شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
سخنگوی هلال‌احمر تمهیدات جمعیت برای جلوگیری از شیوع وبا بین حجاج را تشریح کرد
مردم از بابت پشتیبانی هلال نگرانی نداشته باشند
570 پزشک در هفته اول مرداد به عربستان اعزام می‌شوند

شهروند| «با توجه به درس‌آموخته‌های حادثه منا و همین‌طور تجربه‌هایی که از تجمعات دیگر مانند مراسم اربعین، جمکران و عاشورا در هلال‌احمر کسب شده است؛ آنها را در چارچوب نشست‌های علمی بررسی کردیم تا آمادگی هلال‌احمر در حج را به حد مطلوبی برسانیم. مردم از بابت پشتیبانی هلال‌احمر نگرانی نداشته باشند و بدانند که پرچم هلال‌احمر نماد خدمت به مردم است.» اینها صحبت‌های سیدحمید جمال‌الدینی است. سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در مورد هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر احتمال شیوع وبا در مناسک حج گفت: جمعیت هلال‌احمر در مورد این مسأله و بیماری‌هایی که زمینه اپیدمی دارند، تمهیدات لازم را در نظر گرفته است. او در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین اقدامات مرکز حج و زیارت هلال‌احمر، پس از آغاز صدور روادید از سوی عربستان اظهارکرد: تیم پزشکی ما آماده اعزام به عربستان بود و با توجه به این‌که صدور روادید آغاز شده است، 570نفر عضو تیم پزشکی بر اساس برنامه قبلی،‌ در هفته اول مرداد اعزام می‌شوند. اسامی این افراد به سفارت اعلام شده و کار صدور روادید در جریان است. همچنین در هفته جاری دوره هم‌افزایی این پزشکان نیز انجام می‌شود.
سخنگوی جمعیت هلال‌احمر افزود: داروهای مورد نیاز نیز خریداری شده است و ان‌شاء‌الله مجوز صدور داروها هم صادر می‌شود و به‌زودی این داروها به عربستان انتقال پیدا می‌کند. جمال‌الدینی با اشاره به چند توصیه پزشکی تصریح کرد: حتما حجاج از دو هفته قبل از اعزام واکسن‌های مننژیت خود را که در 170مرکز ایران برگزار می‌شودانجام دهند. وی در مورد این‌که چه افرادی اجازه شرکت در حج را ندارند، گفت: بیمارانی که دچار آسیب‌های جدی مانند آسیب‌های قلبی و کلیوی و اختلالات روانی هستند اجازه حضور در حج را ندارند. همچنین شرایط برای افرادی که به موادمخدر اعتیاد دارند نیز فراهم نیست. بنابراین از مردم درخواست می‌کنیم که این موارد را در نظر داشته باشند. سخنگوی هلال‌احمر با توصیه به افرادی که داروهای خاصی را مصرف می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به این‌که لیست داروهایی که ورود آنها به عربستان ممنوع است، اعلام شده ‌حجاجی که دارو مصرف می‌کنند حتما در مورد آن با پزشکان خود مشورت کنند. جمال‌الدینی در مورد هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد احتمال شیوع بیماری‌هایی مانند وبا در حج گفت: ما هر ‌سال متناسب با شیوع بیماری‌ها با هماهنگی وزارت بهداشت تمهیدات لازم را برای پیشگیری در نظر می‌گیریم. بخشی از اقدامات را مدیران و پزشکان کاروان‌ها باید انجام دهند و بخشی را هم ناظران جمعیت هلال‌احمر و سازمان حج و زیارت انجام می‌دهند. همچنین برای بیماری‌هایی که زمینه اپیدمی دارند هم تمهیدات لازم اندیشیده شده است. سخنگوی هلال‌احمر اضافه کرد: با توجه به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی و ایجاد آمادگی میان حجاج، از آنها می‌خواهیم که در دوره‌های خودامدادی و دیگرامدادی شرکت کنند. همچنین به حجاج توصیه می‌کنیم برای این‌که آمادگی لازم برای شرکت در مناسک حج را داشته باشند، روزانه حدود 30دقیقه ورزش‌های نرم یا پیاده‌روی را در برنامه خود لحاظ کنند. اگر هم دچار بیماری هستند با مشورت پزشک این کار را انجام دهند. وی اضافه کرد: با توجه به درس‌آموخته‌های حادثه منا و همین‌طور تجربه‌هایی که از تجمعات دیگر مانند مراسم اربعین، جمکران و عاشورا در هلال‌احمر کسب شده است، آنها را در چارچوب نشست‌های علمی بررسی کردیم تا آمادگی هلال‌احمر در حج را به حد مطلوبی برسانیم. جمال‌الدینی گفت: مردم از بابت پشتیبانی هلال‌احمر نگرانی نداشته باشند و بدانند که پرچم هلال‌احمر نماد خدمت به مردم است.
ظرفیت درمانی عربستان
به کمک حجاج ایرانی می‌آید
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز در یک ویژه برنامه رادیویی درباره حج گفت: در ایام حج با تعاملات انجام‌شده حجاج ایرانی می‌توانند از ظرفیت‌های درمانی عربستان نیز بهره ببرند. وی درباره نیروهای فعال بخش پزشکی در ایام حج گفت: نیروهای بخش پزشکی در موسم حج در دو قالب فعالیت دارند؛ دسته اول کسانی هستند که در مجموعه‌هایی که زوار در آنجا ساکن هستند، به‌عنوان پزشک حضور دارند. این افراد حدود ۳۶۰نفر هستند که در داخل کشور زوار را معاینه کرده‌اند و از پرونده درمانی آنها آگاهی دارند. دوم پزشکان سلامت‌محور هستند که علاوه بر مسائل درمانی موضوعات بهداشتی را نیز پیگیری می‌کنند. پیر حسین کولیوند ادامه داد: یک مرکز درمانی در مکه و یک مرکز در مدینه فعال خواهند بود. تمام امکانات پزشکی تخصصی ازجمله ICU, CCU، بخش‌های بستری، آزمایشگاه و... در این مراکز گنجانده شده است. سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های درمانی کشور میزبان در بخش فوق‌تخصصی بهره ببریم. به علاوه این‌که بیمارستان‌های سیار و صحرایی در عرفات نیز برپا می‌شود. ۲۲۰ کادر پزشکی در حج امسال در مکه و مدینه انجام وظیفه می‌کنند. وی افزود: مسأله بهداشت و سلامت کاروان‌ها موضوع بسیار مهمی است. به همین منظور کارشناسان بهداشت در ایام حج از آشپزخانه‌ها، آب آشامیدنی و تهیه تغذیه برای زوار بازدید می‌کنند. ضمن این‌که پزشکانی که به زبان عربی مسلط هستند، در صورتی که زوار به خدمات فوق تخصصی پزشکی احتیاج داشته باشند به‌عنوان رابط با این زوار به بیمارستان‌ها می‌روند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند. معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: به دلیل ضرورت فعالیت بالا در ایام حج به زائران توصیه می‌کنم از امروز روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی کنند تا به حداقل آمادگی بدنی برسند. زائران باید به توصیه‌های پزشکان کاروان توجه کنند و در کلاس‌های خود‌امدادی و یا دیگر‌امدادی حضور فعال داشته باشند. به علاوه این‌که از پوشیدن لباس‌های تنگ و تیره در موسم حج به دلیل گرمای شدید پرهیز کنند.

 


تعداد بازدید :  296