شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
اخبار جهان

واشنگتن‌پست؛ پوتین شخصا دستور کمک به ترامپ در انتخابات را داده بود
ایسنا|  سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در اوت گذشته اطلاعات موثقی داشته که نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین شخصا دستور عملیاتی برای کمک به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را صادر کرده بود. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد،‌ این اطلاعات موجب شگفتی کاخ‌سفید شد، روسای امنیتی آمریکا را در بحران فوق امنیتی فرو برد و باعث شد تا آنها این مسأله را بررسی کنند که چگونه باید واکنش نشان دهند. واشنگتن پست همچنین نوشت، با توجه به این‌که احتمال پیروزی هیلاری کلینتون دموکرات در انتخابات بالا بود و با توجه به این‌که باراک اوباما نگران بود که شخصا به خودش به چشم عامل دستکاری‌کننده انتخابات نگاه شود، دولت وقت آمریکا پیام‌های هشداری برای مسکو ارسال اما اقدامات متقابل را به پس از انتخابات موکول کرد.
پس از پیروزی شگفت‌آور ترامپ در انتخابات، مقام‌های دولتی شدیدا پشیمان بودند که چرا اقدام قاطع‌تری انجام نداده بودند.
طبق این گزارش،‌ به محض آن‌که اطلاعات راجع به پوتین منتشر شد کاخ‌سفید به آن به چشم یک تهدید امنیت ملی جدی نگاه کرد. یک گروه ضربت اطلاعات محرمانه تشکیل شد تا اطلاعات را جمع‌آوری کند و به پاسخ‌های احتمالی برسد. آنها نمی‌توانستند هیچ کاری بابت افشاگری ویکی‌لیکس درباره هک شدن ایمیل‌های کلینتون انجام دهند و در عوض روی این مسأله متمرکز شدند که آیا مسکو می‌تواند با هک کردن لیست ثبت‌نام‌کنندگان و دستگاه‌های رأی‌گیری در انتخابات هشتم نوامبر خللی ایجاد کند یا خیر.
به گزارش واشنگتن‌پست، دولت وقت آمریکا که از وخیم شدن اوضاع نگران بود بحث اقدامات تلافی‌جویانه را کنار گذاشت و در عوض مستقیما به خود روسیه هشدار داد که اقدامات دیگری انجام ندهد. مقام‌های آمریکایی به واشنگتن پست گفتند، دست‌کم چهار پیام مستقیم به روسیه داده شد و به نظر می‌رسید اثرگذار بوده باشد. آنها معتقد بودند که مسکو از طرح‌های احتمالی برای خرابکاری در انتخابات آمریکا دست برداشته است.
یک مقام ارشد دولت آمریکا تأکید کرد: ما به این نتیجه رسیده بودیم که پس از انتخابات صرف‌نظر از نتیجه، زمان کافی در اختیار داریم تا تدابیر مثبتی در نظر بگیریم. گزینه‌های اقدامات تلافی‌جویانه آمریکا شامل تحریم اقتصاد روسیه، افشای اطلاعاتی که موجب خجالت پوتین در عرصه دیپلماتیک شود و حملات سایبری علیه زیر ساخت‌های روسیه بود. اما پیروزی شوک‌آور ترامپ این واکنش‌ها را کاهش داد. اوباما در اواخر دسامبر تدابیر متوسطی در نظر گرفت و ۳۵ تن از روس‌ها را اخراج کرد و به تحریم‌های موجود افزود.

سازمان ملل در برابر اسراییل جانب حزب‌الله لبنان را گرفت
ایسنا|  سازمان ملل با درخواست نماینده رژیم صهیونیستی برای برچیدن برج‌ها و مراکز ایست‌ بازرسی حزب‌الله واقع در مرزهای لبنان مخالفت کرد. سازمان ملل با درخواست دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در این سازمان مبنی بر جمع‌آوری برج‌ها و مراکز ایست‌ بازرسی حزب‌الله لبنان واقع در مرزها تحت پوشش جمعیت «سبز بدون مرز» در راستای کنترل کیفیت محیط‌زیست لبنان مخالفت کرد. این سازمان در پاسخ به درخواست دانون اعلام کرد، گزارش‌های نیروهای بین‌الملل (یونیفل) که در جنوب لبنان مستقر هستند، نشان می‌دهد که جمعیت مذکور مسئول حفاظت از محیط‌زیست است و هیچ‌گونه مدرکی که ادعاهای طرف اسراییلی را ثابت کند، وجود ندارد. دو روزنامه عبری زبان‌هاآرتص و یدیعوت آحارونوت و دیگر رسانه‌های اسراییلی تأکید کردند که مخالفت سازمان ملل با این شکایت نشان می‌دهد هیچ‌گونه نقضی علیه قطعنامه‌های شورای امنیت به‌ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ از سوی لبنان صورت نگرفته است و نیروهای یونیفل فعالیت‌هایی که با مدیریت جمعیت «سبز بدون مرز» انجام شد را بدون در نظر گرفتن حضور هرگونه نیروی مسلح در مرزها در قالب فعالیت‌های درختکاری ثبت کردند.

الجزیره: تسلیم تلاش‌ها برای خاموش کردن صدای رسانه آزاد نمی‌شویم
ایسنا|  شبکه خبری الجزیره هر گونه اقدام برای مسدود کردن شبکه‌هایش را «تلاش برای خاموش کردن صدای رسانه آزاد» دانست. پس از آن‌که چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که روابط خود با قطر را با ادعای حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده‌اند، خواستار قطع برنامه‌های شبکه خبری الجزیره شدند، این شبکه خبری در بیانیه‌ای اعلام کرد، یقینا این درخواست جدید «تنها تلاشی ناامیدکننده برای خاموش کردن صدای رسانه‌ای آزاد و واقعگرا در منطقه» است. ما در شبکه الجزیره بر حق خود برای انجام فعالیت رسانه‌ای‌مان به شکل حرفه‌ای و بدون توجه به فشار هیچ دولت یا قدرتی تأکید داریم و از این کشورها نیز می‌خواهیم به آزادی رسانه‌ها احترام گذاشته و اجازه دهند روزنامه‌نگاران بدون هیچ‌گونه ترس یا تهدیدی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.


تعداد بازدید :  301