شماره ۱۱۵۷ | ۱۳۹۶ يکشنبه ۴ تير
صفحه را ببند
افشای زوایای جدید فساد در مدیریت فوتبال
پای چه کسانی در میان است؟

شهروند| همه به یاد دارند که‌ سال گذشته رئیس کمیته فرهنگی فدراسیون فوتبال به خاطر برخی تخلفات روانه زندان شد و حتی ماموران نهادهای امنیتی دو‌سال قبل با حضور در دفتر علی کفاشیان تحقیقاتی پیرامون فعالیت‌های رئیس سابق فدراسیون فوتبال انجام دادند. حالا اما این پیگیری‌ها با وسعت بیشتری درحال انجام است. نهادهای نظارتی ورود به پرونده پشت‌ پرده‌های مشکوک در انعقاد و اجرای قراردادهای تجاری سال‌های اخیر فوتبال ایران را در دستورکار خود قرار داده‌اند. تحقیقات نامحسوس و برگزاری جلسات مختلف بازجویی و بررسی چند پرونده خاص، ‌مسئولان نظارتی و قضائی را به سرنخ‌های قابل توجهی از وجود ابهامات مالی و نقش پررنگ برخی مدیران رسانده است.
قرارداد جنجالی بلیت‌فروشی با آقازاده ورزشی
طبق اخبار منتشرشده در رسانه‌ها قرارداد بلیت‌فروشی فوتبال ایران یکی از موارد مورد بحث برای مراجع بازرسی و امنیتی است. خبرگزاری ایسنا در این خصوص نوشت: «یکی از ابهامات به وجود آمده مربوط به شرکتی است که در دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه نهاد ریاست‌جمهوری درحالی وارد فدراسیون فوتبال شد که ردپای فرزند یکی از مدیران ارشد وقت ورزش کشور نیز در آن دیده می‌شد. متاسفانه قرارداد و تفاهمنامه با این شرکت به بهانه وابستگی به نهاد ریاست‌جمهوری توسط رئیس وقت فدراسیون فوتبال و بدون رعایت تشریفات قانونی منعقد شد. وجوه چند 100میلیاردی حاصل از فروش بلیت مسابقات استقلال و پرسپولیس درحالی توسط این شرکت انجام شده که نه‌تنها نظارتی بر عملکرد آن نبوده بلکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همواره مدعی عدم دریافت ریالی از بابت فروش بلیت از این شرکت بوده‌اند.»
فاجعه ایران نوین
قرارداد پرحاشیه تبلیغات دور زمین لیگ برتر نیز با شرکت ایران نوین کیش یکی از شاهکارهای دوره ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال و مهدی تاج در سازمان لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. مبلغ این قرارداد که در دو فصل 160‌میلیارد تومان بوده، هم‌اکنون وضع نامعلومی دارد و بنابر اطلاعات موثق مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ در اجرا و عدم وصول حقوق باشگاه‌ها مرتکب تخلفات غیرقابل انکار شده‌اند و افشاگری‌های رسانه‌ای مختلفی هم پیرامون این مسأله انجام شده است. جالب اینجاست که ابعاد مختلف این قرارداد از زمان انعقاد،‌ اجرا و اتمام آن،‌ توسط نهادهای ذیربط درحال پیگیری است.
سامانه هواداری
قرارداد سوم نیز مربوط به سامانه هواداری 3090 است که گفته می‌شود؛ بدون رعایت تشریفات قانونی با باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و تراکتورسازی منعقد شده و میزان درآمد و وصول دو باشگاه در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابر اطلاعات موجود، بدهی این شرکت ناشناخته فقط به باشگاه پرسپولیس حدود 290‌میلیارد است، البته باشگاه استقلال نیز به جهت مراودات نزدیک مدیرعامل آن با ریاست سابق فدراسیون فوتبال و یکی از مدیران وزارتخانه تاکنون از اعلام طلب از شرکت خودداری کرده است.

 


تعداد بازدید :  465