شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
خاطرات سولفرینو

کتاب «خاطرات سولفرینو» نوشته‌ هانری دونان است که به زبان‌های گوناگون ترجمه و تجدید چاپ شده است. کتابی که از‌سال 1862 میلادی اسباب برپایی نهضتی جهانی را فراهم آورد و 189 جمعیت ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سراسر جهان با میلیون‌ها عضو بر مبنای اصول بشردوستانه آن به وجود آمده است. در ایران، محمد‌ابراهیم توکلی‌کارشک این کتاب را ترجمه کرد و از سوی نشر آژند در سبزوار منتشر شد.
هانری دونان 1910-1828
ژان‌هانری دونان مشهور به پدر صلیب‌سرخ، در تاریخ 8 می‌ سال 1828 در شهر ژنو سوییس به دنیا آمد. پدرش تاجری موفق، شهروندی برجسته و مردی ثروتمند بود. مادرش زنی نجیب و مومن بود که بیش از هر کس دیگری عهده‌دار تحصیلات ابتدایی اولین فرزند خود بود و تأثیر وی روی فرزندش نقش عمده‌ای در شکل‌گیری شخصیت او داشت.
هنگامی که دونان به سن بلوغ رسید از تمامی امتیازاتی که به واسطه‌ موقعیت اجتماعی– اقتصادی خانواده‌اش برای وی حاصل شده بود بهره برد. در عین حال چنان‌که برای فرزند یک شهروند متعهد سویسی متداول است، تنبیه‌ها و تأدیب‌ها را نیز محتمل شد. همچنین فضای متعصبانه حاکم بر ژنو در رشد و پیشرفت وی موثر بوده است. او در عین جوانی اعتقادات راسخ مذهبی و اصول والای اخلاقی را کسب کرد.
وی در نخستین سال‌های بلوغش هم‌پیمان شدن با نهضت‌های گوناگون و پرداختن به فعالیت‌های خیرخواهانه و مذهبی را جولانگاهی برای انرژی‌های جوانی خود یافت. وی برای مدتی در نهضتی فعال شد که هدف آن اتحاد مسیحیان و یهودیان بود.
در آن زمان این نهضت در نقاط بسیاری از اروپا نهضتی نیرومند بود. وی در سازمانی به نام انجمن خیریه در ژنو عضو شد. هدف این سازمان ایجاد آرامش جسمی و روحی و کمک به فقرا، بیماران و رنج‌دیدگان بود. وی همچنین مرتبا از زندان شهر بازدید می‌کرد و در جهت اصلاح کسانی که از قانون تخطی کرده بودند،  می‌کوشید.
در عین حال، بیشترین دلبستگی وی تا 30سالگی به چند سازمان در سوییس، فرانسه و بلژیک بود که با عنوان «اتحادیه جوانان مسیحی» فعالیت می‌کردند. این سازمان‌ها همتاهای اروپایی اتحادیه نوپای جوانان مسیحی در انگلستان بودند. در اوایل ‌سال 1853 نهضتی با هدف متحد کردن این اتحادیه‌ها و تبدیل آن به یک سازمان آغاز شد. دونان به دلیل آن‌که این برنامه را بسیار محدود و ناکافی می‌دانست، قاطعانه با آن مخالف کرد و در مقابل پیشنهاد کرد، یک انجمن جهانی تشکیل شود که شامل اتحادیه‌ جوانان مسیحی هم باشد. این امر در نتیجه پافشاری دونان در اولین کنفرانس جهانی اتحادیه‌ جوانان مسیحی که در‌سال 1855 در پاریس برگزار شد، به انجام رسید.
ادامه دارد


تعداد بازدید :  127