شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تشکیل اتحادمحور
78‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم اکتبر 1936 میلادی، آدولف هيتلر و بنیتو موسوليني پيمان اتحادی امضا كردند که به اتحاديه‌محور (محور) معروف شد. اين نام را گيولا گومبوس، نخست‌وزير وقت مجارستان پيشنهاد كرده بود تا ساير كشورهاي هم عقيده (ناسيوناليست) بر گرد محور باهم متحد شوند. بعدا ژاپن و چند كشور ديگر ازجمله روماني، بلغارستان، مجارستان و متحدين ژاپن و آلمان هم وارد آن شدند، حتي گروه هند آزاد به آن پيوست و این اتحاد «پيمان آهنين» نام گرفت.

تغییر نام سد كرج
53‌سال پیش، برابر با سوم آبان 1340 خورشیدی، نام دولتمرد بزرگ و ايراندوست، ميرزا تقي خان فراهاني (امیرکبیر)، بر سد كرج گذارده شد. يكي از برنامه‌هاي اميركبير انتقال آب رودخانه كرج به تهران بود كه با ساختن اين سد تحقق يافت. اميركبير در زمان اقتدار، روي رود کرخه يک سد و در شوشتر يک پل ساخته بود و در عمران بندر خرمشهر تلاش بسيار کرده بود و هم او بود که در جريان مذاکرات صلح با عثماني همه مهارت خود را به کار برد تا خرمشهر به دست عثماني نيفتد.

درگذشت فریدون مشیری
14‌سال پیش، برابر با سوم آبان 1379 خورشیدی، فریدون مشیری شاعر و ترانه‌سرای نامدار ایران درگذشت. مشیری سرودن شعر را از نوجوانی و تقریباً از 15سالگی شروع کرد. اولین مجموعه شعرش با نام «تشنه توفان» در ۲۸سالگی با مقدمه محمدحسین شهریار و علی دشتی در ۱۳۳۴ به چاپ رسید. معروف‌ترین اثر او شعر «کوچه» نام دارد که در اردیبهشت ۱۳۳۹ در مجله «روشنفکر» چاپ شد. این شعر از زیباترین و عاشقانه‌ترین شعرهای نو زبان فارسی است. مشیری که سال‌ها از بیماری رنج می‌برد در بامداد روز جمعه ۳ آبان‌ماه ۱۳۷۹ خورشیدی در ۷۴سالگی در تهران درگذشت.


تعداد بازدید :  115