شماره ۱۱۵۴ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
اخبار جهان

نخست وزیر ترکیه: ترکیه خواهان شروعی جدید با اتحادیه اروپا است
ایسنا|  نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد کشورش خواهان شروعی جدید با اتحادیه اروپا تحت یک نسخه جدید است. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکسیس سیپراس، همتای یونانی‌اش در آتن اعلام کرد:   «متاسفانه اتحادیه اروپا بعد از کودتای ۱۵ ژوئیه و روند تغییر قانون اساسی ترکیه رویکرد منفی اتخاذ کرده بود.» وی در ادامه اظهاراتش از نقش سازنده یونان در روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا با اجرای توافق پناهجویان با این اتحادیه قدردانی کرد.ییلدیریم در ادامه اظهاراتش با اشاره به رد درخواست ترکیه مبنی بر استرداد سربازان این کشور که در شب کودتای ۱۵ ژوئیه به یونان فرار کرده بودند، گفت: «ما انتظار داریم که یونان کسانی که آشکارا در کودتا علیه ملت کشورمان نقش داشتند را تحویل دهند.» سیپراس نیز در ادامه گفت: «سیستم قضائی یونان درباره این مسأله تصمیم می‌گیرد. این تصمیم باید به‌طور کامل مورد احترام قرار گیرد.»

همزمان با روز جهانی آوارگان
اتحادیه عرب: اسراییل مسئول درد و رنج آوارگان فلسطینی است
ایسنا|  اتحادیه عرب رژیم صهیونیستی را مسئول درد و رنج طولانی‌ آوارگان فلسطینی دانست و کوچاندن آنها از سرزمین‌شان را جرم اعلام کرد. در بیانیه اتحادیه عرب که دیروز (سه شنبه) مصادف با روز جهانی آوارگان صادر شد، اقدام رژیم صهیونیستی در طولانی‌تر کردن درد و رنج آوارگان فلسطینی را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواسته شده به ارایه کمک‌های لازم به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی ادامه دهد. اتحادیه عرب ضمن تأکید بر حق آوارگان فلسطینی برای بازگشت به وطن خود، از جامعه بین‌الملل خواست که رژیم صهیونیستی را برای رعایت قوانین بین‌المللی و توقف سیاست‌های تجاوزکارانه، محاصره، پاکسازی نژادی و تبعیض نژادی به منظور کوچاندن فلسطینیان از سرزمین خود تحت فشار قرار دهد.

در دیدار با رئیس پارلمان عراق
بارزانی: همه‌پرسی استقلال چیزی نیست که بشود از آن گذشت
ایسنا|  رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیمی است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، پس از دیدار با سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق گفت: «تصمیم رهبران اقلیم کردستان عراق درباره برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق گزینه‌ای است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد. اقلیم کردستان می‌خواهد به دور از خشونت و از طریق راهکار مسالمت‌آمیز و توافق با طرف‌های عراقی به حقوقش دست یابد.» الجبوری نیز درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان گفت: «فداکاری‌های مردم کردستان طی دهه‌های گذشته شایسته تقدیر و احترام است و باید شرایطی که بر کشور ما حاکم است و همچنین مکانیسم‌های قانون اساسی در نظر گرفته شود.» قرار است همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق 25 سپتامبر برگزار شود. این همه‌پرسی شامل اربیل، دهوک و سلیمانیه است.

در دیدار با العبادی؛ وزیر دفاع عربستان:   اختلافی با عراق نداریم
ایسنا|  نخست‌وزیر عراق در دیدار با وزیر دفاع عربستان تأکید کرد، منطقه شاهد مشکلات بزرگی است که می‌توان آنها را با همکاری و کمک حل کرد. دفتر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد،‌ وی در محل اقامت خود در شهر مکه مکرمه میزبان محمد بن سلمان بن عبد العزیز،‌ وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور بود. طبق این بیانیه دو طرف به گفت‌وگو درباره همکاری‌ها برای مبارزه با تروریسم، تقویت روابط دوجانبه و منافع مشترک پرداختند. العبادی در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد:  ‌ «رویکرد عراق آن است که در هیچ تنشی شرکت نکند بلکه خود بخشی از عوامل ثبات و توافق باشد.» وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان نیز در این دیدار گفت: «عربستان و عراق با چالش‌ها و خطرات مشترکی مواجه هستند.» وزیر دفاع عربستان در ادامه گفت: «از آنجایی که هیچ اختلاف واقعی میان دو کشور وجود ندارد، عربستان برای حمایت از عراق اعلام آمادگی می‌کند.» بن سلمان در ادامه تأکید کرد: «تمامی درها برای همکاری با عراق
 گشوده هستند.»

وزیر خارجه قطر به واشنگتن می‌رود
ایسنا|  وزیر امورخارجه قطر اعلام کرد که قرار است ظرف چند روز آینده به‌منظور گفت‌وگو با مقامات آمریکا درباره بحران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به واشنگتن سفر کند. محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر در اظهارات خود به رسانه‌های قطری تأکید کرد که قصد دارد درباره راه‌های همکاری برای آشتی دوحه با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پس از قطع روابط دیپلماتیک آنها با کشورش به واشنگتن سفر کند. وی همچنین تأکید کرد: «بحران پای میز مذاکرات آن هم براساس اصول روشن و واضح پایان خواهد یافت.»


تعداد بازدید :  235