شماره ۱۱۷۳ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير
صفحه را ببند
نجمه دهستانی، نجاتگر هلال‌احمر یزد در گفت‌وگو با «شهروند»:
لباس امدادگری یادآور لبخند شیرین آدم‌هاست

شهروند| نجمه دهستانی زارچ متولد تیرماه ‌سال 67 از شهرستان یزد بخش زارچ  درحال حاضر نجاتگر جمعیت هلال‌احمر و داور حوزه امداد است، شیرین‌ترین احساس را همان مسئولیتی می‌داند که لباس جمعیت هلال‌احمر برعهده‌اش گذاشته است، با این دختر پرجنب‌وجوش به گفت‌وگو نشستیم و برایمان از خاطرات خود به‌عنوان یک امدادگر و داور گفت که در زیر می‌خوانید.
     ورود شما به جمعیت چگونه کلید خورد؟
از سال سوم دبیرستان به واسطه خواهرم با اهداف و فعالیت‌های جمعیت آشنا شدم که علاقه وافری به فعالیت‌های هلال‌احمر در من ایجاد کرد که مقدمه برای عضویت و فعالیتم در جمعیت شد و نزدیک به یک دهه از عضویتم در هلال می‌گذرد و یکی از افتخاراتم این است که عضو کوچکی از خانواده بزرگ امداد هستم.
    فعالیت‌های هلال احمریتان از چه زمانی آغاز شد؟
من از ‌سال 86 به عضویت هلال‌احمر درآمدم اما به‌طور مستمر از‌ سال 89، بعد از گذراندن دوره کمک‌های اولیه فعالیت‌هایم شروع شد و سعی کردم تا به امروز در برنامه و دوره‌های آموزشی حضوری فعال داشته باشم.
    اگر بخواهید تعریفی از هلال‌احمر یا امدادگران داشته باشید این تعریف چیست؟
هلال‌احمر جمعیتی است که دارای اصول خاص خود است و سعی در برقراری این اصول هفت‌گانه در همه فعالیت‌های خود دارد که مهمترین آنها نجات جان انسان‌ها از هر قشری است. امدادگر نیز کسی است که باید اصول هفت‌گانه را سرلوحه کار خویش قرار دهد و به آن پایبند باشد که به نظر من مهمترینش باید بی‌طرفی و بی‌غرضی باشد.
    در این مدت چه فعالیت‌هایی داشته‌اید و در چه دوره‌هایی شرکت کرده‌اید؟
از دوره‌هایی که تاکنون گذرانده‌ام می‌توان به امداد و کمک‌های اولیه، مهارت‌های داوطلبی غیرحضوری، دوره بهداشت و ایمنی (امدادگر حوادث)، عمومی امداد، عمومی نجات، دوره تخصصی پیش‌بیمارستانی و دوره داوری امداد اشاره کرد و اگر از فعالیت‌هایم بخواهم بگویم شرکت در طرح‌های اجرایی جمعیت مثل طرح خادم و چادر سلامت و در مراسمات به‌عنوان امدادگر و همین‌طور در کارگاه‌های تخصصی که در سطح استان برگزار شده، حضور داشته‌ام، شرکت در مسابقات رقابت مهر و مانورها و همایش‌ها و همین‌طور به‌عنوان داور در مسابقات دادرس نیز فعالیت داشته‌ام.
    انگیزه شما از فعالیت در جمعیت هلال‌احمر چیست؟
اهداف صلح‌طلبانه هلال‌احمر انگیزه‌ای شد تا من هم با این گروه پرتحرک همکاری کنم و همین که بتوانم نقش کوچکی در یاری رساندن و کمک به دیگران و همنوعانم داشته باشم برایم بسیار مایه فخر و مباهات است و فکر می‌کنم هلال‌احمر برای کسانی که می‌خواهند فعالیت‌های بشردوستانه انجام دهند سرشار از انگیزه و پویایی است.
    کمی درخصوص فعالیت بانوان در حوزه‌های مختلف جمعیت برایمان بگویید.
به‌نظر من در موقعیت برابر بانوان می‌توانند پابه‌پای آقایان در حوزه‌های مختلف امداد فعالیت داشته باشند و این انصاف نیست که آنها را در حوزه‌های تخصصی کمرنگ جلوه دهیم کما این‌که بانوان زیادی هستند که در فعالیت‌های امدادی نقش اساسی را در سراسر دنیا ایفا می‌کنند و من به‌عنوان یک امدادگر هرگز خودم را به یک حوزه محدود نخواهم کرد.
    آیا  آموزش‌های امدادی در زندگی شخصی‌تان هم مفید بوده است؟
صددرصد، مسلما تا نتوانی این آموزش‌ها را برای افراد خانواده خود که دچار مشکل شده‌اند به کار بگیری  نمی‌توان برای دیگران هم کاری انجام داد. در بسیاری از مواقع در خانواده اتفاقاتی رخ داده که اگر من این مهارت‌های امدادی را نداشتم شاید باعث ازدست‌رفتن زمان کمک‌رسانی می‌شد و باعث افتخارم است که می‌توانم با مهارت‌های امدادی که آموخته‌ام سهم کوچکی در برقراری سلامت اعضای خانواده‌ام، اطرافیان و دیگران داشته باشم.
    خاطره‌ای از جمعیت هلال‌احمر دارید که در ذهنتان مانده باشد؟
تمام لحظاتی که در جمعیت هلال‌احمرهستم برایم خاطره است حضور در جمع دوستان و نجات جان دیگران مطمئنا شیرین‌ترین خاطره از جمعیت است که در ذهن من و همه امدادگران وجود دارد. یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطرات من در هلال‌احمر نخستین حضورم به‌عنوان داور در مسابقات دادرس کشوری بود که با حضور اساتید بزرگ توانستم تجربه‌های زیادی کسب کنم.
    وقتی لباس امداد را می‌پوشید چه احساسی به شما دست می‌دهد؟
شیرین‌ترین احساس همان مسئولیتی است که این لباس برعهده من گذاشته است که باید به عهد خود وفادار باشم  و برای انجام آن تلاش کنم و این بزرگترین افتخار من است که در این لباس مقدس به دیگرای کمک کنم. این لباس یادآور لبخند شیرین همنوعانم است که برایم بیش از هر چیزی ارزشمند است.
    از نظر شما یک امدادگر چه مشخصاتی دارد؟
یک امدادگر باید بدون درنظر گرفتن منفعت شخصی و برای  کمک به همنوع خود تلاش کند و مشخصه بارز یک امدادگر ازخودگذشتگی و مهارت و تصمیم‌گیری صحیح در لحظات حساس است و به نظر من امدادگر نماد ازخودگذشتگی و ایثار است و کسی که این مسئولیت را قبول می‌کند باید منیت خود را کنار بگذارد و صلاح جمعی را در نظر بگیرد.
    فعالیت در هلال‌احمر چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
هلال‌احمر جمعیتی است که اصول و قواعد خاصی دارد، فکر می‌کنم با عضویت در این جمعیت خیلی منظم‌تر و دقیق به مسائل نگاه می‌کنم و باعث شده در بسیاری از مواقع با توجه به مهارت‌هایی که آموخته‌ام بتوانم کمک حال دیگران باشم.
    وضعیت امداد را در استان چگونه می‌بینید؟
بسیار خوب، ان‌شاءالله این روند رو به افزایش باشد و شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه امداد و همین‌طور شاهد آموزش‌های بیشتری برای عموم افراد جامعه باشیم تا افراد زیادی با اصول امدادرسانی و فعالیت‌های جمعیت آشنا شوند.
    نظر خانواده‌تان از حضور شما در هلال‌احمر چیست؟
خدا شکر خانواده‌ام با فعالیت من در هلال‌احمر مخالفتی ندارند و در کنار من خواهرانم نیز در فعالیت‌های امدادی شرکت دارند و از من در فعالیت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.
    و حرف پایانی؟
از همه‌ کسانی که از هرجهت به من کمک کردند و با راهنمایی‌هایشان باعث پیشرفت من شدند، متشکرم، آرزویم در مرحله نخست ظهور آقا امام زمان(عج) و بعد آرزوی  سلامتی برای همه انسان‌ها و برقراری صلح در جهان است.


تعداد بازدید :  413