شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
سخنگوی وزارت امورخارجه:
در گام‌های آخر مذاکرات هستیم

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در نشست خبری‌اش با رسانه‌های داخلی و خارجی با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 ضمن تأکید بر این‌که تمدید مدت زمان مذاکرات در دستور کار طرفین قرار ندارد، گفت: «ما در گام‌های آخر مذاکرات هستیم که بسیار مهم، حساس و سخت هستند اما این‌که پیشرفتی در مذاکرات 95 یا 98‌درصد است ارزیابی سیاسیون است. بخش مهمی از مسیر، طی شده است اما آنچه باقی‌مانده بخش سخت و تعیین‌کننده است. همه طرف‌های مذاکرات تلاش دارند تا در کمتر از 40روز باقی مانده به
نتیجه برسند.
افخم درباره‌ اظهارات آمانو مبنی بر نبود همکاری کافی از سوی ایران و کند بودن روند تصریح کرد: ایران مصمم به همکاری با آژانس در مسیر شفاف‌سازی برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش است. همکاری ایران با آژانس در میان کشورهای عضو در نوع خود بیشترین بوده است.وی درباره‌ مذاکرات اخیر در وین اظهار کرد:  در این مذاکرات دوطرف بر این‌که در زمان‌بندی مشخص به نتیجه برسند تلاش کردند و راه‌حل‌ها برای حل مسائل و اختلافات بیشتر مطرح شد و این نشانه جدیت دوطرف است و در مذاکرات کارشناسی که این هفته میان ایران و 1+5 در جریان است، قرار است همین موضوعات بیشتر بررسی شود.وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این‌که اوباما اعلام کرده است لغو تحریم‌ها بدون نظر کنگره صورت نمی‌گیرد، گفت:  این مسائل از موضوعات داخلی آمریکاست و آنها باید این موضوعات را در خود حل کنند برای ما آنچه در توافق جامع، نهایی می‌شود مهم است. نگاه ما به نتیجه‌ کار است، البته تلاش آنها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را نشانه‌ جدیت آنها می‌دانیم.
1+5 مذاکرات را رسانه‌ای نکند
افخم همچنین گفت: به طرف‌های مذاکراتی خود در بحث هسته‌ای توصیه می‌کنیم در مقطع زمانی باقی‌مانده از مذاکرات جامع از طرح موضوعاتی که درباره‌ آنها رایزنی‌ها در جریان است و هنوز چیزی قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کنند و آنها را به صحنه رسانه نکشانند تا زمانی که روی همه مسائل توافق نکنیم نمی‌توان گفت روی مساله‌ای به‌طور جداگانه توافق شده است. افخم درباره‌ پیشنهاد‌هایی که در فضای رسانه‌ها درباره‌ بحث غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژهای ایران مطرح می‌شود، گفت:  درباره‌ همه این موضوعات مذاکرات در جریان است و تا زمانی که  روی همه مسائل و جزییات توافقی نکنیم نمی‌توان گفت که روی مساله‌ای به‌طور جداگانه توافق شده است. اخبار درباره‌ جزییات مذاکرات و پیشنهاد مطرح شده، زیاد است اما هنوز چیزی قطعی
 نشده است.
دیدگاه‌های ایران و ترکیه
درخصوص مسائل منطقه، یکسان نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه درخصوص روابط ایران و ترکیه و مباحث اخیر در این رابطه گفت: ایران و ترکیه دو کشور همسایه‌اند که روابط خوبی را به صورت دوجانبه دارند. رفت‌وآمدهای خوبی بین دو کشور در سطوح بالا انجام شده. نخست‌وزیر ترکیه به تهران سفر کرده و آقای روحانی نیز به ترکیه سفر کرد. در عین حال همواره موضوعات منطقه‌ای مورد مذاکره است که در سطح سیاسی در مورد آنها تبادل‌نظر صورت می‌گیرد. وی افزود:  دیدگاه‌های دو کشور درخصوص مسائل منطقه یکسان نیست ولی این مانع از همکاری‌ها نبوده و گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین دو کشور برقرار است.
پیگیر اخبار کشف گور دسته‌جمعی
 در عراق هستیم
افخم در پاسخ به پرسش  ایسنا مبنی بر این‌که اخباری مبنی بر کشف یک گور دسته‌جمعی در عراق منتشر شده است که گفته می‌شود در بین آن تعدادی از زائران ایرانی و عراقی و حتی افرادی ایرانی منتسب به داعش هستند، آیا این خبر را با جزییات منتشر شده تأیید می‌کنید؟ گفت:  این خبر را ما هم دیدیم و از طریق سفارت پیگیر هستیم تا اطلاعات تکمیلی به ما بدهند. با توجه به جنس خبر و ذکر اسامی ایرانیان ما هم به این موضوع حساس شده‌ایم و به محض این‌که از سوی مسئولان عراقی اطلاع پیدا کنیم و خبر تأیید شود جزییات را اعلام می‌کنیم، البته پیگیری‌های اولیه ما هنوز اصل خبر را مبنی بر این‌که اساسا چنین گوری کشف شده باشد تأیید نمی‌کند. در عین حال باید منتظر اعلام‌نظر صریح و رسمی باشیم.


تعداد بازدید :  191