شماره ۴۱۲ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۴ آبان
صفحه را ببند
علت شیوع بالای «ام اس» در ایران هنوز مشخص نیست
تسلط بر خود تسلط بر بیماری است

دبیر کنگره «ام‌اس» با بیان این‌که آمار دقیقی از شمار مبتلایان به «ام‌اس» نداریم، گفت: اما با توجه به آمار کلانشهرها حدود 50 تا 60‌هزار نفر مبتلا به ام‌اس در ایران وجود دارد و در گزارش‌های رسمی نیز تعداد مبتلایان حدود 40‌هزار نفر است.
دکتر ترابی در یازدهمین کنگره ام‌اس، اظهار کرد: این آمار باتوجه‌به عرض جغرافیایی کشور که در مدار 32 درجه شمالی است و قاعدتا باید جزو شیوع‌های متوسط باشیم یعنی 20 در 100‌هزار زیاد است و درحال حاضر در بعضی کلانشهرها تعداد مبتلایان به 50 تا 100 در 100‌هزار رسیده که نسبت به متوسط جهانی زیاد است.
وی افزود: برای مثال تعداد مبتلایان در شهر اصفهان طی 20‌سال قبل 5 برابر شده و 110 نفر در 100‌هزار نفر است و هنوز علت دقیق شیوع زیاد ام‌اس در این شهر مشخص نشده است، البته آمار شیوع در تهران هم کمتر از اصفهان نیست و متاسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان ما بیش از آمارهای جهانی است.
ترابی همچنین گفت: پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تغذیه نامناسب، استرس، عوامل مخرب زیست‌محیطی و کمبود ویتامینD از عوامل موثر در ابتلا  به ام‌اس و شکل گرفتن پلاک‌های ام‌اسی در افراد می‌شود، بنابراین با توجه به افزایش میزان شیوع ام‌اس در جوانان، مدیریت استرس در این افراد تأکید می‌شود.
دبیر اجرایی کنگره ام‌اس همچنین گفت: با توجه به این‌که هنوز علت اصلی ام‌اس مشخص نیست و درمان قطعی ندارد اما خوشبختانه داروهایی که وجود دارد باعث کنترل بیماری و جلوگیری از عود بیماری است.
وی در مورد داروهای مصرفی این بیماران گفت: یکی از انواع این داروها، داروهای خوراکی هستند که 3 نوع داروی خوراکی در بازارهای جهانی است و یکی از آنها در ایران تولید و عرضه می‌شود.
وی در همین مورد ادامه داد: یکی از این داروهای خوراکی فینگولیمود است که خوشبختانه در ایران تولید و حدود یک‌سال است که بیماران مبتلا به ام‌اس از آن استفاده می‌کنند و بیش از 1000 بیمار تحت پوشش این دارو هستند.
ترابی از دیگر داروهای خوراکی که توسط سازمان بهداشت جهانی مورد تأیید قرار گرفته است داروی تکفیدرا (BG12)، فوماراد (دی‌متیل فوماراد) و تری فلونوماید (آباجیا) را عنوان کرد و گفت:   فوماراد بسیار ایمن است و کمترین عارضه را دارد. خوشبختانه طی ماه‌های آینده توسط شرکت‌های داروسازی ایران تولید می‌شود. همچنین داروی تری‌فلونوماید احتمالا ظرف ماه‌های آینده وارد کشور می‌شود.
وی در مورد داروهای تزریقی گفت: داروهای تزریقی سال‌هاست در ایران مصرف می‌شود و تقریبا تمام آنها در کشور وجود دارد که تعدادی از آنها توسط شرکت‌های ایرانی ساخته می‌شود.
این عضو کمیته انجمن ام‌اس ایران افزود: یکی از داروهای تزریقی آلن نوزوماب (لمترادا) است و عوارض آن بیشتر از سایر داروهاست اما برتری آن در نحوه مصرفش قلمداد می‌شود چرا که فرد مبتلا به ام‌اس دو بار در ‌سال این دارو را مصرف می‌کند.
ترابی اظهار کرد: استفاده از داروهای تزریقی و خوراکی در مبتلایان به بیماری ام‌اس براساس روند سیر بیماری و تشخیص پزشک که نشأت‌گرفته از شرایط روحی بیمار و سیر بیماری است، تعیین می‌شود.
وی افزود: مصرف داروهای جدید برای بیمارانی است که عودهای مکرر دارند و در مورد بیمارانی که ام‌اس آنها پیشرفته‌ است قابل استفاده نیست. بنابراین زمانی که بیمار در شرایطی خوبی به سر می‌برد نیازی به استفاده از این داروها نیست اما در صورتی که بیمار عود مکرر داشته و به لحاظ روحی نتواند از داروهای تزریقی استفاده کند با تشخیص پزشک داروی او به خوراکی تغییر می‌کند و این داروها برای کنترل و جلوگیری از عود بیماری است.
ترابی افزود: هیچ‌کدام از داروهای خوراکی نسبت به دیگری برتری ندارند اما باید براساس نوع بیماری، روند و نحوه آن، نوع دارو مشخص شود.
وی ادامه داد: تفاوت چندانی بین داروهای ایرانی و خارجی نیست و ما هر دو را توصیه می‌کنیم. داروهای خارجی و داخلی هر دو تحت پوشش بیمه هستند اما داروهای ایرانی قیمت مناسب‌تری دارند.
هیچ روشی برای پیشگیری از بروز بیماری ام‌اس تأیید نشده است
همچنین رئیس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: ام‌اس یک بیماری‌ هزار چهره است و تاکنون در علم پزشکی هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بروز آن شناخته و تأیید نشده است.
دکتر حسین پاکدامن در حاشیه یازدهمین کنگره بین‌المللی ام‌اس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عامل ایجاد‌کننده ام‌اس ناشناخته است اما در صورت بروز این بیماری می‌توان بین 30 تا 60‌درصد از پیشرفت علایم آن جلوگیری کرد.
وی در مورد عامل ایجاد‌کننده ام‌اس گفت: این بیماری در پی بروز اختلالاتی در سیستم ایمنی بدن در اثر یک عامل خارجی که احتمال می‌رود نوعی ویروس باشد، ایجاد می‌شود.
پاکدامن افزود: ام‌اس سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می‌کند، سبب تخریب آن می‌شود و اسکلروزی به صورت پلاک برجای می‌گذارد که با عکسبرداری به روش ام‌آرآی قابل رؤیت است.
وی با بیان این‌که ام‌اس می‌تواند هر قسمت از سیستم عصبی را درگیر کند، توضیح داد: بیشترین بخش سیستم عصبی را که این بیماری درگیر می‌کند، عصب بینایی است که با ایجاد التهاب در آن، اختلالات رنگی و کاهش دید در فرد مبتلا ایجاد می‌شود.
رئیس انجمن علوم و اعصاب ایران گفت: به‌طورکلی بیماری ام‌اس سبب ایجاد اختلالات حرکتی یک یا دوطرفه، حسی، تعادلی، ادراری، سرگیجه و دوبینی می‌شود.
پاکدامن در مورد علایم اولیه ظهور این بیماری گفت: این بیماری بیشتر به‌صورت حمله به اعصاب بینایی بروز می‌کند که از چند روز تا چند هفته به طول می‌انجامد.
وی افزود: حمله بیماری ام اس به چشم‌ها با درد همراه است اما پس از حدود 2 هفته بهبود می‌یابد و اگر فرد تحت درمان قرار گیرد، این مدت نیز کاهش می‌یابد.
پاکدامن گفت: ام‌اس شباهت زیادی به سایر بیماری‌ها دارد و با مشاهده یک حمله نمی‌توان به‌طور قطع تشخیص به ام‌اس داد؛ بنابراین باید با بررسی‌های پزشکی به ترتیب سایر بیماری‌های مشابه را رد کرد تا به تشخیص قطعی ام‌اس رسید.
وی یادآور شد: هر اختلال چشمی، حرکتی، حسی و تعادلی ام‌اس نیست و بیماری‌های زیادی در ایجاد حملات ام‌اس ممکن است، دخیل باشند.
پاکدامن در مورد رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به ام‌اس گفت: این بیماری هیچ رژیم غذایی خاصی ندارد اما بهتر است مبتلایان به ام‌اس از مصرف زیاد روغن‌های حیوانی پرهیز کنند. ام‌اس یک بیماری خود ایمن و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب است که قسمت‌های مختلف سیستم اعصاب مرکزی ازجمله سیستم عصبی نخاع، مغز و چشم‌ها را درگیر می‌کند.


تعداد بازدید :  281