شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
استان مرکزي به لايحه افزايش تعداد نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي نرسيد

کميسيون شوراها و امور داخلي کشور طرح افزايش تعداد نمايندگان خانه ملت به ۳۱۰ نفر را تصويب کرد که در صورت تصويب در صحن علني تعداد نمايندگان مجلس افزايش خواهد يافت اما استان مرکزي در شمول استان‌هاي حایز شرايط براي افزايش تعداد نماينده در مجلس شوراي اسلامي نرسيد.
کميسيون شوراها و امور داخلي کشور طرح افزايش تعداد نمايندگان به 310 نفر در مجلس را به تصويب رساند. براساس اين مصوبه تعداد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از 290 نفر به 310 نفر افزايش مي‌يابد و با اصلاح  تعداد حوزه‌هاي انتخابيه در استان‌هايي که در وزارت کشور مورد تاييد قرار گرفته‌اند 20 نماينده به تعداد نمايندگان کشور در مجلس شوراي اسلامي اضافه خواهد شد.
براساس اصل 44 قانون اساسي اين افزايش هر 10‌سال يک بار در کشور اتفاق مي‌افتد که آخرين‌بار در ‌سال 87 رخ داده بود. وزارت کشور فهرست اسامي استان‌ها و حوزه‌هاي انتخابيه آنها را تنظيم و اعلام مي‌کند اين قانون از تاريخ تصويب در صحن علني مجلس لازم الاجرا خواهد شد.
اين روزها طرح اصلاح جدول حوزه‌هاي انتخابيه و افزايش تعداد نمايندگان  که در کميته پيگيري کميسيون شوراها و امور داخلي کشور در خردادماه مورد بررسي در کميسيون مربوطه قرار گرفته و به تصويب رسيده بود پس از طي مراحل پاياني تقديم صحن علني مجلس شده است تا در صورت تصويب لازم‌الاجرا شود. تقديم اين لايحه به صحن علني در حالي صورت مي‌گيرد که به‌رغم کلانشهر شدن اراک و افزايش جمعيت آن از 10‌سال گذشته به اين طرف حوزه انتخابيه اراک در شمول شهرهاي حایز شرايط براي افزايش يک نماينده ديگر قرار نگرفته و استان مرکزي باز هم در دوره‌هاي بعد 7 نماينده را به  مجلس خواهد فرستاد. براساس قانون مجلس نمايندگان حوزه‌هاي انتخابي استان‌ها در زمان بررسي موضوع در کميسيون مربوطه فرصت اعتراض و دفاع از خواسته‌شان را داشته‌اند اما در فرصت موجود که از ارديبهشت‌ماه بوده هيچ‌يک از نمايندگان استان اعتراضي به عدم اصلاح جدول حوزه انتخابيه و افزايش تعداد نماينده در استان را پيگير نشده‌اند. نظر چند تن از نمايندگان استان را در اين رابطه جويا شده‌ايم که در ذيل مي‌آيد:   
آصفري، نماينده اراک و کميجان: دولت لايحه بهتري براي افزايش تعداد نمايندگان به مجلس بدهد
حسن آصفري در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بيان اين که لايحه‌اي که از سوي دولت آمده را استانداري‌ها پيگير مي‌شدند، مي‌گويد:   استانداري بايد گزارشي از افزايش تعداد جمعيت تنظيم و تقديم مجلس مي‌کرد تا نسبت به افزايش تعداد نماينده اقدام شود. از پيگيري شخصي‌اش در مجلس سخن به ميان آورده و مي‌افزايد: البته من خودم به‌عنوان پيشنهاد به دولت و کميسيون شوراهاي مجلس مطلب افزايش تعداد نماينده براي حوزه اراک را انتقال دادم تا اقدام شود. آصفري معتقد است اين لايحه داراي معايبي است و به‌طور قطع از دستور کار مجلس براي اصلاح خارج خواهد شد تا دولت لايحه بهتري را تقديم مجلس کند. او با فرض اين احتمال تصريح مي‌کند: الان استانداري بايد پيگير موضوع باشد و بحث افزايش جمعيت حوزه انتخابيه را به وزارت کشور هرچه زودتر اعلام کند.
رجايي، نماينده اراک و کميجان: اين طرح در مجلس تصويب نمي‌شود، ما مخالف اجرا هستيم
اين طرح چندين‌بار در مجلس آمده از دولت قبل تاکنون اما  تصويب نشده الان هم رأي براي تصويب نمي‌آورد. اين نظر عباس رجايي است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما در شکست اين موضوع با قاطعيت سخن مي‌گويد. رجايي مي‌گويد: استان‌هايي که مشمول طرح نشده‌اند از نظر وزارت کشور شاخصه‌هاي جمعيتي را نداشته‌اند اما ما در استان افزايش جمعيت را در چند حوزه داشته‌ايم به همين دليل ما با اين شکل اجرا که تقديم مجلس شده مخالفيم. او معتقد است اين موضوع بايد در استانداري پيگيري شود و استاندار بايد به وزارت کشور بحث افزايش جمعيت را اعلام کند.
صلاحي، نماينده فراهان، تفرش و آشتيان: استان مرکزي شاخصه افزايش جمعيتي را ندارد
نماينده مردم فراهان، تفرش و آشتيان استان مرکزي را به دليل نداشتن شاخص افزايش جمعيتي در شمول اجراي اين لايحه نمي‌داند و مي‌گويد: هر شهرستان بايد 150‌هزار فرد واجد شرايط رأي دادن داشته باشد تا شامل موضوع شود اما براساس شاخص جمعيتي استان مرکزي واجد اين شرط اصلي نيست. او نظر خاصي براي اضافه شدن يا نشدن تعداد نمايندگان استان در مجلس ندارد.
رضايي، نماينده مردم خمين: موضوع ديگر از حوزه کميسيون خارج  و وارد صحن علني مجلس شده، فرصتي براي دفاع نيست
من خودم نظر مثبتي براي افزايش تعداد نمايندگان استان ندارم. اين گفته‌اي است که نماينده مردم خمين که خود عضو کميسیون شوراهاي مجلس است بر آن تاکيد دارد. رضايي در رابطه با اين بحث به خبرنگار ما مي‌گويد: آن چه که امروز در مجلس طرح شده لايحه‌اي است که در دوره گذشته دولت به مجلس داده بود که ماموريت بررسي آن به کميسيون مربوطه داده شد در آن زمان استان مرکزي جزو اين مجموعه نبود، پس از طرح مجدد اين موضوع در مجلس از ابتداي ‌سال جاري کميسيون به نمايندگان زمان مشخصي را ارایه کرد تا اگر پيشنهاد يا اعتراضي دارند به کميسیون ارایه کنند اما فرصت تمام شد و
 هيچيک از نمايندگان استان پيشنهادي ندادند الان هم ديگر فرصت تمام شده زيرا لايحه در کميسیون تصويب و تقديم صحن علني مجلس شده است. اکنون که از زمان داده شده گذشته هيچ پيشنهاد جديدي در کميسیون پذيرفته نمي‌شود. او مي‌افزايد:   حالا اگر نماينده‌اي از استان پيشنهاد جديدي مطرح کند در قالب طرح قابل پيگيري است. او مي‌گويد: سقف جمعيتي استان به افزايش يک نماينده نرسيده براي هر 200‌هزار نفر آماده رأي يک نفر نماينده اضافه مي‌شود که در استان اين افزايش جمعيت را در هيچ يک از حوزه‌ها نداريم. رضايي هم معتقد است به احتمال 90‌درصد اين لايحه در صحن علني تصويب نشود.
 او مي‌گويد: دولت عملا خودش را در اين بحث کنار کشيده و لايحه‌اش را پس گرفته اين لايحه الان از سوي دولت مطرح نشده است. او با تاکيد بر اين گفته که احتمال تصويب بسيار ضعيف است، مي‌گويد: افزايش نمايندگان خيلي به مصلحت نيست و هزينه‌بر است. رضايي مي‌افزايد: ما در کميسيون طبق وظيفه قانون افزايش تعداد نمايندگان که هر 10سال يک بار بايد اتفاق افتد را پيگير مي‌شويم اما من خودم نظر مثبتي به موضوع ندارم هرچند که شهر اراک دارد با سرعت رشد جمعيتي پيدا مي‌کند و شايد در مرحله بعد به يک نماينده ديگر احتياج داشته باشد. من شخصا در اين رابطه در مجلس نه دفاعي کردم و نه ديگر دوستان البته آقايان رجايي و آصفري نامه‌اي به کميسيون دادند که از فرصت تعيين شده گذشته و فرصتي براي دفاع نبود. به گفته رضايي اين لايحه اکنون در صحن علني مجلس آماده براي تصويب يا رد است.
مدير كل سياسي استانداري مركزي: استانداري به‌طور مكرر پيگير افزايش نمايندگان در استان بوده است
برخلاف اظهارات نمايندگان استان كه قرار گرفتن در شمول طرح افزايش نمايندگان مجلس را متوجه كوتاهي از سوي استانداري عنوان مي‌كنند، اما مدير كل سياسي و انتخابات استانداري مركزي در گفت‌وگو با خبرنگار ما از نامه‌نگاري و پيگيري‌هاي مكرر استانداري درخصوص افزايش جمعيت حوزه‌هاي انتخابيه در استان و حایز شرايط بودن براي افزايش تعداد نمايندگان از نظر شاخصه‌هاي مطرح در وزارت كشور خبر مي‌دهد. مسعود فراهاني با بيان اين‌كه استانداري استان مركزي طي 2 نوبت مكاتبه رسمي با امضا معاون سياسي استاندار در دولت تدبير و اميد يكبار در 28/10/92 با معاون سياسي وزارت كشور و بار ديگر در مورخ 9/4/93 با مدير كل انتخابات وزارت كشور پيشنهاد افزايش تعداد نمايندگان را با توجه به شاخصه‌هاي مطرح در بحث در ميان گذاشته و بر درخواست خود تاكيد داشته است، گفت: دو تا سه بار نيز از دفتر مدير كل سياسي موضوع پيگيري شده است. علاوه‌بر اين، همين درخواست در دولت قبل توسط استاندار وقت در اوايل‌ سال 92 و‌ سال 91 به وزارت كشور به‌صورت كتبي اعلام شده كه مستندات آن نيز موجود است.
فراهاني تصريح مي‌كند: استانداري همواره پيگير اين درخواست بوده و هست و ما هنوز هم دنبال اين هستيم تا بيشتر بررسي شود به چه دليل استان ما را در ليست استان‌هاي مشمول موضوع افزايش تعداد نمايندگان كه اكنون به صحن علني مجلس تقديم شده، لحاظ نكرده‌اند.


تعداد بازدید :  128