شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
کارشناسان آمریکایی خبر دادند
حملات شیمیایی داعش در عراق
احتمال می‌رود داعش از گاز کلر در انفجاری در نزدیکی بغداد استفاده کرده باشد

شهروند| سرگیجه، تهوع و دشواری تنفس یازده افسر پلیس عراق را در ماه گذشته راهی بیمارستانی دولتی در 50 کیلومتری شمال بغداد کرد. تشخیص پزشکان مسمومیت گاز کلر بود و بنابر گفته این افسران عامل آن تروريست‌هاي داعش بودند.
مقامات امنیتی آمریکا روز پنجشنبه از بررسی گزارش تازه‌ای خبر دادند که در آن عنوان شده نيروهاي داعش از گاز کلر به‌عنوان سلاحی در برابر پلیس عراق استفاده کرده‌اند. این گزارش تازه درخصوص حملات ماه گذشته تروریست‌های داعش در نزدیکی «بلد» در شمال بغداد است. بنابر گزارش واشنگتن‌پست، در یکی از انفجار‌هایی که توسط داعش صورت گرفت‌ حجم انبوهی از گازی زردرنگ منتشر شده‌ که در فاصله‌ای نزدیک به سطح زمین معلق مانده‌ است. به گفته مقامات بیمارستانی که به درمان قربانیان این انفجار پرداخته همچنین یکی از مقامات وزارت دفاع عراق، بکارگیری گاز کلر علیه نیرو‌های امنیتی عراق در این حمله تأیید شده‌ است. یازده افسر بداقبالی که در این حمله هدف قرار گرفته‌اند به مشکلات جسمانی گرفتار شده‌اند، هرچند تمامی آنها جان به دربرده‌اند. از زمان شروع پیشروی‌ داعش در عراق و تصرف مناطقی در خاک این کشور، گاه و بیگاه گزارش‌هایی درخصوص بمب‌های دست‌ساز شبه‌نظامیان داعش با استفاده از گاز کلر صورت گرفته‌ است. این گزارش‌ها نگرانی‌هایی را درخصوص این‌که تسلیحات شیمیایی قدیمی عراق به دست شبه‌نظامیان افتاده باشد، پدیدآورده‌ است. «آلیستر بسکی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا از بررسی این گزارش تازه توسط مقامات آمریکایی خبر داد. وی در این خصوص گفت: «ما پیگيری تمامی اتهامات در مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی به‌ویژه اتهامات اخیر درخصوص استفاده از گاز کلر را با جدیت تمام ادامه خواهیم داد.» سخنگوی شورای امنیت آمریکا در ادامه گفت: «ما از این گزارش‌ها اطلاع داریم اما نمی‌توانیم جزییات آن را تأیید کنیم و به‌دنبال اطلاعات بیشتری هستیم. استفاده از گاز کلر به‌عنوان یک سلاح شیمیایی عمل شنیعی است. اتهامات اخیر بیانگر اهمیت کار ما در از بین بردن تسلیحات شیمیایی در این منطقه پرتنش است.»
سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در ماه سپتامبر به استفاده از گاز کلر در بخشی از درگیری‌های داخلی سوریه اشاره کرده‌ بود که از قضا داعش نیز یک‌طرف این درگیری‌ها بود. ایالات متحده آمریکا در آن زمان دولت بشاراسد، رئیس‌جمهوری سوریه را در این خصوص متهم کرده‌ بود. در صورت تأیید این گزارش تازه، بکارگیری گاز کلر از سوی داعش آخرین مورد استفاده از چنین سلاحی پس از مداخله نظامی ‌سال 2003 آمریکا در عراق است. در طول‌ سال‌های 2000 تا 2003 از چنین تسلیحاتی به‌طور متناوب علیه نیرو‌های آمریکایی و عراقی و غیرنظامیان استفاده شد. در اوایل‌ سال 2007 نیز احتمال چنین حملاتی در عراق و به‌طور خاص استان الانبار شدت گرفت. در این ‌سال نیرو‌های آمریکایی و عراقی در تلاش بودند تا کنترل این منطقه را از دست شاخه عراقی تروریست‌های القاعده بازپس بگیرند. چنین تسلیحاتی اغلب با ترکیب مواد منفجره رایج و سیلندر‌هایی حاوی کلر که معمولا برای تصفیه به کار می‌رود ساخته می‌شود. شبه‌نظامیان در مواردی مواد منفجره را روی تانکر‌های کلر نصب می‌کنند یا کامیون‌هایی را مملو از کلر می‌کنند و آنها را به بمب‌های متحرک غول‌آسایی بدل می‌کنند، البته بنابر گفته کارشناسان آمریکایی که در جریان ماموریت‌هایشان چنین بمب‌هایی را مورد بررسی قرار داده‌اند، تأثیر این بمب‌های دست‌ساز بسیار کمتر از تسلیحات شیمیایی است و تلفاتی که انفجار این بمب‌ها به‌جا می‌گذارد بیشتر در نتیجه ترکش‌های معمول انفجار است.


تعداد بازدید :  73