شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آغاز مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در چارچوب بررسی جزییات و دستیابی به چارچوب توافق احتمالی جامع هسته‌ای در مقر سازمان ملل در وین آغاز شد.  به گزارش ایسنا، این مذاکرات در ادامه هشتمین دور مذاکرات سه‌جانبه هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا که در سطوح وزیران خارجه، معاونان و کارشناسان هفته گذشته به مدت 3 روز در وین انجام شد، چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری برگزار می‌شود. حمید بعید‌ی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه سرپرستی هیأت کارشناسی ایران و استفان کلمنت ریاست هیأت مذاکره‌کننده کارشناسی 1+5 را برعهده دارد. تمامی اعضای گروه 1+5 در سطح کارشناسی در این مذاکرات حضور دارند. یک مقام آگاه درباره دستور کار مذاکرات کارشناسی به ایسنا گفت:     دستور کار این مذاکرات چند موضوعی است که در نشست سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون هفته گذشته تصمیم‌گیری شد اما به تبیین بیشتر کارشناسی نیاز دارد.

 وزیرخارجه آمریکا:     تعلیق تحریم‌های در اختیار اوباما اولین قدم است
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت اوباما هیچ قصدی برای حذف  کنگره از هرگونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را ندارد. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به افزایش نگرانی‌های قانون‌گذاران آمریکا درخصوص گزارش تلاش‌های دولت این کشور برای کاهش اختیارات کنگره در توافق هسته‌ای با ایران گفت: دولت باراک اوباما هیچ قصدی برای حذف کنگره در این زمینه ندارد.وزیر امورخارجه آمریکا، گزارش اخیر یک روزنامه آمریکایی را که نوشته بود اوباما از تمام قدرت خود برای جلوگیری از اختیار کنگره در توافق هسته‌ای با ایران استفاده می‌کند رد و تأکید کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا معتقد است که کنگره نقش بسیار مهمی در مذاکرات هسته‌ای ایران دارد و در آینده نیز خواهد داشت. براساس این گزارش، اعضای کنگره آمریکا شامل دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پس از آن‌که گفته شد دولت این کشور برای تعلیق تحریم‌ها علیه ایران نیازی به تصمیم کنگره ندارد به شدت از این‌که از هرگونه توافق هسته‌ای با ایران کنار گذاشته شوند، نگران هستند.وزیر امورخارجه آمریکا همچنین اظهار کرد: در اولین قدم ما ابتدا تحریم‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آوریم که رئیس‌جمهوری می‌تواند این کار را انجام دهد چون این کار برای روند خود مذاکرات ضروری است. کری یادآور شد: من تاکنون رایزنی‌های منظمی را با کنگره داشته و متن جلسات را به آنها ارایه داده‌ام. همچنین گفت‌وگوهایی را با کنگره انجام داده‌ام. او تصریح کرد: ما خواهان مشارکت جدی و عمیق کنگره در این مسأله هستیم.

با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
شرمن:  ایران باید تصمیمات سختی بگیرد
معاون وزیر امورخارجه آمریکا گفت که ‌ایران برای اطمینان دادن درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش تصمیمات سختی خواهد گرفت. به گزارش ایسنا، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای خود در سانتیاگو پایتخت شیلی گفت: ایران برای این‌که به جامعه جهانی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش اطمینان دهد و ثابت کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و باید اقدامات لازم را به کار گیرد. براساس گزارش شبکه خبری پرس تی وی، شرمن درحالی این اظهارات را بیان کرده و خواستار تضمین ایران شده است که گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد تأسیسات هسته‌ای ایران هیچ‌گاه به سمت فعالیت‌های نظامی منحرف نشده‌اند. همچنین بازرسان آژانس هیچ‌گاه نتوانستند شواهدی به‌دست آورند که اتهامات آمریکا و غرب مبنی بر وجود فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را ثابت کنند.

ورلدنت دیلی: عربستان می‌گوید آمریکا و غرب می‌خواهند به هر قیمتی با ایران توافق کنند
یک سایت خبری آمریکایی در گزارشی نوشت: عربستان با استناد به مدارکی که مدعی است سازمان‌های اطلاعاتی‌اش به دست آورده‌اند با ابراز نگرانی اعلام کرد: آمریکا و غرب می‌خواهند به هر قیمتی با ایران توافق کنند. پایگاه خبری ورلدنت دیلی گزارش داد: عربستان‌سعودی سندی را که اعلام می‌کند سازمان‌های اطلاعاتی‌اش تهیه کرده‌اند در اختیار کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات متحده عربی قرار داده است. عربستان با انتشار این سند اعلام کرد: اعضای گروه 1+5 که درحال حاضر بر سر برنامه‌ هسته‌ای ایران با این کشور مذاکره می‌کنند می‌خواهند به منظور حصول توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به ایران اجازه دهند از زیربنای هسته‌ای صلح‌آمیز برخوردار باشد. عربستان علاوه بر این در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای در آمریکا از اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواسته است تا برای نفوذ بر اعضای کنگره تلاش کنند تا مانع از دستیابی به توافقی شوند که به ایران اجازه دهد تأسیسات هسته‌ای حتی برای استفاده صلح آمیز داشته باشد.


تعداد بازدید :  210