مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران اعلام کرد:
رشته روانشناسی بالینی در وزارت علوم ماندگار شد
ایسنا| مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران از ماندگاری رشته روانشناسی بالینی در وزارت علوم خبر داد. غلامعلی افروز با اعلام این خبر گفت: «دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی در آیندهای نزدیک این خبر را بهطور رسمی اعلام خواهد کرد.»
او ادامه داد: «نگاه به رشته روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت نگاهی درمانی است و سلامت بالینی در این نگاه خلاصه میشود. درحالی که نباید این علم را با این نگاه محدود کنیم و تلاشهای زیادی صورت گرفت که با نگاه دانشگاهی، علمی، منطقی و حقوقی مانع این انتقال ناعادلانه به وزارت بهداشت شویم.»
مدیر گروه کودکان استثنایی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت به جای استفاده از دانش علم روانشناسی بالینی دنبال انتقال و تصاحب این رشته بود، گفت: «وزارت بهداشت اگر میخواهد تیم طرح تحول سلامت خود را تکمیل کند، نباید به جای استفاده از دانش فارغالتحصیلان رشتههای روانشناسی بالینی و سلامت خود، رشتهای مانند روانشناسی بالینی را در زیرمجموعه خود قرار دهد؛ چراکه جداکردن شاخههای روانشناسی از یکدیگر امکانپذیر نبوده و گرایشهای مختلف این رشته باید در ارتباط متوازن با یکدیگر قرار بگیرند.»
افروز با تأکید بر اینکه درحال حاضر انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت بهطورکلی منتفی شد، گفت: «اخیرا به همراه گروهی از اساتید و پیشکسوتان رشته روانشناسی با گرایشهای مختلف به شورایعالی انقلاب فرهنگی دعوت شدیم و در آنجا نظرات و دیدگاههای خود را درخصوص ضرورت ماندگاری روانشناسی بالینی در دانشگاههای زیرمجموعه وزارت علوم اعلام کردیم که درنهایت این دلایل برای دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی قانعکننده بود و مقرر شد این شورا کمیتهای را به این منظور تشکیل و گزارشات نهایی را به منظور نهاییکردن در صحن شورا ارایه بدهد، اما آنچه که درحال حاضر مطرح است، این است که انتقال این رشته بهطورکلی منتفی است و شورایعالی انقلاب فرهنگی این خبر را در آینده نزدیک به صورت رسمی اعلام خواهد کرد.»
استاد ممتاز دانشگاه تهران و رئیس فدراسیون آسیایی شورای جهانی روان درمانی ادامه داد: «پیشنهاد ما در جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی به وزارت بهداشت این بود که این وزارتخانه با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین بکارگیری بهترین فارغالتحصیلان رشته روانشناسی بالینی از دانشگاههای وزارت علوم میتواند نیازهای خود را مرتفع سازد، چراکه معتقد هستیم رشته روانشناسی همانند یک تنه درخت میماند که شاخههای آن باید در کنار هم قرار بگیرند. نمیشود با این توجیه که به یکی از شاخههای آن نیاز داریم، آن را از تنه اصلی قطع کنیم.»
مدیر کل پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آمار تنبیه بدنی را اعلام کرد
۱۵۲۶ شکایت در 3 سال
ایلنا| مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش آمار تنبیه بدنی در مدارس در ۳سال اخیر را اعلام کرد.
رحیم میرشاهولد، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش از کاهش تنبیه بدنی در مدارس خبر داد: «آمار تنبیه بدنی در سال ۹۴، ۶۷۵ مورد بود و این آمار درحالی است که در سال ۹۳، ۱۲۴۹ مورد شکایت داشتیم.» او با اعلام اینکه در مجموع طی سالهای ۹۳، ۹۴ و ۹۵، ۲۳۱۸ شکایت در ارتباط با تنبیه بدنی ثبت شده است، تأکید کرد که روند این مسأله در مدارس کشور رو به کاهش است.
مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش ادامه داد: «از مجموع تنبیه بدنی در این ۳ سال، ۱۵۲۶ مورد از شکایات اثبات شده و بحق بوده است.»
میرشاه ولد در ادامه با تأکید بر اینکه معلمان به هیچ وجه حق تنبیه بدنی دانشآموزانشان را ندارند، گفت: «آموزش و پرورش در این موارد با خاطیان برخورد قانونی دارد و اگر در موردی تنبیه بدنی از سوی معلمان اثبات شود، ابتدا به معلم تذکر و در صورت لزوم برای معلم خاطی پرونده تشکیل داده میشود و درنهایت به هیأت تخلفات اداری ارسال خواهد شد.»
او ادامه داد: «در ماده 77 آییننامه اجرایی مدارس تأکید شده که اعمال هر گونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی جهت تنبیه ممنوع شده است.»
میرشاهولد همچنین بر رعایت حقوق معلمان توسط دانشآموزان تأکید کرد: «برخی از حقوق معلم در آییننامه اجرایی مطرح شده است و دانشآموزان متقابلا باید به معلمان و فرهنگیان احترام بگذارند، چرا که آنها هم حق و حقوقی دارند.» مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با بیان این مطلب که «آموزش و اطلاعرسانی» میتواند، آمار مربوط به تنبیه بدنی را کاهش دهد، گفت: «رعایت حقوق و تکالیف دانشآموزان و در سوی مقابل رعایت حقوق معلمان میتواند در روند نزولی تنبیه بدنی بسیار موثر باشد.»