شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
نمونه‌‌های جهانی از برخورد قضایی با متخلفان محیط‌زیست

|  ترجمه: بهروز مهدیزاده |

چین در رابطه با نادیده گرفتن قانون‌های حفاظتی محیط‌زیست مجازات‌‌های بسیار سنگینی را وضع کرده است. متجاوزان بی‌اعتنا به استانداردهای آلودگی در بزرگ‌ترین و سریع‌ترین رشد اقتصادی دنیا اکنون با مجازات اعدام مواجه هستند. یعنی کسانی که استانداردهای زیست‌محیطی به‌خصوص در رابطه با آلودگی هوا را نادیده بگیرند با چنین مجازات سنگینی روبه‌رو خواهند شد. یک تفسیر جدید قضایی که اخیرا در چین گرفته شد این کشور را به یکی از کشورهای دارای قانون سفت و سخت در رابطه با محیط‌زیست در جهان تبدیل کرده است.
دولت در حال بررسی یک معیار دقیق برای حکم‌‌ها و محکومیت‌‌هاست در حالی‌ که توضیح قضایی این قضیه یک اسلحه قانونی بسیار قدرتمندی در برابر تخلفات زیست‌محیطی فراهم می‌‌کند. اجرای قانون باید مقررات زیست‌محیطی را به‌طور جدی دنبال کند و همه نیروها باید در کشور چین مراقب باشند تا کسی از استانداردهای آلودگی محیط‌زیست تجاوز نکند.
کابینه چین در همین ماه قانون جدید برای مبارزه با متخلفان آلودگی هوا را تأیید کرد. برای کمک به مبارزه با خطرات زیست‌محیطی، به‌رغم مشاجرات مداوم تجاری چین با اتحادیه اروپا و آمریکا، پکن قول داده تا بیشتر روی انرژی‌‌های پاک مثل انرژی خورشیدی تمرکز کند.
مجلس ایالتی از راه‌اندازی 10دستگاه ضدآلودگی با هدف کاهش خروج گازهای مضر از صنایع خبر داد. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در واحد تولید ناخالص ملی در صنایع کلیدی چین تا حدود 30درصد تا پایان‌ سال 2017 یکی از هدف‌های اصلی کاهش آلودگی چین است. این هدف همراه با محدود کردن رشد مصرف بالای انرژی در صنایعی نظیر سیمان، فولاد، شیشه و آلومینیوم از اهداف اصلی دولت چین در مبارزه با آلودگی هوا ست. یکی دیگر از روش‌های اتخاذ شده توسط دولت چین در رابطه با آلودگی‌های زیست‌محیطی، تقویت ضمانت اجرایی قانون مجازات‌‌های زیست‌محیطی که بسیار هم سنگین محسوب مي‌شود، است. در این رابطه چین اقدامات قانونی برای آن دست از صنایعی که قوانین کنترل آلودگی را رعایت نمی‌کنند وضع کرده است.
در کانادا دستگاه اجرای کیفری محیط‌زیست، سیستم جوابگویی را راه‌اندازی می‌‌کند که شامل مجموعه‌ای از همکاری‌های بین‌سازمانی است- وزارت محیط‌زیست کانادا، در مورد ضابطان قانون که توسط شاخه حقوقی وزارت محیط‌زیست کانادا به‌کار گرفته شدند- باید  برای عموم یک گزارش سالانه از این‌که چقدر مأموران اجرای قوانین زیست‌محیطی این قانون‌‌ها را اجرا کردند ارایه دهند و لیستی از متخلفان زیست‌محیطی را هم باید در آن بگنجانند. درواقع وزارت محیط‌زیست با همکاری سیستم قضایی این کشور کارگروهی را تشکیل دادند که به دقت جرایم زیست‌محیطی را بررسی می‌‌کنند. برای مثال در 10جولای 2014، کمیسیون فاضلاب منطقه‌‌ای آلبرتا کانادا در دادگاه ایالتی آلبرتا به یک فقره جرم براساس قانون شیلات به دلیل رها کردن فاضلاب تصفیه‌نشده به رودخانه ماهیان خاویاری محکوم شد. این کمیسیون پس از چندجلسه دادگاه محکوم به پرداخت 200هزار دلار شد.  
در آمریکا هزینه ضربه زدن به منابع طبیعی بسیار سنگین است. چه محیط‌زیست خود را آلوده کنید چه باعث از بین رفتن حیات‌وحش شوید مشمول چنین قوانین سرسختانه‌ای خواهید شد. خود سازمان حفاظت از منابع طبیعی آمریکا با ادغام در بخش قضایی مجازات‌‌هایی برای متخلفان زیست‌محیطی در نظر گرفته است. به‌عنوان مثال نقض مجوز یا پروانه شکار، شکار در خارج از فصل شکار، میزان زمان عکسبرداری و استفاده از منابع طبیعی به‌عنوان سرگرمی بدون مجوز 50 تا 500دلار جریمه به علاوه 90روز زندانی در پی خواهد داشت یا گرفتن غیرقانونی یا داشتن گوزن‌‌ها، خرس  یا بوقلمون وحشی جریمه نقدی بین 200 تا 1000دلار و 5 تا 90 روز زندانی دارد، همچنین جریمه داشتن خرس 1500دلار، گوزن یا بوقلمون هزاردلار به علاوه ابطال گواهی شکار به اندازه مدت جریمه زندانی و 3‌سال پیاپی بعد از آن است. حتی در مورد شکار گونه‌‌های در معرض خطر زندانی‌های طولانی‌مدتی نظیر 15 تا 20‌سال در سیستم قضایی آمریکا به همراه خواهد داشت. همچنین آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا جرایم زیست‌محیطی را تعریف کرده که براساس آن جریمه‌‌های قضایی نیز مشخص شده که با عنوان برنامه اجرای کیفری از آن یاد می‌‌شود. برنامه اجرای کیفری سازمان محیط‌زیست آمریکا در مورد تخلفات قوانین زیست‌محیطی فدرالی آمریکا تحقیق می‌‌کند. به‌طور کلی، تخلفات زیست‌محیطی آنهایی هستند که به‌طور عمد انجام می‌‌شوند نه از روی تصادف یا اشتباه. همچنین به افرادی که مرتکب چنین اعمالی می‌‌شوند خودسر گفته می‌‌شود. در آمریکا شهروندان آمریکایی را تشویق می‌‌کنند که اگر مورد مشکوکی از تخریب منابع طبیعی یا محیط‌زیستی دیدند فورا به آژانس حفاظت محیط‌زیست خبر دهند حتی اگر از این‌که آن عمل خلاف یا غیرخلاف باشد مطلع نباشند. .
منابع:   http:  //www.ec.gc.ca
http:  //www2.epa.gov
www .rt.com/news

 


تعداد بازدید :  153