شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

نگرانی   آمریکا از محدودیت اختیارات رئیس‌جمهوری در طرح تحریم‌های ایران و روسیه
یک روزنامه آمریکایی از تلاش کاخ‌سفید برای لابی‌گری علیه طرح تحریم‌های روسیه و ایران خبر داد؛ رئیس‌جمهوری آمریکا نگران محدود‌شدن اختیاراتش در این طرح است. دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است تا لابی خود علیه مصوبه جدید سنا که تحریم‌هایی را علیه ایران و روسیه اعمال می‌کند، افزایش دهد. این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که کنگره قصد دارد یک مانع غیرمنتظره در مسیر این طرح را که به کاخ‌سفید زمان بیشتری برای رایزنی درباره نگرانی‌هایش می‌دهد، رفع کند.
یک مقام ارشد آمریکایی گفت کاخ‌سفید مخالف مقرراتی است که می‌تواند اختیارات رئیس‌جمهوری را محدود کند. یکی از نگرانی‌های اصلی فرآیند بازبینی در کنگره است که به مجلس نمایندگان و سنا اجازه می‌دهد مانع از این شوند که رئیس‌جمهوری تحریم‌ها را لغو کند. مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته پیشبرد مصوبه سنا را که با عنوان مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و روسیه شناخته می‌شود، متوقف و دلیل آن را این‌گونه اعلام کرد که مصوبه سنا شرط قانون اساسی مبنی بر این‌که طرح‌های تأثیرگذار بر درآمد دولت باید در مجلس نمایندگان ارایه شوند را نقض می‌کند. این اتفاق سبب شد دموکرات‌ها، رهبران جمهوریخواه مجلس نمایندگان را متهم کنند که به درخواست ترامپ این طرح را متوقف کرده‌اند.
اگرچه ممکن است این مانع طی روزهای آینده رفع شود، هنوز مشخص نیست که آیا مجلس نمایندگان اقدام نهایی را اتخاذ خواهد کرد یا نه. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در ادامه گفت که نگرانی دولت از تفکیک قدرت‌ها (بین قوه مجریه و مقننه) است نه سیاست واشنگتن در قبال روسیه. وی همچنین گفت که کاخ‌سفید انتظار دارد مقامات پیشین از دولت‌های دموکرات نگرانی مشابهی درباره این مسأله داشته باشند و آن را اعلام کنند. مجلس سنای آمریکا به‌تازگی طرح تحریم‌های جدید ایران و روسیه را با 98 رأی موافق در برابر دو رأی مخالف به تصویب رساند اما این طرح به دلیل یک مانع حقوقی در مجلس نمایندگان متوقف شد که گویا قرار است به‌زودی دوباره به جریان بیفتد. این طرح ایران را به بهانه آزمایش‌های موشکی و حقوق بشر و روسیه را به اتهام دخالت در انتخابات آمریکا هدف تحریم‌های گسترده قرار می‌دهد.

سفیر ایران در کویت: کمک‌های ایران به قطر بشردوستانه است
سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت گفت: کمک‌های ایران به قطر بشردوستانه است و هیچ تأثیری بر آینده گفت‌وگوی ایرانی -عربی نخواهد گذاشت. علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران گفت: کمک‌های ایران به قطر هیچ تأثیری بر آینده گفت‌وگو ایرانی ـ عربی نخواهد گذاشت و این موضع جمهوری اسلامی ایران تنها یک موضع بشردوستانه است و ایران به دنبال راست و ریس کردن امور و از بین بردن مشکلات است. وی افزود: کمک‌های ایران تنها در این راستا است و نباید از آنها تفسیر دیگری کرد، بلکه باید از آنها استقبال کرد و جمهوری اسلامی ایران طرف هیچ‌یک از کشورهای عربی علیه یکدیگر نخواهد ایستاد و ما از همان ابتدای به وجود آمدن بحران میان کشورهای عربی موضع خود را اعلام کردیم و خواستار گفت‌وگو و تفاهم شدیم و امیدوارم تلاش تمام اطراف این بحران حل شود و روابط به حالت عادی خود بازگردد.

ایران طرح حمله تروریستی به بیت‌الله‌الحرام را محکوم کرد
سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان، طرح ناکام حمله تروریستی به بیت‌الله‌الحرام را بشدت محکوم کرد. بهرام قاسمی اظهار کرد: طرح ناکام حمله تعدادی از تروریست‌های جنایتکار برای حمله به بیت‌الله‌الحرام که با شکست روبه‌رو شد بار دیگر نشان داد تروریسم لجام‌گسیخته و رو به تزاید کنونی که تمامی جهان، منطقه و به‌خصوص مسلمانان و کشورهای اسلامی را هدف قرار داده است دین، مذهب، جغرافیا، نژاد و ملیت نمی‌شناسد و برای رسیدن به اهداف شوم خود حتی مقدس‌ترین مکان مسلمانان جهان را می‌تواند نشانه رود. قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ضمن هشدار به تمامی دولت‌ها و به‌خصوص کشورهای منطقه درخصوص این پدیده شوم و نفرت‌انگیز، تمامی ملت‌های منطقه را به هوشیاری و تلاش بی‌وقفه برای مبارزه با این سمبل و مظهر کینه، نفرت، خشونت و جنایت فرا می‌خواند. وی همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران تروریسم را به هر شکل و در هر کجا و با هر انگیزه‌ای محکوم کرده و آمادگی خود را همچون گذشته و همیشه برای کمک و همیاری به سایر کشورها در مقابله و برخورد با این جنایتکاران و سوداگران مرگ و نفرت‌پراکنان جاهل اعلام می‌دارد.


تعداد بازدید :  293