شماره ۴۱۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۳ آبان
صفحه را ببند
زنان سالمند آسیب‌پذیرترند، مراقب آنها باشید

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی اعلام کرد: گروه سالمندان در نظام سلامت، آسیب‌پذیر تعریف شده‌اند اما در این بین زنان سالمند با مشکلات مختلف از وضع مالی گرفته تا نگهداری از سالمندی دیگر و گاه تنهایی مفرط روبه‌رو هستند که آنها را آسیب‌پذیرتر از مردان سالمند ساخته است.  دکتر پریسا طاهری در گفت‌وگو با ایرنا به مناسبت هفته‌ سلامت‌زنان- 24 تا 30 مهرماه جاری- افزود: چون زنان نسبت به مردان عمر بیشتری دارند، در معرض بیماری‌های مختلف نیز قرار دارند و با وجود ابتلا به بیماری‌های مختلف، اغلب باید پرستاری گروه یا سالمند دیگری را برعهده بگیرند. وی خاطرنشان کرد: زنان سالمند از درآمد و سطح سواد پایین‌تری نسبت به مردان سالمند برخوردار بوده و این عوامل موجب آسیب‌پذیری بیشتر آنان می‌شود. وی با بیان این‌که تنها نبودن، عامل موثری در حفظ سلامت سالمندان به‌شمار می‌رود، گفت: ازدواج در «زنان سالمند تنها»، بسیار کمتر از مردان همگروه خود است.
رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، اظهار داشت:   طبق سالنامه آماری‌ سال 90 سازمان ثبت احوال تعداد ثبت شده ازدواج زنان 60‌سال به بالا 3‌هزار و 376 مورد و تعداد ثبت شده ازدواج مردان 60‌سال 8‌هزار و 945 مورد بوده است. طاهری اضافه کرد: بنا بر این آمار ازدواج مردان سالمند 2/8 برابر بیشتر از زنان سالمند بوده و فقط 05/0‌درصد زنان سالمند تنها اقدام به ازدواج کرده‌اند که این میزان خیلی کم است.
وی گفت: همچنین آزمایشات چکاپ پزشکی در زنان سالمند بسیار کم است به‌طوری‌که طبق یک تحقیق، 91/5‌درصد زنان سالمند آزمایش ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه را انجام نداده‌اند. رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، یادآور شد:   به‌طورکلی شایع‌ترین مشکل جسمانی سالمندان، مشکلات دهان و دندان است و پس از آن بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون و همچنین انجام ندادن واکسیناسیون و اختلال راه‌رفتن و محدودیت استفاده از پله از مشکلات سالمندان به‌شمار می‌رود. طاهری گفت: اختلالات خواب و افسردگی و اختلالات بینایی و شنوایی از دیگر مشکلات سالمندان هستند.


تعداد بازدید :  81