شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
اخبار جهان

پلیس کانادا: عامل حمله به پارلمان قصد داشت به سوریه سفر کند
«مایکل زهاف بیبو» روز چهارشنبه و پس از آن‌که یک سرباز کانادایی را در محل بنای یادبود جنگ جهانی اول در شهر اوتاوا با شلیک گلوله کشت، وارد ساختمان پارلمان کانادا شد و در نزدیکی محلی که نخست‌وزیر کانادا و نمایندگان پارلمان مشغول دیدار بودند با شلیک گلوله پلیس از پا در‌آمد. «باب پالسون»، کمیسیونر پلیس کانادا اظهار کرد، عامل این حمله به نام «مایکل زهاف بیبو» یک کانادایی 32ساله بوده که همچنین تابعیت لیبیایی نیز داشته است. بنا بر اعلام پلیس کانادا، فرد مسلح عامل تیراندازی سابقه جنایی داشته و اخیرا متقاضی دریافت گذرنامه شده‌ بود و قصد داشت به سوریه سفر کند.کمیسیونر پلیس کانادا در این خصوص گفت: «ما باید در مورد فرآیند افراطی‌ شدن این کانادایی تحقیق کرده و آنها را درک کنیم. وی فردی جالب توجه بوده که دارای سابقه جنایی گسترده‌ای است اما برای به افراط‌ کشیده شدن یک راه یا یک فرمول واحد وجود ندارد». به گفته پالسون، پلیس کانادا از تمایل این فرد برای سفر به سوریه هنگامی که مادرش را روز چهارشنبه بازجویی کرد، اطلاع پیدا کرده است.وی همچنین وجود ارتباط بین این حمله با حمله‌ دیگری را که چند روز پیش باعث کشته‌ شدن سرباز کانادایی دیگری در شهر «کبک» شده‌ بود مردود خواند. در روز دو‌شنبه نیز یک جوان کانادایی که گفته می‌شود عقاید افراطی در سر داشته، با خودروی خود به سوی 2 سرباز کانادایی حمله کرد و آنها را زیر گرفت. یکی از این دو سرباز بعدا در بیمارستان درگذشت و دیگری هم دچار جراحات زیادی شده است. در نهایت هر 2 عامل این حملات با شلیک پلیس کشته ‌شدند. پالسون خاطرنشان ساخت: «ما اطلاعاتی نداریم که نشان دهد که این 2 حمله با یکدیگر مرتبط بوده‌اند».

سازمان ملل برای کمک به کوبانی شرط گذاشت
سازمان ملل در روز پنجشنبه اعلام کرد که برای ارسال کمک‌های انسانی به کوبانی بدون تصمیم شورای امنیت وارد عمل نخواهد شد. این درحالی است که درگیری‌ها میان نیرو‌های تروریستی داعش و مبارزان کرد در این شهر همچنان ادامه دارد. درحالی‌که مقامات آمریکایی اعلام کردند، پیشروی داعش در شهر کوبانی سوریه متوقف شده است، منابع سوری از وقوع درگیری‌های شدید میان تروریست‌های داعش و کردها در 3 محور شهر کوبانی خبر دادند. یک مقام وزارت دفاع آمریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد: «جنگ و درگیری میان اعضای داعش و کردها از حدود یک هفته پیش تغییر نکرده است و کردها می‌توانند در برابر داعش ایستادگی بیشتری داشته باشند».

ترکیه ضمیمه شدن کریمه به روسیه را به‌ رسمیت نمی‌شناسد
رئیس‌جمهوري ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتای استونیایی خود گفت که کشورش ضمیمه شدن کریمه به خاک روسیه را به‌رسمیت نمی‌شناسد. رجب طیب اردوغان در دیدار با «توماس هندریک ایلوِس» درخصوص امنیت بین‌الملل و همچنین روابط 2 کشور به‌عنوان 2 عضو ناتو مذاکره کرد. اردوغان در کنفرانس خبری مشترک پس از این دیدار به ضمیمه شدن استونی به شوروی سابق اشاره کرد و با ایجاد ارتباط میان این واقعه و رخدادهای جاری اروپا گفت که ترکیه همان‌گونه که الحاق استونی به شوروی را هیچ‌گاه به رسمیت نشناخت، ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.
 
رفراندوم معترضان هنگ‌کنگی درخصوص پیشنهاد دولت
معترضان هنگ‌کنگی اعلام کردند پیشنهاد دولت را که هفته پیش از سوی آنها رد شده بود در یک نظرسنجی غیررسمی مطرح خواهند کرد. دولت هنگ‌کنگ به منظور پایان دادن به اعتراضات پیشنهاد کرده‌ بود در این خصوص گزارشی به دولت مرکزی چین ارایه دهد. رهبران دانشجویان معترض روز پنجشنبه از طرح رأی‌گیری الکترونیک درباره پیشنهاد اصلاحات ارایه‌شده از سوی دولت خبر دادند. از معترضان این سوال پرسیده خواهد شد که آیا پیشنهاد دولت مبنی بر ارایه گزارشی درباره اعتراضات اخیر هنگ‌کنگ به شورای دولتی چین نتیجه‌ای درپی خواهد داشت یا خیر. این نظرسنجی روز یکشنبه انجام خواهد شد.

بوکوحرام 60 زن و دختر نیجریه‌ای دیگر را ربود
تنها یک روز پس از اعلام آتش‌بس دولت نیجریه و گروه تروریستی بوکوحرام منابع محلی شمال‌شرق نیجریه از ربوده شدن 60 زن و دختر دیگر توسط بوکوحرام خبر دادند. به گزارش ایسنا، به گفته ساکنان این منطقه درحالی‌که مردم دستیابی به توافق آتش‌بس از سوی دولت نیجریه با افراد مسلح بوکوحرام را جشن گرفته بودند، مشاهده کردند که افراد این گروه دست‌کم 40 زن را در منطقه «واجا مانجارو» و 20 تن دیگر را در منطقه «جارتا» ربودند. توافق صورت‌گرفته میان دولت نیجریه و شبه‌نظامیان بوکوحرام همچنین شامل آزادی بیش از 200 دانش‌آموز ربوده‌شده توسط شبه‌نظامیان این گروه می‌شود.


تعداد بازدید :  98