شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
آغازی برای گروکشی‌های روسیه از اروپا:
اوکراین پول بدهد، گازش را وصل کنیم

شهروند| وزیر انرژی روسیه روز گذشته اعلام کرد که اوکراین باید برای پرداخت بدهی گازی‌اش به روسیه ظرف یک هفته اقدام کند و تنها در صورت ارایه ضمانت مالی از سوی اوکراین به مسکو، مناقشه گازی پایان خواهد یافت. به این ترتیب مسکو نخستین هشدارها درخصوص احتمال قطع گاز اوکراین و اروپا را صادر کرد.
آخرین دور مذاکرات میان روسیه و اوکراین سه‌شنبه همین هفته در بروکسل اتریش برگزار شد که عملا هیچ توافقی در این مذاکرات صورت نگرفت. روسیه پیش از این در خردادماه اعلام کرده بود که اگر اوکراین بدهی‌اش به روسیه را پرداخت نکند گاز این کشور را قطع خواهد کرد. چنانچه روسیه اقدام به این کار کند گاز بخشی از اروپا نیز که از طریق اوکراین به این قاره می‌رود، قطع خواهد شد.
اگرچه الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه درخصوص دستیابی به توافق با اوکراین در دور جدید مذاکراتی که قرار بود یک هفته بعد آغاز شود، ابراز خوش‌بینی کرده است، اما آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین در سخنانی نسبت به دستیابی توافق با روسیه ابراز تردید کرده و گفت که بعید می‌داند اختلافات سیاسی عمیقی که میان روسیه و اوکراین وجود دارد اجازه دستیابی به توافق گازی میان دو کشور را بدهد.
روز سه‌شنبه همین هفته نیز، روسیه فشار خود را بر اوکراین که این روزها به کمک‌های غرب وابسته است، افزایش داد. روسیه در اقدامی از اوکراین خواست که درخصوص چگونگی تهیه پول برای پرداخت بدهی مسکو، تضمین ارایه کند. پیشتر اوکراین از اتحادیه اروپا درخواست کمک 2 میلیاردیورویی را مطرح کرده بود. وزیر انرژی روسیه در کنفرانسی با موضوع انرژی در روسیه گفت که روسیه و اوکراین تقریبا به توافق رسیده بودند اما این توافق تحت‌الشعاع موضوع دیگری قرار گرفت و آن موضوع نیز این است که اوکراین از چه منبعی قرار است پول مورد نیاز برای تأمین گازش را در ماه‌های نوامبر و دسامبر، تهیه کند». نواک گفت: «اگر اوکراینی‌ها پول داشته باشند، اسناد توافق امضا خواهد شد اما اگر پولی نداشته باشند، ما برای امضای توافق صبر خواهیم کرد».
سرگئی کوپریانوف، سخنگوی کمپانی گازپروم روسیه نیز در گفت‌وگویی با رویترز، اعلام کرد که جریان گاز به اوکراین تنها زمانی به راه خواهد افتاد که کی‌یف، کمک‌های مالی خارجی را دریافت کرده باشد و اگر اروپا این پول را به آنها بدهد، جریان گاز به راه خواهد افتاد».
نخست‌وزیر اوکراین نیز گفته است که کی‌یف مذاکراتی را با اتحادیه اروپا برای تأمین گاز مورد نیاز کشورش آغاز کرده است اما به نتیجه این مذاکرات خوشبین نیست چراکه این مذاکرات تحت‌الشعاع ناآرامی‌های شرق اوکراین و اشغال کریمه توسط روسیه قرار گرفته است.


تعداد بازدید :  193