| شقایق نوروزی| هنرمند |
امروز به طورگسترده پذیرفته شده است که تعلیم و آموزش مهمترین عنصر آمادگی در بحران است، هدف اصلی آموزش، یاد دادن اجرای فعالیتها و وظایف خاص به مردم به صورت صحیح است. بنابراین از نقطه نظر مدیریت بحــران، تعلیم و آموزش توده مردم تا جایی كه امكان آن وجود داشته باشد در حمایت از برنامههای مدیریت بحران مفید خواهد بود. این كمك با افزایش آگاهی مردم به روشنی قابل مشاهده است. بنابراین، مقامات ملی در رابطه با آموزش مدیریت بحران و آگاهی عمومی، از هنر و رسانه و دیگر امكانات، جهت تبلیغ فعالیتهای جاری و پیشنهادی مربوط به بحران در میان مردم استفاده میكنند. هنر در فرآيند خلاقيت هنری شخصيت را پرورش داده و آنچه را به زبان نمیآيد، بيان میکند زيرا هنر وسيله بيان خويشتن است و بهعنوان صميمانهترين زبان احساسات محسوب میشود. زبان هنر، اصيلترين، خالصترين و رساترين زبانهاست که به کمک آن میتوان افراد جامعه را بهسوی پيشرفت و تعالی سوق داد. آموزش مردم جهت درك فواید برنامههای درازمدت تقلیل بحران، باید بهعنوان یك هدف با ارزش و سازنده در مدیریت بحران تلقی شود. در این رابطه هنر میتواند زبانی شیرین باشد، همچنانكه در بسیاری از كشورها شاهد نمونههای عملی آن هستیم. مهمترین مسأله که متاسفانه در آموزش جدی گرفته نمیشود، فرهنگسازی پس از بحران است. ما با همکاری شهرداری تهران در یک گروه 12 نفره سعی کردهایم در جشنواره «شهر آماده» به آموزش این مسائل بپردازیم. ضروری است در كشور حداكثر تلاش لازم برای برنامهریزی پس از وقوع بحران به عمل آید. در این رابطه راهكار آموزش به منظور كاهش اثرات بحران بسیار مفید است. ديديم و شنيديم كه در سونامي ژاپن، آموزشهاي مردمي درباره وقوع بلايا چگونه منجر به تعامل دولت و مردم براي مديريت بحران شده است. نقش چنين آموزشهايي را اگر جدي بگيريم، دستيافتن به آنچه در ژاپن اتفاق افتاد دور از دسترس
نخواهد بود.