شماره ۱۱۶۱ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۱ تير
صفحه را ببند
5 راه شگفتانه به منظور گرامیداشت مصدق!

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

با توجه به خروج برخی از اسناد وزارت خارجه آمریکا از طبقه‌بندی محرمانه که نشانگر دست‌داشتن آمریکا در کودتای 28 مرداد است و مشخص‌شدن اسرار جدیدی از این کودتا و افشای نقش برخی دوستان در برخی وقایع در برخی سال‌ها (می‌بینید یک کشور دیگر عنرعنر آمده در کشور ما کودتا کرده و ما هم حالمان با کودتاچیان و اربابانشان و اعیان و انصارشان بد است اما آن‌وقت ما جرأت نداریم در مورد نقش برخی افراد صحبت کنیم.
بداقبال‌تر از از ما طنزنویس‌ها در عالم پیدا نمی‌شود. همین الان اگر مشخص شود بچه‌دارشدن یک پاندا در چین هم به کودتا ربط داشته یا نگهبان پاندا از هواداران دکتر مصدق کودتازده بوده، دیگر نمی‌توانیم در موردش طنز بنویسیم و باید بگوییم وای درسته که کودتا ضدمصدق بده اما با توجه به جو کشور اصلا خوبش شده بوده. اییییش. مرسی. اَه!) تصمیم گرفتیم ببینیم برای بزرگداشت مقام دکتر محمد مصدق چه باید کرد.
به منظور گرامیداشت مقام والای نخست‌وزیر دولت ملی و دشمن آمریکا و انگلیس در صحنه بین‌الملل و کسی که نفت ایران را ملی کرد، بهتر است نام دوستان و آشنایان او را بر خیابان‌ها بگذاریم. مثلا اسم خیابان ملت را بگذاریم خیابان کاشانی 2 که با آن خیابان کاشانی منطقه پنج قاطی نشود. می‌شود برای اطمینان بیشتر اسم خیابان بهار را هم بگذاریم خیابان کاشانی 3. اصلا مقام دکتر مصدق آن‌قدر بالا هست که اسم پنج خیابان دیگر را هم بگذاریم کاشانی باز کم است.
فکر نکنید اسم گذاشتن رو خیابان خیلی احترام به بار می‌آورد. چه فایده دارد شما اسم یکی را بگذاری روی خیابان بعد عده‌ای هی بیایند تابلوی خیابان را بکشند پایین؟ بنابراین در بزرگداشت نام مصدق همین بس که اسمش را هیچ جا نگذاریم که هیچ‌کس نتواند تابلوی آن‌جا را بیاورد پایین و این‌طوری ‌شأن و منزلتش حفظ
می‌شود.
تازه گاهی اوقات دیده شده اسم کسی را می‌گذارند روی خیابانی اما مردم همان اسم قبلی را به کار می‌برند. بنابراین چه فایده دارد ما مثلا اسم پارک ساعی را بگذاریم پارک مصدق و مردم به همان پارک ساعی گفتن‌شان ادامه بدهند؟ می‌بینید گاهی عدم نامگذاری چقدر بهتر است؟
با توجه به نظریه‌های 2 و 3 یکی از بهترین راه‌های گرامیداشت نام و یاد مصدق این است که ما اسمش را از روی خودش هم برداریم. وقتی اسمش مصدق نباشد و مثلا مستوفی باشد، دیگر این‌قدر به مصدق هجمه نمی‌شود و همه هجمه‌ها می‌رود سمت مستوفی و برای بزرگداشت مصدق چه اقدامی بهتر از جلوگیری از هجمه به نام او؟
در ادامه بند 4 می‌بایست برای تکریم بیشتر مصدق از چاپ کتاب‌های شادروان حمید مصدق هم جلوگیری کرد. وقتی اشعار او تجدید چاپ نشوند، در واقع اشعار مصدق نقد هم نخواهد شد. بنابراین جلوی نقد مصدق را به چه شیکی گرفته‌ایم.


تعداد بازدید :  693