهم کنند. امیدها روز گذشته در شرایطی عازم قرقیزستان شدند که امیرحسین پیروانی تاکنون نتوانسته با تیم کامل یک جلسه تمرینی برگزار کند و حتی بازیکنان خط دفاعی یک جلسه تمرینی هم در کنار هم طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها برگزار نکرده‌اند! در چنین اوضاع نابسامانی اما این تیم دور هم جمع شد تا در این مسابقه با قرقیزستان،‌ عمان و سریلانکا مسابقه بدهد. جالب اینجاست که برای حضور در مرحله نهایی جام‌ملت‌های آسیا شاگردان امیرحسین پیروانی در این گروه باید اول شوند. درنهایت 3 تیم برتر جام‌ملت‌های آسیا هم‌جواز حضور در المپیک را به دست خواهند آورد. این برنامه‌ریزی فدراسیون برای تیم امیدی است که بیش از 40‌سال در راه‌یافتن به مسابقات المپیک فقط ناکامی به دست آورده است.
به تیم کی‌روش هم این هدایا را می‌دهند؟
حالا یک سوال دیگر هم ذهن اهالی فوتبال را به خود مشغول کرده است! اگر فدراسیون فوتبال به بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌ملی بزرگسالان در آستانه مسابقاتی رسمی چراغ‌قوه،‌ هندزفری و فلش هدیه می‌داد، کارلوس کی‌روش چه واکنشی به این اتفاق نشان می‌داد؟ مربی که بیانیه‌ها و مصاحبه‌های آتشین او علیه وزیر ورزش، مقامات مختلف فدراسیون در سال‌های اخیر به خاطر عدم حمایت کافی از تیم بزرگسالان در زمینه اردوهای آماده‌سازی،  بازی‌های دوستانه، زمین تمرین،‌ همکاری باشگاه‌های لیگ برتری و... جنجال‌های بسیار بزرگی را به‌ دنبال داشت. همچنین استفاده تیم‌ملی از لباس‌های تولیدی شرکت آل‌اشپورت و جیووا با نوعی از اعتراض و تهدید به استعفای کی‌روش همراه شد که مدیران را مجبور کرد برای تیم‌ملی بزرگسالان از بازار آزاد لباس برند آدیداس خریداری کنند! کی‌روش در تمام این سال‌ها برای شاگردانش و حمایت از تیم‌ملی یک‌تنه مقابل بسیاری از مدیران ایستاد و ما حالا شاهد سکوت امیرحسین پیروانی درباره اتفاقات تلخی هستیم که برای تیم امید رخ داد! اینجاست که تفاوت کار و رفتار مربیان خارجی و داخلی برای اهالی فوتبال مشخص می‌شود!
مدیر تیم امید: همه می‌دانیم فدراسیون مشکل مالی دارد
 حسین اخوت مدیر تیم‌ملی امید در گفت‌وگو با روزنامه شهروند درباره جنجال‌های به وجود آمده به ‌خاطر هدایای فدراسیون فوتبال به بازیکنان می‌گوید: «فوتبال ما در شرایط کنونی به همدلی و اتحاد نیاز دارد. همه می‌دانیم که فدراسیون فوتبال با مشکلات اقتصادی شدیدی رو‌به‌روست و هماهنگی و برنامه‌ریزی برای 18 تیم‌ملی با این شرایط مالی کار بسیار سختی است. ما همین که مدیران فدراسیون به فکر بچه‌ها بودند، از آنها تشکر می‌کنیم. البته باید تأکید کنم بچه‌ها برای پیراهن مقدس تیم‌ملی بدون توجه به این مسائل و داستان‌های مادی با جان و دل برای موفقیت تیم امید تلاش خواهند کرد.»
اخوت در پاسخ به این سوال که هندزفری، ‌فلش و چراغ‌قوه چه کمکی به ملی‌پوشان در آستانه این بازی‌های مهم می‌‌کند و چه ارزشی برای آنها دارد، گفت: «درباره این سوال باید از مدیران محترم فدراسیون و دوستانی که این هدایا را تهیه کرده‌اند، سوال کنید. من خودم جوابی برای این موضوع ندارم»!


تعداد بازدید :  231