شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
معلولان جانبازان ایرانی در بازی‌های آسیایی هم سرفراز بودند
یک طلا برای سومی کم آوردیم

شهروند| 2روز پایانی بازی‌های پاراآسیایی 2014 اینچئون جایی برای درخشش ورزشکاران جانباز و معلول ایران بود. کاروان غدیر در 2روز آخر توانست با کسب 19مدال طلا عملکرد بسیار بهتری از 4روز نخست داشته باشد و در مجموع با 37طلا، 52نقره و 31برنز و مجموع 120مدال در جایگاه چهارم بایستد و پیشرفت قابل توجهی نسبت به دوره نخست این رقابت‌ها داشته باشد.
باران طلا در روز پنجم
ایران در پایان روز چهارم با 18مدال طلا موفق شد به رده چهارم صعود کند و هیچ‌کس فکر نمی‌کرد در 2روز پایانی بتواند با ژاپنی که 9طلا بیشتر از ایران داشت، بر سر مقام سومی رقابت داشته باشد اما عملکرد درخشان ورزشکاران ایران در روز پنجم این بازی‌ها که برخلاف روزهای قبلی بیشتر روی سکوی قهرمانی قرار گرفتند تا نایب‌قهرمانی، باعث شد حتی در روز آخر ایران برای کسب مقام سومی تلاش کند. 17مدال طلا در 8رشته حاصل تلاش ورزشکاران ایران در این روز بود. عبدالرضا جوکار، مهران حسینی، علی محمدیاری، حسن عسگری، مسعود حیدری، جلیل باقری‌جدی و احسان شکیب (دوومیدانی)، تیم‌ملی میکس کامپوند، ‌هادی نوری، زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر (تیروکمان)، علی صادق‌زاده (وزنه‌برداری)، تیم‌ملی گلبال، تیم‌ملی جودو، تیم‌ملی فوتبال 7نفره، تیم‌ملی فوتبال 5نفره و تیم‌ملی والیبال نشسته طلایی‌های ایران در روز پنجم بودند.
یک طلا کم آوردیم
در پایان روز پنجم ایران خودش را در جدول مدال‌ها بسیار نزدیک به ژاپن در رده سوم کرد و امید داشت در روز پایانی با کسب چند مدال طلای دیگر برای نخستین‌بار بر سکوی سوم بازی‌های پاراآسیایی بایستد. دیروز نیز ورزشکاران کشورمان با کسب 2طلا، 4نقره و 3برنز به کار خود پایان دادند تا در مجموع با کسب 37طلا، 52نقره و 31برنز در جایگاه چهارم قرار بگیرند. البته اگر فقط یکی از نقره‌های ایران تبدیل به طلا شده بود، ایران بالاتر از ژاپن قرار می‌گرفت اما با مقایسه نتیجه‌ای که در این دوره به دست آمد، با نتیجه دوره گذشته در گوانگژو متوجه می‌شویم که تمام رکوردهای مدالی شکسته شده و کاروان غدیر نتیجه به مراتب بهتر با کسب 10طلا بیشتر از دوره قبلی داشته است.
رکوردشکنی هرکول وزنه‌برداری
سیامند رحمان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد توانست در روز پایانی ایران را در دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری صاحب یک مدال طلا کند. او که رکورددار این رشته در سطح جهان است، قول داده بود در این بازی‌ها وزنه 300کیلوگرمی را بالای سر ببرد اما با وجود رکوردشکنی چنین ریسکی را با توصیه مربیانش انجام نداد. وی در نهایت با رکورد 293کیلوگرم که رکوردی جدیدی در جهان به حساب می‌آید  طلای شماره 36 را برای کاروان ایران به ارمغان آورد. بدین ترتیب تیم 9نفره وزنه‌برداری جانبازان و معلولان با کسب 4مدال طلا و 4نقره به کار خود در دومین دوره بازی‌های پاراآسیایی پایان داد.
نعمتی، دومین معلول در المپیک؟
زهرا نعمتی، بانوی طلایی تیروکمان ایران در بازی‌های پاراآسیایی که پیش از این نیز با کسب طلای پارالمپیک لندن تاریخ‌ساز شده بود، هدف جدیدی را در سر می‌پروراند. او قصد دارد دومین ورزشکار معلولی باشد که در بازی‌های المپیک شرکت می‌کند. پیش از این پیستوریوس در المپیک 2012 لندن برای نخستین‌بار به‌عنوان یک معلول با ورزشکاران سالم رقابت کرد. نعمتی دراین‌باره می‌گوید: «پس از قهرمانی در پاراآسیایی به این فکر هستم که علاوه بر پارالمپیک، سهمیه المپیک ریو را هم به‌دست آورم و با افراد المپیکی هم رقابت کنم.»
شروعی دوباره برای پارالمپیک
مراسم اختتامیه بازی‌های پاراآسیایی 2014 دیروز در اینچئون کره‌جنوبی برگزار شد و کاروان ایران نیز با پرچمداری ساره جوانمردی در ورزشگاه اصلی این شهر رژه رفت. این مسابقات نیز مثل گذشته نشان داد که جانبازان و معلولان ایران توانایی‌های زیادی در عرصه ورزش دارند و اگر به آنها توجه بیشتری شود، می‌توانند از این هم موفق‌تر باشند. از حالا باید به فکر پارالمپیک 2016 برزیل بود که قطعا ایران می‌تواند این‌بار علاوه بر حفظ رتبه یازدهمی‌اش، چند پله صعود کرده و رتبه‌اش را تک‌رقمی کند. پس پایان این مسابقات نیز شروعی دوباره برای کاروان غدیر است.
تبریک رئیس جمهوری
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری افتخارآفرینی ورزشکاران کشورمان در رقابت‌های پاراآسیایی را تبریک گفت. در بخشی از این پیام آمده است: «افتخارآفرینی کاروان ورزشی جانبازان و معلولان سرافراز کشورمان در رقابت‌های پاراآسیایی اینچئون و همت والای همه قهرمانان و مدال‌آوران عزیز را که با سرلوحه قرار دادن روحیه جوانمردی و اخلاق پهلوانی پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر سکوهای قاره کهن آسیا به اهتزاز در آوردند، می ستایم و صمیمانه تبریک می گویم.»


تعداد بازدید :  114