شماره ۱۱۵۶ | ۱۳۹۶ شنبه ۳ تير
صفحه را ببند
مسابقه «این خبر راست است یا دروغ»!

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

امروز می‌خواهیم در بین کشورهای مختلف گشتی بزنیم و برخی چیزهای مضحکی که در هر کشور ساخته شده را بررسی کنیم. البته برای جذاب‌تر شدن موضوع تصمیم گرفتم مثل مسابقه راست و دروغ، برخی خبرهای کذب را هم در بین اخبار بگنجانم که شما پس از خواندن هر مطلب حدس بزنید خبر درج شده راست است یا دروغ.
به کسی که تمام پیش‌بینی‌هایش درست باشد، جایزه نفیسی اهدا می‌شود. حالا اهدای جایزه راست است یا دروغ؟
در کره‌شمالی و عربستان: بین این دو کشور چه وجه اشتراکی هست؟ اهمیت صندوق رأی در این دو کشور واقعا زبانزد عام و خاص است. می‌گویند در این دو کشور صندوق بزرگی در میدان اصلی پایتخت ساخته‌اند و اسمش را گذاشته‌اند صندوق رأی. صبح به صبح مسئولان آن کشور می‌روند دور صندوق می‌چرخند و با تعجب نگاهش می‌کنند. بعد یکی انگشتش را با آب دهانش خیس می‌کند و می‌زند به بدنه صندوق و فریاد می‌زند: هنوز دم نکشیده! و همگی هرهر می‌خندند.
این خبر راست بود یا دروغ؟
کاملا راست بود! آنها به صندوق رأی نیاز ندارند اما برای خندیدن به پروسه همه‌پرسی به صندوق رأی نمادین نیاز دارند.
می‌گویند در فرانسه دستگاهی ساخته شده به اسم اعتصاب‌شمار. از آن‌جایی که هر شهروند فرانسوی ممکن است در یک روز در سه اعتصاب همزمان حاضر شده باشد، بنابراین امکان دارد موضوع اعتصاب‌ها را از یاد ببرد یا تعدادشان از دستش در برود، بنابراین این دستگاه جدید می‌تواند به آنها یادآوری کند امروز در چند اعتصاب و با چه اهدافی حضور دارند. این خبر راست بود یا دروغ؟
پاسخ: خبر دروغ بود. چون هر شهروند فرانسه به محض قرار گرفتن در وضع اعتصاب در اعتراض به موضوعی چنان در اعتصاب فرو می‌رود که شرکت در یک اعتصاب دیگر هم شکستن این اعتصاب محسوب می‌شود، بنابراین فرانسوی‌ها در هر روز تنها می‌توانند در یک اعتصاب شرکت کنند و بس.
قرار است دیوار بتنی بزرگی بین مرز آمریکا و مکزیک احداث شود. ترامپ حالا وعده داده دیوار بتنی مذکور مجهز به باتری خورشیدی باشد تا از دیوار برق بگیرند و برای مکزیکی‌ها ارزان تمام شود. می‌گویند یک شهروند بی‌ادب مکزیکی در پاسخ به خبرنگار الجزیره گفت: اولا خیلی خوشحالم با رسانه‌ای صحبت می‌کنم که عربستان دوست دارد تعطیل بشود و مسأله دوم این‌که من سوالی دارم. آیا اگر ما رویمان به همان دیوار، روی دیوار مرزی پیشاب کنیم، برق آمریکا قطع می‌شود؟
به نظر شما این خبر راست بود یا دروغ؟
بله، خبر کاملا واقعی بود. ترامپ هم گفته هر کی به طرح‌های من پیشاب کنه، ازش نمی‌گذرم.
در ایران: فرض اول این است که در ایران چیزی ساخته نمی‌شود. چیزی هم ساخته شود چند برابر زمان واقعی ساختش نیاز به زمان احداث دارد. آخرش هم بودجه تمام می‌شود و به پایان نمی‌رسد. بنابراین مضحک‌ترین چیزی که در ایران ساخته می‌شود ساعت شمارش یا روزشمار معکوس رسیدن به زمان افتتاح پروژه است.
به نظر شما این خبر راست بود یا دروغ؟
این را هم می‌باید جواب بدهم؟ شما خودت تو این کشور زندگی نمی‌کنی؟


تعداد بازدید :  611