شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
بازار سیاه خرید و فروش حواله 2008 به راه افتاد
پیش فروش پرحاشیه
دلالان حواله 60‌میلیون تومانی 2008 را، 72‌میلیون قیمت‌گذاری کردند سایت پیش‌فروش اینترنتی ایران‌خودرو روز گذشته از دسترس خارج شد

شهروند| استقبال گسترده از پیش‌خرید نخستین خودرو پسابرجامی سایت خرید اینترنتی ایران‌خودرو را از دسترس خارج کرد. البته خیلی‌ها معتقدند؛ این اختلال ناشی از هجوم دلال‌ها برای پیش‌خرید نخستین خودروی پسابرجامی است. سایت فروش اینترنتی سه محصول پژو 2008، دنا پلاس و تندرپلاس ایران‌خودرو که از همان ساعات نخست روز پنجشنبه (اول تیرماه) موجب سرگردانی خریداران شده بود، از بعدازظهر روز گذشته از دسترس خارج شد. البته حواشی این پیش‌فروش به همین جا ختم نمی‌شود و بازار سیاه فروش حواله ۲۰۰۸ در فضای مجازی حسابی داغ شده است. درحالی ‌که تنها 3روز از آغاز پیش‌فروش نخستین خودرو پسابرجامی سپری می‌شود، دلالان حواله‌های خرید خودرو را 12‌میلیون تومان بالاتر از قیمت اعلامی ایران‌خودرو و به قیمت 72‌میلیون تومان به فروش می‌رسانند، اما قیمت اعلامی برای پیش‌خرید محصول جدید جاده مخصوص از دیگر حواشی این پیش‌خرید بوده است. شرکت ایران‌‌خودرو درحالی پیش‌پرداخت خرید این محصول را 60‌ میلیون تومان اعلام کرده که براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت خودروساز می‌تواند حداکثر تا 50‌ درصد مبلغ خودرو را به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت کند. درچنین شرایطی یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌‌خودرو قبلا اعلام کرده بود که این خودرو بین 90 تا 100‌میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد. با توجه به این مسأله، نرخ پیش‌پرداخت پژو 2008 نباید بیش از 50‌ میلیون تومان باشد و در غیر‌ این‌ صورت ایران‌خودرو دچار تخلف شده است. این تخلف درشرایطی رخ می‌دهد که صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده و می‌گوید: لطفا مسأله را کش ندهید.  تخلف دیگر ایران‌‌خودرو در زمینه مدت‌ زمان تعیین‌‌شده برای تحویل پژو 2008 است. درحالی ‌که طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، حداکثر مدت زمان تحویل خودرو در پیش‌فروش‌ عادی 12ماه و در پیش‌فروش 9ماه است، ایران‌خودرو زمان تحویل را حتی 14ماه نیز اعلام کرده است. تخلفی که صالحی‌نیا در رابطه با آن می‌گوید: مهم نیست، حداکثر 12ماهه تحویل خواهند داد.
سایت فروش ایران‌خودرو
 از دسترس خارج شد
همزمان با آغاز مرحله دوم فروش اینترنتی تعدادی از خودروهای ایران‌خودرو سایت این شرکت درحال حاضر از دسترس خارج شد. اما از همان دقیقه‌های نخست ثبت‌نام مردم با مشکلات متعددی در خرید خودروها روبه‌رو شدند. برخی حتی امکان بازشدن سایت و درج اسامی خود را هم نداشتند و تعدادی دیگر هم با طی‌کردن مراحل درنهایت امکان پرداخت مبلغ پیش‌فروش را ندارند. البته هنوز هم تلاش‌ها برای ثبت‌نام توسط مردم ادامه دارد ولی نکته جالب این‌که دیگر سایت فروش اینترنتی ایران‌خودرو باز نمی‌شود و مخاطب با این جمله که «مشتری گرامی به دلیل استقبال هموطنان عزیز، ترافیک بالای سامانه فروش و اهمیت ثبت‌نام دقیق و کامل تک‌تک خریداران، لطفا اندکی صبر کنید و دقایقی دیگر مجددا تلاش نمایید. از شکیبایی شما سپاسگزاریم.»روبه‌رو می‌شود.
یک‌سوم ظرفیت 2008 به فروش رفت
بروز مشکل در سایت خرید اینترنتی ایران‌خودرو درحالی است که یک منبع آگاه در ایران‌خودرو به ایلنا گفته است که سایت ایران‌خودرو هیچ مشکلی برای پذیرش ندارد و در واقع این کمبود پهنای باند اینترنت کشور است که سبب شده ترافیک برای ثبت‌نام به وجود آید. به گفته او، تاکنون یک‌سوم ظرفیت تولید پژو 2008 فروش رفته و تا زمانی که ظرفیت وجود داشته باشد، به ثبت‌نام ادامه خواهیم داد و هیچ‌گونه محدودیت زمانی نخواهیم داشت.
جهش ۲۰ میلیونی قیمت پژو ۲۰۰۸
درحالی قیمت خودروی پژو ۲۰۰۸ تا حدود ۱۰۰‌میلیون تومان توسط ایران‌خودرویی‌ها اعلام شده بود که معاون سازمان حمایت با توجه به پیش‌فروش این خودرو، پیش‌بینی قیمت ۱۲۰‌میلیون تومان را اعلام کرده است. شهرام میرآخورلو معاونت بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو 2008 گفته است؛ هرچند براساس آیین‌نامه پیش‌فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش‌فروش حداکثر 50‌ درصد قیمت خودرو تعیین شده است اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده و پیش‌بینی می‌شود این خودرو با قیمت 120‌میلیون تومان از خرداد‌ سال آینده عرضه شود، با پیش‌فروش 60‌  میلیون تومانی موافقت شد. با توجه به صحبت‌های مدیرعامل ایران‌خودرو که قرار بود با افزایش ساخت داخل این خودرو با قیمت زیر 100میلیونی راهی بازار شود، جهش قیمتی پیدا کرده و قیمت آن‌که هنوز نهایی نشده به 120‌میلیون تومان رسیده است.


تعداد بازدید :  239