شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
«اتحاد» بهتر است از «ترند» و «ربات»

علیرضا کیانپور روزنامه نگار @kianpourAlireza

بالاخره شدیم. البته که ما راضی نبودیم به این فحش و فضیحت‌ها آن هم به رئیس‌جمهوری 24 میلیونی و نایب‌رئیس آزاده مجلس. اما به هر حال هر شدنی، خاصه اگر در سطح یکِ به‌اصطلاح بینول باشد، تاوان دارد. همین‌طوری کشککی حتی عباس جدیدی را هم نمی‌فرستند روی سکوی قهرمانی المپیک. البته تا آنجا که به ویکی‌پدیا و دانش گوگلی ما مربوط است، جناب جدیدی هرگز قهرمان المپیک نشده اما حسن روحانی حالا موفق شده بالاتر از «ارفض اغلاق الجزیره»، «23Jun»، «تفجیر اجیاد المصافی»، «Rodota» و چند مسأله غیر قابل فهم اما احتمالا خیلی مهم دیگر، ترند یک جهانی توییتر شده و از آنجا که روحانی به‌تنهایی ترند نشده، بلکه حامیانش او را فرستادند آن بالا، پس حالا همه آنها هم حق دارند همراه با رئیس‌جمهورشان خوشحال باشند و در فضای مجازی برای خودشان مجازاً پارتی کنند.
البته امروز اصلا قرار نیست مثل این ربات‌های توییتری بگردیم هر چه توییت با «حامی روحانی‌ام» پیدا شد، زیر هم ردیف کنیم و پشت‌بندش هم کیف کنیم و خرسند باشیم! به هیچ وجه! همین الان کافی است یک لحظه چشم‌تان را از روی این ستون لاغر بردارید و یک نگاهی به این گزارش کت و کلفت وسط صفحه (به قلم حقیر) یا گزارش‌های زیر و بغلش بیندازید تا متوجه می‌شوید که همه دارند درباره توهین لوس و بدجنسانه یک‌سری همیشه‌ عصبانی به روحانی و مطهری حرف می‌زنند و کل مملکت شده، ابراز تأسف برای یک «جریان خاص». همین شد که بهتر دیدیم حداقل این یک گُله جا را فاکتور بگیریم و برویم سراغ مسائل دیگر. یا بهتر است بگوییم، این یک گُله جا را اختصاص بدهیم به جوانب کمترجدی و بیشترشوخی، و اندک‌بی‌نمک و بسیاربانمک داستان! بماند که این جوانب هرکدام به‌تنهایی می‌توانستند موضوع یک مجموعه‌مقاله 700 صفحه‌ای باشند اما یک نکته در میان انبوه جنبه‌ها، بدجور چشمک می‌زد. و این جنبه چیزی نبود جز همان جنبه بی‌جنبه «ربات»! ماجرا از این قرار بود که یک عده که هرکدام یک‌‌طورهایی «خاص» و دسته‌جمعی «خواص» بودند، وقتی دیدند «حامی روحانی‌ام» ترند یک بینول شده، گفتند ما قبول نداریم، شما تقلب کردید، شما اصلا پا ندارید و همه‌تان سرتاپا «ربات»اید. از این‌طرف هم ملت که مطمئن بودند «پا» دارند، تا می‌شد سند و مستند رو کردند و از خودشان حین توییت‌کردن با هشتگ «حامی روحانی‌ام» و هشتگ‌های مشابه سلفی گرفتند، ریختند وسط تایم‌لاین. بعضی‌ها هم مثل «m_Allahdad» یادی کردند از روزهای اول انقلاب و نوشتند: «می‌گویند ربات‌ها «حامی روحانی‌ام» را ترند اول جهان کرده‌اند... یاد شعار‌ سال ۵۷ علیه ازهاری بخیر: بازم می‌گی نواره؟ نوار که پا نداره!» بعضی‌های دیگر هم که ازجمله لج‌درآرهای توییترفارسی بودند و چنان‌که می‌دانید تعدادشان هم اصلا کم نیست، مثل «مارلون کماندو» نوشتند: «روحاني تنها نيست؛ کلی ربات داره!» «پریچهر» هم عکس دو ربات سرخ و سبز را گذاشت و زیرش نوشت: «- امروز چیکاره‌ای؟! + حامی روحانی‌‎ام» بعضی‌ها هم مثل «صادق» پرسیدند: «ربات‌ها رفتند به میتینگ‌های روحانی؛ ۲۴‌میلیون ربات هم که بهش رأی دادن. حالا هم که کلی ربات من حامی روحانی‌ام رو ترند کردند. جنگ ستارگانه مگه؟!»
جنگ ستارگان نبود. همین توییتر فارسی خودمان بود که هر روز تویش می‌نوشتیم. فرقی که کرده بود، این‌ بود که دیروز همه با هم، یکصدا یک چیز نوشته بودیم: اتحاد چیز بهتری است! هم از ربات، هم از ترند!


تعداد بازدید :  355