شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
پرسش و پاسخ حقوقی

روزنامه شهروند با هدف بالابردن دانش حقوقی خوانندگان در ستون «بدانیم» سوالات و پاسخ‌های متداول حقوقی و قضائی شهروندان را منتشر می‌کند
  اخطار به کفیل یا وثیقه‌گذار جهت حاضرکردن محکوم‌علیه در اجرای احکام. آیا ضرورت دارد بدوا محکوم‌علیه جلب یا احضار شود و در صورت عدم حضور در اجرای احکام از طریق ضامن وی اقدام شود؟
با امکان احضار یا جلب محکوم‌علیه برای اجرای احکام موجبی برای مراجعه به کفیل یا وثیقه‌گذار برای معرفی نامبرده نیست.
  در مواردی که جرایم دارای جنبه عمومی باشد و شاکی در دادسرا صرفا به اصل جرم رسیدگی می‌شود نه به مجازات، آیا دادسرا تکلیفی درخصوص جنبه خصوصی جرم دارد یا خیر؟
در مواردی که جرم دارای هر دو جنبه عمومی و خصوصی بوده و شاکی گذشت کرده باشد، دادسرا باید به رسیدگی خود ادامه داده و مستندا به ماده 6 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری تکلیف خاصی در مورد جنبه خصوصی جرم ندارد.
  آیا پس از ارجاع پرونده به دادگاه جزایی دادگاه باید در اخطاریه متهم قید کند نتیجه عدم حضور جلب است یا خیر؟
چنانچه پس از ارسال پرونده به دادگاه با صدور کیفرخواست، دادگاه حضور متهم را در جلسه دادرسی ضروری تشخیص دهد درج عبارت «نتیجه عدم حضور جلب است» فاقد منع قانونی است.
  اگر قرار است عدم صلاحیت به صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران باشد، به کجا باید ارسال شود. با توجه به این‌که تهران شهرستان بزرگی است و فقط می‌‌دانیم محل وقوع جرم تهران است.
در صورت قرار عدم صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب تهران و پرونده به دادسرای عمومی مرکزی ارسال خواهد شد.
صدور قرار بازداشت موقت فقط به استناد هر یک از بندهای الف، ب، ج، و، ه ماده 32 قانون آیین دادرسی کیفری جایز است؛ لیکن منحصر به موارد فوق نیست و طبق ماده 35 قانون مذکور در بعضی موارد الزامی است.
  چنانچه وثیقه‌گذار بعد از صدور حکم دادگاه بدوی حاضر به تودیع وثیقه شود، مجوزی برای دادگاه صادر‌کننده رأی جهت صدور قرار قبولی وثیقه وجود دارد یا خیر؟
صدور قرار قبولی وثیقه پس از صدور حکم به محکومیت متهم تا زمانی که پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده است، مشمول مقررات قانونی فراغ نیست بلکه با توجه به اهمیت جرم و تعیین تکلیف محکوم‌علیه با فرض ابداع وثیقه و درخواست صدور قرار قبولی وثیقه، دادگاه مکلف به صدور قرار خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  426