شماره ۱۱۵۴ | ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد
صفحه را ببند
گزیده های هفتگی اقتصاد مقاومتی

 30 خرداد

تفاهمنامه ساخت ‌هزار اتوبوس
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از امضای تفاهمنامه میان گروه توسعه صنایع و معادن شهر با این وزارتخانه برای مونتاژ و ساخت یک‌هزار دستگاه اتوبوس 12 و 18متری درون‌شهری خبر داد. این تفاهمنامه با حضور سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و حسین‌محمد پورزندی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیأت‌مدیره بانک شهر برای انتقال فناوری تولید مشترک، مونتاژ و ساخت ‌هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری 12 و 18متری به امضا رسید. گفتنی است؛ با توجه به نامگذاری‌ سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان‌ سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و همچنین سیاست‌های ابلاغی دولت، گروه توسعه صنایع و معادن شهر مذاکرات فشرده‌ای را با تولیدکنندگان بنام و شرکت‌های معتبر خارجی به انجام رسانده است که عقد تفاهمنامه اولیه با شرکت اتوبوس‌ساز اروپایی زمینه‌های عملی برخورداری و بهره‌مندی از فناوری و استانداردهای روز دنیا را بیش از گذشته فراهم خواهد آورد.

29 خرداد

تصویب لایحه 1.5 میلیارد دلاری اشتغال روستایی
اشتغال و توسعه روستایی می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد زیرساختی برای افزایش رفاه و آبادانی کشور و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی قلمداد شود. غلامرضا کاتب عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه 1.5 ‌میلیارد دلاری اشتغال روستایی به ایرنا گفت: روستاهای کشور ظرفیت قابل توجهی برای اجرای دقیق منویات رهبر معظم انقلاب در برنامه اقتصاد مقاومتی دارند و می‌توان با فراهم‌کردن زیرساخت فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی گامی ارزشمند برای افزایش اشتغال و روند کسب‌وکار برداشت. به گفته کاتب، اشتغال و توسعه روستایی می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد زیرساختی برای افزایش رفاه و آبادانی کشور قلمداد شود.
او با بیان این‌که نگاه قوای مقننه و مجریه در‌ سال 96 تقویت اشتغال روستایی با اعطای تسهیلات کم‌بهره و هدفمند است، اظهار داشت: روستانشینان باید قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مهم توسعه‌ای خود راشناسایی کنند و با یک رویکرد هدفمند در آبادانی کشور نقش‌آفرینی کنند.

 28 خرداد

جذب فناوری پیشرفته با ورود سرمایه خارجی
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به توسعه روابط بین‌المللی در دوران پسابرجام و حضور شرکت‌های مطرح خارجی در کشور به‌ویژه در صنعت برق، با یادآوری ضرورت مدیریت این روند با اولویت حفظ منافع بلندمدت ملی تصریح کرد: فرصت پیش‌آمده باید برای جذب فناوری‌های پیشرفته روز جهان و ارتقای توانمندی‌های داخلی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به شرایط ویژه در زمان تحریم‌ها خاطرنشان کرد: در آن فضا که امکان تأمین تجهیزات و فناوری‌های لازم برای برآورده کردن نیازها نبود، گرچه کشور با مسائل زیادی روبه‌رو بود، اما با تلاش و برنامه‌ریزی و اقدام‌های موثر این چالش را به فرصت تبدیل و بر مشکلات فایق آمدیم؛ به دلیل ایجاد همین ظرفیت‌ها بود که شاهد وضع تحریمی در حوزه برق نبودیم. او ادامه داد: در پساتحریم شاهد حضور پررنگ خارجی‌ها هستیم، اما باید تدابیری اتخاذ شود تا این حضور حتی‌الامکان به سرمایه‌گذاری در نقاط مورد نیاز کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بینجامد.

 27 خرداد

صادرات گندم ایران برای نخستین‌بار
با احتساب نیاز به 2.5‌میلیون تن ذخیره گندم ایران درحال حاضر ظرفیت صادرات بیش از 4‌میلیون تن گندم را دارد. چندی پیش، با موفقیت خودکفایی در تولید گندم نخستین محموله گندم ایران با حجم 30‌هزار تن از بندر امام به عمان صادر شد. علی‌اکبر غنجی مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی گفت: طبق طرح خودکفایی گندم قرار است به تدریج گندم صادراتی کشور به مقاصد مختلف ارسال شود. حجم نخستین محموله صادراتی گندم 30‌هزار تن بود که این مهم گام بلندی در راستای راهبردهای کلان نظام اسلامی و در مسیر شعار‌ سال‌جاری یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب است. اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: براساس قانون باید 2.5‌میلیون تن گندم برای 90روز ذخیره داشته باشیم اما زمانی که وارد ‌سال 96 شدیم، میزان ذخیره گندم 8‌میلیون و650 هزار تن بود. با این آمار و با احتساب نیاز به 2.5‌میلیون تن ذخیره گندم ایران درحال حاضر ظرفیت صادرات بیش از 4‌میلیون تن گندم را دارد.

 26 خرداد

فرصت بازار عراق برای اقتصاد ایران
عراق از بازارهای بزرگ منطقه برای ایران است که نیاز به کالاها و خدمات مختلف دارد و ضروری است با رشد مبادلات تجاری، اقتصادی و بانکی بین دو کشور فرصت‌های مناسب‌تری را برای حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در این بازار فراهم کند. سیدحمید حسینی، عضو هیأت‌رئیسه و دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایرنا، از پیش‌بینی بودجه 500‌میلیون دلاری برای تأمین مالی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در عراق از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی خبر داد. به گفته این مقام مسئول، سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در چند‌ سال گذشته درحد سالیانه 8 تا 9‌میلیارد دلار باقی مانده و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در زمینه اتصال خطوط راه‌آهن، مخابرات، برق، سوآپ نفت، توسعه گردشگری و... تلاش شده تا علایق بین دو کشور به حداکثر رسیده و طرفین از این ارتباط سود ببرند. گفتنی است؛ کشورهای ترکیه، چین و ایتالیا رتبه‌های یکم تا سوم صادرات مبلمان و وسایل روشنایی را به کشور عراق دارند و ایران در این حوزه رتبه پنجم را کسب کرده است و 20‌میلیون دلار صادرات دارد.

 25 خرداد

رفع محرومیت با توسعه مناطق آزاد
رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی مناطق آزاد کشور سبب شد این مناطق با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ایفای نقش مناسب خود بتوانند در تحقق برنامه‌های مرتبط با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی کارنامه مثبت و قابل قبولی ارایه دهند. مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی کشور گفت: دولت تدبیر و امید به توسعه مناطق آزاد نگاه ویژه دارد و به پشتیبانی و حمایت از فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و جلب مشارکت‌های بخش خصوصی در این زمینه مصمم است. جعفر آهنگران در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: دولت دوازدهم با همکاری بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گام‌های خوبی برای رفع محرومیت و اجرای طرح‌های اقتصادی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی برداشته است. به گفته او، دولت دوازدهم با همکاری بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی گام‌های خوبی برای رفع محرومیت و اجرای طرح‌های اقتصادی در مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی برداشته است.

 

 


تعداد بازدید :  322