شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
بازتاب هتاکی علیه رئیس‌جمهوری در رسانه‌ها

رخدادهای روز قدس و آنچه در راهپیمایی این روز میان رئیس‌جمهوری حسن روحانی و گروهی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز قدس گذشت، واکنش رسانه‌های اینترنتی و مکتوب کشور را نیز به دنبال داشت. مطبوعات و رسانه‌های اصلاح‌طلب و هوادار دولت چنانکه انتظار می‌رفت، به صورت دسته‌جمعی به محکومیت ماجرا و هتاکان روز جمعه پرداخته و بررسی ریشه‌ها و سوابق این موضوع همچون توهین به یادگار امام در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی، حمله به علی لاریجانی در قم با مُهر و کفش، حمله به علی مطهری در شیراز و حمله به علی‌اکبر ناطق‌نوری در حرم مطهر امام رضا(ع) با بطری آب سوابقی بود که روز گذشته رسانه‌های اصلاح‌طلب به‌طور مفصل به واکاوی و بازخوانی آن پرداختند. در این میان حتی واژه «خودسر» که از آن برای اشاره به افراد مرتکب حملات به شخصیت‌های سیاسی عمدتا نزدیک به جناح اطلاح‌طلب استفاده می‌شود نیز، مورد واکاوی و بازشناسی قرار گرفته و چنانکه به نظر می‌رسد اتفاق‌نظر سابق درباره این واژه به مرور درحال رنگ‌باختن است.
جوان: رئیس‌جمهوری از تحریک سطحی‌گرایان بدش نمی‌آید
در میان رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا و منتقد دولت جدی‌ترین واکنش نسبت به وقایع روز جمعه از سوی روزنامه جوان ارگان رسانه‌ای سپاه پاسداران مطرح شد. عبدالله گنجی سردبیر روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان «در نکوهش یک حاشیه» نوشت: «شعار عده‌اي عليه رئيس‌جمهوری در روز قدس دل هر نيروي مؤمن به انقلاب و زمان‌شناس را به درد مي‌آورد كه چگونه عده‌اي سطحي‌گرا، ظاهر‌بين، زمان‌نشناس و هزينه‌ساز، حزب‌الله را از جايگاه سنگ زيرين آسيا خارج و به چهره‌اي هيجاني بي‌منطق و غيرقابل كنترل تبديل مي‌كنند.» سردبیر روزنامه جوان در ادامه این یادداشت نوشته است: «ماجراي شعار عليه رئيس‌جمهوری از دو منظر نكوهيده است؛ اول اين‌كه متاسفانه عده‌اي سعي مي‌كنند آن را به حساب تبيين اخير مقام معظم رهبري بنويسند و در مقابل عده‌اي سطحي‌گرا بدون تحليل مسأله، به مصداق‌‌سازي روي‌ آوردند. آنچه مقام معظم رهبري درباره‌ سال 59 فرمودند، استفاده از تجربيات تاريخي براي تقويت منطق هشدار بود. قاعده پيشگيري از دو‌قطبي‌سازي و اصرار بر وحدت ملي سيره 28ساله مقام معظم رهبري است. عدم دو‌قطبي‌سازي جامعه اين‌قدر براي ايشان مهم است كه عدم ورود رئيس‌جمهوری سابق به گردونه انتخابات را با آن مفهوم‌سازي كردند و مانع حضور وي شدند.» سردبیر روزنامه جوان درعین‌ حال انتقادات سابق خود از رئیس‌جمهوری را فراموش نکرده و در ادامه این یادداشت نوشته است؛ «گويي ايشان نيز از تحريك سطحي‌گرايان بدش نمي‌آيد و هر روز يك حاشيه را توليد مي‌كنند. يعني چه كه اقتصاد را به صاحبان تفنگ داديم. درحالي كه معاون اول ايشان مي‌گويد: «اين ما هستيم كه به سپاه پروژه مي‌دهيم، مي‌توانيم ندهيم و چند پروژه را هم پس گرفتيم». اين تعارضات و هجمه‌ها واقعا لزومي دارد؟ قطعا براي شخص رئيس‌جمهوری نيز جز تقليل جايگاه به يك «دعواكننده» آورده‌اي نخواهد داشت.»
مشرق هتاکی‌های روز جمعه را «سازمان‌یافته» دانست
سایت مشرق یکی از معدود سایت‌های اصولگراست که به ماجرای روز جمعه اشاره کرده و در گزارشی از بازتاب ماجرا در رسانه‌های اصلاح‌طلب اولا اقدام هتاکان به رئیس‌جمهوری را حرکتی «سازمان‌یافته» نامیده و درثانی نوشته است: «روزنامه‌های اصلاح‌طلب درحالی سعی کردند موضوع شعارهای اعتراضی عده‌ای کوچک و سازمان‌یافته‌ای به حسن روحانی را پررنگ کنند که روزنامه‌های زنجیره‌ای که پس از روز قدس‌ سال ۸۸ چاپ می‌شدند نه‌تنها به وحدت‌شکنی جمعی که تعدادشان زیاد بود اعتراضی نکردند بلکه به‌طور کاملا هماهنگ با فتنه‌گران حضور آنان در روز قدس آن ‌سال را بازتاب دادند.»
کیهان از سخنرانی‌های افطاری روحانی انتقاد کرد
روزنامه کیهان اما در یادداشتی تحت عنوان «وحدت‌آفرین یا وحدت‌شکن» به موضوعی کاملا متفاوت پرداخته و برخلاف انتظار (پس از خواندن عنوان یادداشت) هیچ اشاره‌ای به ماجرای هتاکی به رئیس‌جمهوری نکرده و نوشته است: «اکنون اگر در چنین شرایطی‌، افرادی از سر غفلت و ندانستن، حرف‌های وحدت‌شکنانه بزنند و دل مردم را از یکدیگر جدا کنند، چه باید کرد!؟» یادداشت‌نویس روزنامه کیهان فرصت را غنیمت شمرده و انتقادات خود را نسبت به قربانی ماجرای وحدت‌شکنی معطوف کرده و در ادامه با اشاره به سخنان روزهای اخیر رئیس‌جمهوری در مراسم افطار بدون آن‌که نامی از حسن روحانی ببرد، می‌نویسد: «البته نمی‌توان از نظر دور داشت که بسیاری از این دست سخنان و رفتارها، سناریوی اتاق فکر‌های بیماری است که می‌کوشد ناکامی‌ها در عرصه‌های اقتصاد و دیپلماسی را پنهان کند، وگرنه کیست که نداند مشکل اقتصاد کشور ناشی از دولت ناکارآمد است نه مثلا دولت(!) با تفنگ»
هفته‌نامه نماینده: حاشیه‌سازی‌ها بهانه‌ای برای مظلوم‌نمایی روحانی می‌شود
هفته‌نامه «نماینده» ارگان رسانه‌ای غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی روز گذشته در هفتاد و ششمین شماره خود به موضوع شعار علیه حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس اشاره کرد و در مطلبی با عنوان «حاشیه‌سازی به نفع کیست؟» به ماجرا اشاره کرده و در خط‌مشی مشابه دیگر رسانه‌های اصولگرا به شیوه خود موضوع را محکوم کرده و پس از انتقادات مفصل از دولت یازدهم نوشته است: «دولت تدبیر و امید، وعده‌های عمل‌نکرده بسیاری دارد و امروز اوضاع بد اقتصادی و رکود حاکم بر کشور نیاز به هر دلیل دیگری برای انتقاد از او را برطرف می‌سازد. چه‌بسا همین حاشیه‌سازی‌ها برای روحانی، بهترین دستگیره برای او می‌شود تا مظلوم‌نمایی کرده و ضعف‌هایش را پشت آن پنهان کند.»
وطن امروز: شعارهای مردم!
علیه روحانی
روزنامه وطن امروز که معمولا در صفحه نخست خود و با یک تیتر و عکس رویدادهای مهم از نظر خودش را برجسته می‌کند، تنها در قسمتی از گزارش مربوط به روز قدس به ماجرا اشاره کرده و ذیل یکی از میان تیترهایش با عنوان «شعارهای مردم علیه روحانی» نوشته است: «حسن روحانی نیز دیروز در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد. او البته دقایقی در این مراسم حضور داشت. از حاشیه‌های حضور روحانی در مراسم روز قدس، شعارهای مردم علیه اظهارات و اقدامات وی بود. پس از رویت حسن روحانی در مراسم، مردم با سردادن شعار به استقبال وی رفتند. شدت شعارها علیه روحانی به قدری گسترده شد که حسن روحانی پس از چند دقیقه حضور در این مراسم، راهپیمایی روز قدس را ترک کرد.»
جوانفکر: نمی‌توان به توهین‌کنندگان خرده گرفت
علی‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق در یادداشتی که سایت دولت بهار ارگان رسانه‌ای نزدیک به دولت نهم و دهم آن را منتشر کرد، نوشت: «با این‌که توهین صورت گرفته را باید تقبیح کرد اما شاید نشود به توهین‌کنندگان چندان خرده گرفت، زیرا طی چهار‌سال گذشته شاهد توهین‌های زشت‌تری نسبت به مخالفان دولت بوده‌ایم.» جوانفکر در ادامه نوشته است: «جناب آقای روحانی در کسوت ریاست‌جمهوری، مخالفان خود را همواره با استفاده از الفاظی مانند مزدور، بی‌شناسنامه، ترسو، افراطی، جیب‎بر، مستضعف فکری، متوهم، بزدل، کاسب تحریم، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری و... خطاب کرده است. بدون‌ تردید توهین از بالا به پایین عملی زش‑ت‌تر محسوب می‌شود، زیرا به توهین رسمیت می‌دهد و آن را به یک عمل عادی مبدل می‌سازد.»


تعداد بازدید :  467