شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تشكيل جبهه ملي ایران
65‌سال پیش، برابر با اول آبان 1328خورشیدی، 19تن از رجال سياسي در اعتراض به انتخابات دوره شانزدهم مجلس شوراي ملي در منزل دكتر محمدمصدق گرد آمده و جبهه ملي ايران را به رهبري او تشكيل دادند. جبهه ملی در مجلس رهبري فعالیت‌های ضداستعماري ملت ايران را با حمايت علما و مردم برعهده داشت که ملی شدن صنعت نفت ایران یکی از دستاوردهای آن بود. اين جبهه پس از قيام 30تير 1331، دچار اختلاف دروني شد که با فاصله گرفتن بخشي از جناح مذهبي آن به رهبري آيت‏الله كاشاني از دكتر مصدق، قدرتش رو به افول گذاشت.

قیام مردم مجارستان
58 سال پیش، برابر با بیست و سوم اکتبر 1956 میلادی، مردم مجارستان با حضور در خیابان‌ها بر ضد سیاست‌های شوروی و دخالت‌های آن در امور داخلی کشورشان دست به اعتراض زدند. این تظاهرات در ابتدا بصورت یک تظاهرات دانشجویی در مرکز بوداپست پایتخت کشور آغاز شد و در ادامه هزاران نفر را جذب خود کرد. در ادامه و با درخواست كمونيست‏هاي مجارستان، ارتش سرخ شوروي خاك مجارستان را به تصرف خود درآورد و قيام ملي مردم مجارستان را در چهارم نوامبر آن سال سركوب كرد. تخمین زده شده است که در این ناآرامی‌ها حدود 2500 مجار کشته و 200 هزار نفر نیز پناهنده شدند.

جایزه نوبل برای پاسترناک
56‌سال پیش، برابر با بیست‌وسوم اکتبر 1958میلادی، كميته جوايز نوبل، رمان «دکتر ژيواگو» نوشته بوريس پاسترناك نویسنده و شاعر روس را برنده جايزه ادبي‌ سال اعلام كرد. رمان«دكتر ژيواگو» را قبلا از شوروي به ايتاليا قاچاق کرده و در اروپا و آمريكا به زبان انگليسي چاپ و با تأمين هزينه ترجمه و انتشار آن از سوي دولت‌هاي معين كه با شوروي رقابت داشتند در بسياري از كشورها از جمله ايران توزيع كرده بودند رمان «دکتر ژيواگو» در اتحاد جماهیر شوروی ممنوع‌الانتشار بود.


تعداد بازدید :  278