شماره ۱۱۵۴ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
سرپرست سازمان اورژانس کشور در شوراي شهر از كمبود تجهيزات اورژانس سخن گفت
خدمات شكننده اورژانس تهران
در صورت وقوع حوادث مشابه پلاسكو توان پاسخ نداریم برج‌هايي كه براي انتقال بيمار آسانسور مناسب ندارد رئيس كميسيون سلامت شورا: تعداد پایگاه‌های اورژانس را باید تا 300 پایگاه افزایش داد

شهروند|  تجهيزات اورژانس تهران كافي نيست. اگر چه اورژانس تهران در جريان حادثه پلاسكو يا حادثه تروريستي توانست به هر نحوي خدماتي را به مصدومان ارایه دهد اما حالا سرپرست سازمان اورژانس تهران معتقد است كه در صورت وقوع حوادث مشابه پلاسکو، اورژانس توان پاسخ ندارد و خدمات پایینی را برای جلوگیری از این مشکلات در اختیار دارد. پیرحسین کولیوند ديروز در جلسه اعضاي شوراي شهر گزارشي درباره وضعيت اورژانس كلانشهر تهران ارایه كرد؛ گزارشي كه نشان مي‌دهد 20‌درصد ماموریت‌های اورژانس در شرایط غیراستاندارد انجام می‌شود و تاكنون تنها صد دستگاه آمبولانس به شهر تهران اضافه شده که تعدادش کم است آن هم براي جمعيت 12 ميليون نفري تهران. درخواست استقرار پايگاه‌هاي اورژانس و كمبود نيروي انساني از موارد ديگري بود كه او درباره آن حرف زد: «با 1500 نفر خدمت می‌کنیم که شرایط مناسبی نیست.» نيروهاي اورژانس براي رسيدن به محل حادثه نياز به راهكارهاي تازه‌اي دارند و آن طور كه كوليوند گفت به علت ترافيك زمان رفت و برگشت اورژانس در هر ماموريت تقريبا 2 و نيم تا 3 ساعت زمان مي‌برد و حتي خودروهايي كه راه را براي اورژانس باز مي‌کنند، جریمه مي‌شوند: «بايد براي اورژانس هوایی و فعالیت بالگردها اهمیت ویژه‌ای قایل شد، چرا که 16‌هزار نفر به وسیله بالگرد نجات یافته‌اند و 80‌درصد آنها بهبود پیدا کرده‌اند. در شرق تهران هم برج‌هایی وجود دارد که آسانسور مناسب برای انتقال فرد بیمار در آن وجود ندارد در این زمینه هم چاره‌ای جز استفاده از بالگرد نیست.» اما جز اين موضوع در محله‌های قدیمی و پرترافیک شهر تهران هم امکان خدمات‌دهی آمبولانس‌ها وجود ندارد و به همین دليل سرپرست اورژانس تهران به ضرورت خريد موتور‌آمبولانس اشاره كرد: «البته 200 دستگاه خریداری كرديم اما از سه ماه قبل این موتورآمبولانس‌ها در گمرک در حال ترخیص است. در حادثه پلاسکو و حادثه تروریستی مجلس در کمترین زمان ممکن به محل حادثه رسیده‌ایم و موجب شدیم که مصدومان کمترین عارضه را از این حوادث متحمل شوند، اما اگر اتفاقی مشابه بیفتد، توان پاسخ نداریم و خدمات پایینی را برای جلوگیری از این مشکلات در اختیار داریم. در حادثه مجلس 4 تا 5 دقیقه بعد از حادثه در محل حضور یافتیم اما مسأله اصلی این است که ابزار خدمات‌دهی اورژانس کشور پایین است.»
شهرداري تهران بايد مراكز اورژانسي را ساماندهي كند
بعد از تمام‌شدن گزارش كوليوند اعضای شورا در صحبت‌هايي به ضعف اورژانس تهران نسبت به اورژانس ساير شهرهاي كشور اشاره كردند و خواستار ایجاد پدهای بالگرد در ساختمان‌های بلند‌مرتبه، ایجاد پایگاه‌های اورژانس در ایستگاه‌های آتش‌نشانی و مترو شدند. سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا پيشنهاد تدوين طرح دو فوريتي براي ارتقاي تجهيزات اورژانس به‌ويژه در حوزه استقرار بالگرد در بوستان‌ها را مطرح كرد: «بايد با الزامی‌کردن ایجاد پد بالگرد در ساختمان‌های بلندمرتبه از پایگاه‌های اورژانس در کلیه ایستگاه‌های مترو برای محله و آتش‌نشانی تعداد پایگاه‌های اورژانس تا 300 پایگاه افزایش داد.» حافظی، رئيس كميسيون سلامت شورا، شهرداري تهران را ملزم به ساماندهي مراكز اورژانس كشور دانست. او اين را هم گفت كه اورژانس تهران نسبت به اورژانس ساير شهرهاي كشور ضعيف است: «بعد از عید فطر جلسه مشترکی در این‌ خصوص خواهیم داشت و با شهرداری اداره کل سلامت و اورژانس‌ها که در این جلسه حضور خواهند داشت مذاکراتی می‌کنیم تا به جمع‌بندی نهایی برسیم.» ايجاد پایگاه‌های اورژانس در ایستگاه‌های آتش‌نشانی هم موضوعي بود كه احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورا درباره آن حرف زد. درنهايت كوليوند، سرپرست اورژانس تهران در جمع‌بندي حرف‌هاي خود به ضرورت تهيه نرم‌افزاري براي پزشكان و پرستاران اشاره كرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن به محل حادثه برسند.
از انتقاد به برنامه 5 ساله تا بركناري‌هاي سليقه‌اي در شهرداري
عقب‌ماندگي در استقرار نظام خدمات سلامت شهری براساس برنامه 5 ساله دوم، انتقاد از بی‌دقتی در انتخاب ذیحسابان در شهرداری، برخورد حذفی با کارشناسان خوشنام شهرداری، انتقاد از سفارش برنامه مردمی از سوی شهرداری به صداوسیما و اعتراض نسبت به احداث غیرمجاز بازار میوه و تره‌بار در پارکینگ بیمارستان پارسیان از موارد ديگري بود كه اعضاي شورا ديروز درباره آن حرف زدند. حافظي، رئيس كميسيون سلامت گفت كه از برنامه 5 ساله دوم شهرداری سه‌ سال گذشته است اما هنوز برنامه عملیاتی و شاخص‌های مربوطه در این‌باره به شورا ارسال نشده، از ریاست شورا درخواست می‌شود این تذکر را به شهردار ابلاغ کند. عباس جدیدی، عضو كميسيون نظارت درباره ذيحسابان مسأله ارتباط‌نداشتن رزومه ذيحسابان با آنچه شورا در ‌سال 86 درباره مدرك تحصيلي ذيحسابان تصويب كرده است حرف زد. حقاني، عضو كميسيون سلامت هم با اشاره به خبرهایی كه از برخورد حذفی با کارشناسان خوشنام شهرداری به‌ويژه در حوزه حمل‌ونقل شنیده می‌شود، گفت كه حذف افرادی که سابقه همکاری طولانی با شهرداری تهران دارند، صحیح نیست؛ آن هم زمانی که فقط یک ماه تا پایان کار شورای شهر باقی مانده است. از نظر من این مسائل باید از طریق آقای امانی به اطلاع آقای قالیباف برسد؛ انتقادي كه از سوي اماني، معاون شهردار اينطور پاسخ داده شد: «چون این دوره در حال اتمام است نمی‌توانیم کار شهرداری را نیمه‌کاره تمام کنیم. شهرداری دارد کار خود را انجام می‌دهد و جابه‌جایی مدیرانی که با شهرداری هماهنگ نیستند، حق این نهاد است.» او همچنين ساخت میوه و تره‌بار در پارکینگ بیمارستان پارسیان را هم خلاف واقع دانست. اما بحث انحلال و حذف شوراياري هم يكي از بحث‌هايي بود كه اين‌بار از طرف طلايي، نایب‌رئیس شورای شهر مطرح شد، البته از نظر او باتوجه به ظرفیت شورایاری‌ها و تبدیل این مجموعه به یک نهاد اجتماعی پرقدرت حذف شورایاری‌ها غیرممکن است.


تعداد بازدید :  271