شماره ۴۱۰ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۱ آبان
صفحه را ببند
طرحی برای دور زدن انتخابات ‌سال 92

سیدمحمود میرلوحی معاون وزیر کشور دولت اصلاحات

طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر درحالی در مجلس بررسی می‌شود که با توجه به گذشته چنین طرح‌هایی، شرایط حساس خاورمیانه و حوادث این روزهای کشور بهتر است از سوی نمایندگان بیشتر مورد تأمل قرار گیرد. امر به معروف و نهی از منکر یکی از ارزش‌های اسلامی است که باعث نشر هنجارها و اعمال ارزشمند و ماندگار و نفی ناهنجاری‌ها در جامعه می‌شود و با همین رویکرد، نسبت به طرح فعلی مجلس ابراز نگرانی‌هایی وجود دارد چرا که این نوع نگاه‌ها به امر به معروف و نهی از منکر، نگاهی جناحی به این مسأله است.
در این طرح حریم خصوصی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. این درحالی است که دولت یازدهم و رئیس‌جمهوری چندی پیش در انجام تعهدات خود در دوره انتخابات حمایت از حقوق شهروندی و احترام به حریم خصوصی را مطرح کرده بود و اعلام کرد که قصد برخورد با با حرکت‌های خودسرانه را دارد و طرح مجلس به دغدغه‌ها دامن می‌زند.
از سوی دیگر ماده 8 این طرح که صدور مجوز برای تجمع را به نهادی غیر از وزارت کشور واگذار می‌کند، یکی دیگر از مصادیق و مشکلات این طرح است که دوگانگی و هرج‌ومرج در نظامات کشور را به دنبال دارد.
تصمیم‌گیری درباره مسائل امنیتی قابل تقسیم نیست. باید در شرایط حساس مرجع واحدی برای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، درحالی‌که چنین طرحی مخصوصا در استان‌ها با اختیارات شورای تأمین استان‌ها تداخل ایجاد می‌‌کند و مشکلاتی را به وجود می‌آورد و ممکن است در آینده شاهد درگیری‌هایی بین برخی نهادها باشیم.
مجلس درحالی به این مسائل می‌پردازد که مسأله اصلی امروز کشور، فساد اداری، بیکاری، رکود و تورم و طلاق است. نمایندگان محترم مجلس که دغدغه جوانان و ارزش‌ها را دارند با ارایه چهره رحمانی از اسلام و توجه به مطالبات و نیازهای واقعی جوانان و خصوصا زنان کاری کنند که آنان به اسلام گرایش پیدا کنند. درواقع بهتر است که از نگاه‌های قیم‌مآبانه و نگاه‌های مردانه و سنتی و قبیله‌ای به زنان دست برداریم. چرا که حالا 67‌درصد از دانشگاهیان ما را زنان تشکیل می‌دهند. اسلام از چند تار موی زنان و دختران که بیرون آمده باشد، آسیب نمی‌بیند بلکه اسلام از فساد، دروغ و ریا آسیب می‌بیند.
چنین طرح‌هایی درحالی مطرح می‌شود که قانون اساسی جمهوری اسلامی نگاهی مترقی به آزادی، فعالیت مطبوعات و حتی همین مسأله امر به معروف دارد اما متاسفانه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. اصل هشتم قانون اساسی بیش از آن‌که به جنبه منکر توجه کند، جنبه معروف آن را مورد توجه قرار می‌دهد.
جامعه به دنبال تغییر، ائتلاف و اتحاد است اما یک جریان در مجلس به شکلی مدیریت مجلس را در اختیار می‌گیرد و اصرار دارد که اولویت‌های کشور را به سمت مسائل فرعی بکشانند. چنین مصوباتی که حریم خصوصی را نادیده می‌گیرند سال‌هاست مطرح می‌شود می‌بینیم چنین صحبت‌هایی فقط فضای جامعه را به هم می‌ریزد و باعث هرج‌ومرج و به هم ریختن نظم اجتماعی می‌شود. سال‌هاست بر چنین طبلی کوبیده می‌شود اما نتیجه عکس می‌دهد خوب است یک‌بار صادقانه نتایج و عملکرد این شیوه‌های تحکم‌آمیز را ارزیابی کنیم. ما اگر دلمان برای اسلام و ارزش‌های دینی و ملی کشور می‌تپد باید از خشونت و ترشرویی فاصله بگیریم. خداوند در قرآن‌کریم پیامبر نور و رحمت را به نرمی رفتار در دعوت توصیه می‌کند. اما ما با چنین مصوباتی، ترشرویی را قانونی می‌کنیم. مسائل فرهنگی با این شیوه‌ها درست نمی‌شود. اگر مشکل مسکن و اشتغال، ازدواج واحترام به جوانان حل شود، نیازی به چنین مصوباتی نخواهیم داشت.


تعداد بازدید :  206