شماره ۱۱۵۳ | ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد
صفحه را ببند
صدای بلند یک سیلی
مقام معظم رهبری: جمهوری اسلامی با اقتدار به دشمنان سیلی خواهد زد 6 موشک بالستیک میانبرد به سمت دیرالزور سوریه شلیک شد موشک ها از 2 استان کرمانشاه و کردستان شلیک شدند «ابوسعد» یکی از فرماندهان عالی‌رتبه گروه تروریستی داعش در این حمله به هلاکت رسید موشک‌های سپاه، محل طراحی عملیات تروریستی تهران را در سوریه منهدم کرد

شهروند| بنابر گزارش‌های رسیده حمله غیرمنتظره نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 6 فروند موشک بالستیک میان‌برد آخرین دقایق روز یکشنبه، بیست و هشتم خردادماه‌ سال 96 به مواضع تروریست‌های تکفیری در مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی در منطقه دیرالزور سوریه و به فاصله حدود 650کیلومتری از محل پرتاب موشک‌ها در استان کرمانشاه تلفات سنگینی را در میان گروه تروریستی داعش بر جای گذاشته است. طبق اعلام سپاه پاسداران، این اقدام بخشی از انتقام سپاه از تروریست‌ها بابت حملات تروریستی اخیر آنها در تهران بوده است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه چند ساعت پس از اجرای عملیات گفت: در اطراف دیرالزور پایگاه‌های فرماندهی، مراکز ساخت و تولید خودروهای انتحاری و مراکز تجمع آنها توسط موشک‌های میانبرد مورد هدف قرار گرفت. دشمنان باید بدانند تهران، لندن و پاریس نیست و این یک کار کوچکی بود که انجام شد و اگر دست از پا خطا کنند، ضربات مهلک‌تر بر سر آنها فرود خواهد آمد. به گفته سردار حاجی‌زاده این موشک‌ها از ایران شلیک شد و از فراز عراق عبور کرد و در سوریه فرود آمد و توسط هواپیماهای بدون سرنشینی که از اطراف دمشق به پرواز درآمده بود، بر فراز دیرالزور اصابت‌ها را به صورت همزمان برای ما در ایران مخابره می‌کرد.
به گفته این فرمانده ارشد سپاه، شناسایی و احاطه اطلاعاتی این تروریست‌ها به خودی خود یک دنیا مسأله است و شلیک این موشک‌ها از فاصله 700کیلومتری و نشاندن روی یک ساختمان کوچک، خودش یک پیام است و آنها می‌فهمند عیار ایرانی‌ها کجاست.
سپاه از چه موشک‌هایی در این عملیات استفاده کرد؟
در این عملیات که با عنوان «لیله القدر» نامگذاری شده است، از موشک‌های بالستیک و میان‌برد «قیام» و «ذوالفقار» استفاده شد. موشک بالستیک میان‌برد «قیام» در 29 مردادماه ‌سال 89 برای نخستین‌بار با موفقیت تست و شلیک شد. این موشک از کلاس جدید موشک‌های ایرانی بود که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصربه‌فرد است، به‌طوری‌که آن را دروازه ورود ایران به عرصه جدید در ساخت موشک‌های بالستیک دانستند و گفته شد این موشک خلاصه‌ای از تجربه 25ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا تا آن روز است که نداشتن بالک به‌عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد. این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف‌شده، می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد. سردار حاجی‌زاده پیش از این در این رابطه گفته بود: «حاج حسن طهرانی‌مقدم  یک‌بار برنامه‌ریزی کرد که به بُرد 2‌هزار کیلومتر برسیم. پس از آن برنامه دیگری داشت و معتقد بود که باید برگردیم و خلأهای این بُرد را به لحاظ کمی و کیفی برطرف کنیم. در این زمان بود که احساس شد یک موشک با برد 800کیلومتر برای اهداف آمریکایی نیاز داریم اما نه با ابعاد و انداره موشک‌های بزرگ.» فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: «موشکی مدنظر شهید طهرانی‌مقدم بود که با برد 800کیلومتر، ابعادی به اندازه موشک شهاب1 داشته باشد.» سرعت آماده‌سازی و شلیک موشک قیام، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم آن است و البته تمامی ویژگی‌ها از قبیل جنس، مواد و دیگر خصوصیات نیز در این موشک رادارگریز مدنظر قرار گرفته است.  موشک سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه‌زن ذوالفقار، موشکی مایل پرتاب با برد 700کیلومتر است. این موشک ضدجمینگ بوده و تعداد انبوه آن تاکنون در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته است. این موشک نخستین‌بار در مراسم رژه نیروهای مسلح (شهریورماه‌ سال قبل) در بندرعباس رونمایی شده بود. برخورداری از سکوی پرتاب متحرک و خودکشی، رادارگریزی، قابلیت نقطه‌زنی، سبک و تاکتیکی‌بودن از دیگر ویژگی‌های موشک ذوالفقار است. موشک «ذوالفقار» در کلاس موشک «فاتح» قرار دارد که دقیق‌ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای 300 تا 500کیلومتر است. از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام‌های «خلیج‌فارس» و «هرمز» با برد 300کیلومتر ساخته شده است.
شلیک موشک از 2 استان سنی‌نشین حاوی پیام وحدت ایرانیان بود
شلیک از دو استان عمدتا سنی‌نشین به سمت مراکز تروریست‌های داعش، حاوی پیام وحدت همه ایرانیان در مقابل تروریست‌هاست. عملیات موشکی سپاه تنها گوشه بسیار کوچکی از قدرت تنبیهی ایران علیه تروریست‌ها و دشمنان بوده است. سخنگوی سپاه خاطرنشان کرد: حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند. سخنگوی سپاه با تأکید بر اینکه از داخل کشور تا مرزهای خارج از کشور به صورت جدی مورد مراقبت قرار گرفت و خوشبختانه مشخص شد محل اصلی طراحی اقدامات تروریستی و به صورت دقیق محورهای فرماندهی و تجمع نیروها و سازمان‌های لجستیک آنها در خارج از کشور بود، ادامه داد: مبدأ اصلی طراحی‌ها منطقه دیرالزور در سوریه بود که بخش عمده عملیات در آن‌جا صورت می‌گرفت که دراقدامی کاملا هوشمندانه و غافلگیرکننده عملیات محدود موشکی صورت گرفت. او گفت: این کار با قدرت در محدوده زمانی مشخص انجام شد و بخش عمده‌ای از تجهیزات آنها را توانست هدف قرار دهد که امیدواریم پیام لازم برای حامیان تروریست‌ها را به دنبال داشته باشد. سردار شریف درباره انجام عملیات از کردستان و کرمانشاه گفت: «یکی از دلایل این بود که بعد از اجرای عملیات تروریستی در فضای مجازی و رسانه‌های حامی تروریست تلاش شده بود قومیت تروریست‌هایی که از آنها گزینش شده بودند و واگرایی استان‌ها را به افراد القا کنند»، سپاه دراین مرحله تصمیم گرفت کرمانشاه و کردستان را برای انجام عملیات انتخاب کند تا به موجب آن این پیام دریافت شود که مجموعه مردم به صورت جدی حامی و پشتیبان امنیت ملی و یکپارچگی کشور است و در مکان‌هایی که ادعا می‌شد، زادگاه تروریست‌هاست، واکنش‌های مردمی خوبی صورت گرفت و درنهایت تصمیم برآن شد که این اقدام از زادگاه میهمان باشد تا پیام مضاعفی را به دنبال داشته باشد.
هلاکت یک فرمانده ارشد داعش
به گزارش تسنیم، بر اثر حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه دیرالزور سوریه یکی از فرماندهان عالیرتبه گروه تروریستی داعش به هلاکت رسید. منابع محلی از سوریه گفتند که بر اثر حمله موشکی یکشنبه شب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه دیرالزور سوریه، یکی از فرماندهان عالیرتبه گروه تروریستی داعش به هلاکت رسیده است. گفته شده، نام این فرمانده عالیرتبه داعش «سعد‌الحسینی» معروف به ابوسعد است که تابعیت عربستانی داشته است.
موشک‌های سپاه محل طراحی عملیات تروریستی تهران را در سوریه منهدم کرد
حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر امور خارجه و سفیر اسبق ایران در سوریه نیز با بیان این‌که حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها برای تنبیه داعش و پاسخ به عملیات تروریستی آنها در تهران بود، گفت: تروریست‌های داعش عملیات مهمی را در تهران طراحی کرده بودند، آنها می‌خواستند با ورود به صحن علنی مجلس نمایندگان مجلس را ترور و ملت ایران را عزادار کنند.
شیخ‌الاسلام با بیان این‌که تحقیقات و اطلاعات قطعی نیروهای مسلح ایران می‌گوید که عملیات تروریستی تهران در منطقه دیرالزور سوریه توسط داعش طراحی شده بود، گفت: ما با افتخار اعلام می‌کنیم که همان منطقه‌ای و نقطه‌ای را که عملیات تروریستی تهران در آن‌جا طراحی شده بود، از خاک ایران هدف قرار داده دقیقا آن منطقه را منهدم کردیم که این مهم نشانگر اوج قدرت دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران است. سفیر اسبق ایران در سوریه در پاسخ به این سوال که حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه چه تاثیری در عرصه جنگ میدانی برای ارتش سوریه خواهد داشت، گفت: قطعا داعش و دیگر تروریست‌ها در عرصه میدانی آسیب‌پذیرتر خواهند شد و ان‌شاءالله ارتش و جریان مقاومت در سوریه با شتاب بیشتری علیه تروریست‌ها اقدام خواهند کرد. مهمترین پیام حمله و عملیات دقیق موشکی سپاه علیه تروریست‌ها خطاب به دشمنان انقلاب اسلامی، آمریکا و رژیم سعودی آن است که انهدام هر هدفی در هر مکانی برای جمهوری اسلامی ایران ممکن است. شیخ‌الاسلام گفت: ایران، داعش را تنبیه کرد، منتهی صدای این سیلی را باید حامیان داعش ازجمله رژیم سعودی بشوند.
امنیت مردم؛ خط قرمز دولت
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری نیز در یک واکنش توییتری اعلام کرد: امنيت مردم ايران خط قرمزاست. ايران در مبارزه با تروريسم صادق و مقتدر است. توان موشكی ايران بازدارنده و درخدمت صلح و ثبات و امنيت منطقه است.
حمایت قاطع مجلس از حمله موشکی سپاه
به مواضع تروریست‌ها
از صبح روز گذشته نمایندگان مجلس نیز غالبا در پیام‌ها و مصاحبه‌هایی جداگانه با حمایت قاطع از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز و ناامنی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر این‌که «عملیات موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در سوریه هشدار و پاسخی به گروه‌های تکفیری،‌ تروریستی و کشورهای تولید‌کننده تروریست بود»، گفت: این اقدام انقلابی و نظامی،‌ آرامش را به مردم و همه کسانی که از این گروه‌های تروریستی و تکفیری ضربه خوردند،‌ برگرداند. محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم نیز در پیامی اینستاگرامی نوشت: ملت بزرگ ایران با حمایت از نیروهای نظامی و امنیتی خود اجازه تجاوز به متجاوزان را نخواهد داد. حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر داعش در پاسخ به عملیات کور تروریستی این گروهک از رهگذر همین اتحاد و با هم‌بودن میسر شد و پاسخی بود به بدخواهان ایران اسلامی که در آرزوی ایجاد تنش و درگیری در داخل کشور ما نباشند.
نظام سلطه فعلا توان درگیری با ما را ندارد
ما هم قصدی نداریم
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در نشستن با فعالان عرصه و فناوری کشور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: نظام سلطه فعلا توان درگیری با ما را ندارند و البته ما هم قصد درگیرشدن با آنها را نداریم اما در رقابت دایمی با آنها در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه موشکی قرار داریم.
سردار سرلشکر محمد باقری با اشاره به حضور نظامی گسترده آمریکا در منطقه گفت: نظام سلطه علاوه بر اقدامات نظامی خود گروه تروریستی- تکفیری داعش را که محصول کارهای پژوهشی آنها روی گروه‌های تندروی اسلامی است، در منطقه ایجاد کردند که راه مقابله با آنها گستره عظیمی از کارهای علمی و پژوهشی را می‌طلبد.

شهروند|  «سپاه پاسداران ایران در یک حمله بی‌سابقه و مستقیم مواضع داعش در سوریه را هدف قرار داد. سپاه هشدار داده که به هرکس که به ایران حمله کند به همین روش پاسخ خواهد داد.» این، اولین واکنش خبرگزاری «وال استریت ژورنال» به حملات موشکی ایران علیه مواضع داعش بود.
12 روز پس از حمله عوامل تروریستی داعش به تهران، جمهوری اسلامی ایران، آنچنان که پیش‌تر نیز در مورد واکنش سخت به اقدام تروریست‌ها به آنها هشدار داده بود، پاسخ این حمله تروریستی را داد. سپاه پاسداران ایران با شلیک 6 موشک زمین به زمین به مقر فرماندهی تروریست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه، انتقام حملات مرگبار اخیر تهران را گرفت. این موشک‌ها از غرب ایران، برای اولین‌بار و با هماهنگی عراق برای گذر موشک‌ها از آسمان این کشور شلیک شدند. پایگاه اینترنتی نشریه «معاریو» و پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی «هاآرتص» دراین‌باره گزارش داده‌اند:   «ایران با موشک‌هایی با برد ۸۰۰ کیلومتر خاک سوریه را هدف  قرار داد. موشک‌های ایران پس از عبور از خاک عراق خاک سوریه را هدف قرار دادند.» پایگاه اینترنتی نشریه صهیونیستی اسراییل نشنال‌نیوز نیز در گزارش خود آورده است که ایران از موشک‌های میان‌برد «شهاب سه» در حمله به  مواضع داعش در سوریه استفاده کرده است. پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز که حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروه تکفیری داعش را بازتاب داده، در گزارش خود آورده است:   «حملات موشکی که روز یکشنبه روی داد، اولین حملات گزارش شده از خاک ایران به خاک سوریه از زمان شروع جنگ داخلی این کشور از ۲۰۱۱ به این سو است.» نشریه آمریکایی «ضدجنگ» نیز با اشاره به این حمله، تیتر «نخستین استفاده از موشک در ایران پس از 30 سال» را برای گزارش خود برگزید. نشریه فرانسوی  فیگارو با بیان این‌که «ایران برای نخستین‌بار از خاک خود و با موشک، مواضع داعش را در خاک سوریه هدف قرار داد» نوشت: «ایران در عراق و سوریه در کنار دولت‌های این کشورها در مبارزه با گروه‌های شورشی قرار گرفته است اما این نخستین‌بار است که ایران از خاک خود مواضع گروه داعش را هدف قرار می‌دهد.» این حمله موشکی به مواضع داعش در دیرالزور، بازتاب زیادی در رسانه‌های جهان داشته است. اکثر رسانه‌ها این حمله موشکی را پاسخ ایران به حملات اخیر داعش به تهران عنوان کرده‌اند. فرانس پرس در این‌باره گزارش داده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد این حمله را به تلافی حملات هفتم ژوئن به پارلمان و مرقد امام‌خمینی در تهران انجام داده است. همچنین خبرگزاری ترند نیز ضمن انتشار این خبر، تیتر «ایران انتقام حملات تروریستی داعش را با حمله موشکی گرفت» را برای گزارش خود انتخاب کرد. پایگاه اینترنتی گلوبال نیوز نیز حملات موشکی کشورمان به مواضع داعش را «به تلافی حملات داعش به مجلس ایران» دانسته است.شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارش خود به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران ایران آورده است که هدف از این حمله «تنبیه تروریست‌های جنایتکار» بوده و به انتقام حمله به مجلس و مرقد آیت‌الله‌خمینی انجام شده است». حمله عوامل داعش در هفدهم خرداد صورت گرفت و منجر به شهادت ۱۸ نفر شد. پس از این حمله سایت خبری «اعماق» وابسته به داعش ویدیویی را از این حمله منتشر کرد و مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. شبکه الجزیره انگلیسی نیز بیانیه سپاه پاسداران انقلاب را که در آن اعلام شده «ریخته‌شدن هیچ خون پاکی را بدون پاسخ نمی‌گذارد» را منتشر کرده است. به گزارش شبکه راشاتودی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با استفاده از موشک‌های میان‌برد خود مواضع تروریست‌ها در استان دیرالزور سوریه را هدف قرار داده است. بنا بر گزارش‌ها، شلیک این موشک‌های زمین به زمین از استان‌های غربی کرمانشاه و کردستان صورت گرفته و در اثر این حمله موشکی تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته و خسارت مادی قابل توجهی به مواضع تروریست‌ها وارد شده است. در میان رسانه‌های جهان، یکی از رسانه‌هایی که به خوبی پیام حمله موشکی ایران را دریافته بود «پایگاه اینترنتی کانال هفت» تلویزیون رژیم صهیونیستی بود. این پایگاه رسانه‌ای تلویزیونی درباره پیام این حمله گزارش داد: «حمله موشکی ایران به مواضع داعش در شرق سوریه پیامی به دشمنانش در منطقه ازجمله عربستان‌سعودی و اسراییل و همچنین به آمریکا است.» «علی‌ هاشم» خبرنگار ارشد المیادین نیز در این‌باره گفته است که «حمله موشکی ایران به تروریست‌ها در سوریه پیامی منطقه‌ای از تهران به تل‌آویو، ریاض و واشنگتن است.»
سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند
یک خبرنگار روس در پی حملات موشکی سپاه، در یادداشتی در خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: «سیلی را داعش خورد تا صدایش را دیگران بشنوند.» به گزارش انتخاب، خبرگزاری اسپوتنیک یادداشتی را درباره حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌ها در دیرالزور سوریه نوشته است. در این یادداشت آمده:   «تلافی حمله داعش به تهران را ایران می‌توانست به شکل‌های مختلف پس بدهد اما انتخاب گزینه استفاده از موشک‌های میان‌برد هم تلافی حمله بود و هم پیغامی برای حامیان داعش و بدیهی است که هدف ایران بیش از تلافی، اخطار به دیگران بود.»اسپوتنیک در این یادداشت با اشاره به دوران جنگ ایران و عراق نوشته است که «آن زمان ایرانی‌ها خون گریه می‌کردند تا چند عدد موشک به دست بیاورند و تلافی موشک‌هایی که عراق به سوی شهرهای ایران شلیک می‌کرد را در بیاورند، اما هیچ کشوری حاضر نبود این موشک‌ها را در اختیار ایران قرار دهد و سلاح‌های آمریکایی مخصوصا هواپیماهای پیشرفته آنها هم به دلیل نبود قطعات یدکی زمینگیر شده بود. همین ماجرا منجر شد که از آن زمان ایران به فکر آن باشد تا تسلیحات دفاعی مورد نیاز خود را خود تولید کند و وابسته به خارج نباشد. امروز دیگر رویای ایرانی، رساندن موشک‌ها به بغداد نیست بلکه موشک‌های ایرانی از بالای سر بغداد به راحتی عبور می‌کنند و صدها کیلومتر آن طرف‌تر فرود می‌آیند.»این خبرنگار روس، در ادامه یادداشت خود با اشاره به این موضوع که انتخاب استان کردستان برای انجام این حمله نیز بی‌دلیل نبوده، نوشته است: «دشمنان ایران تلاش‌های بسیاری جهت ناامن‌کردن این استان انجام داده‌اند. ایران خواست نشان دهد که تسلط امنیتی کامل بر این منطقه دارد.»در ادامه یادداشت منتشرشده در خبرگزاری اسپوتنیک، چنین تحلیل شده که ایران می‌توانست برای این حمله از هواپیما استفاده کند و یا از همپیمانان خود در سوریه یا عراق و لبنان بخواهد چنین کاری را انجام دهد اما اصرار بر این‌که این حمله از داخل خاک ایران انجام شود برای این بوده تا کاری انجام شود که چندین پیغام در پی داشته باشد. نویسنده این یادداشت، این پیام‌ها را این‌گونه برمی‌شمرد: 1.تلافی عملیات داعش باشد 2. موشک‌های میان‌برد ایران با طی مسافتی بیش از 650 کیلومتر با دقت فراوان، چند ساختمان و پایگاه در دیرالزور که مربوط به تروریست‌ها بود را هدف قرار دادند تا نشان دهند که ایران می‌تواند شعاع دایره‌ای از حد اقل 650 کیلومتر را با دقت نقطه‌زنی پوشش دهد 3. با توجه به این‌که ایران از موشک‌های بالستیک دوربرد 2هزار کیلومتری نیز برخوردار است این بدین معنا است که ایران می‌تواند نیروهای دشمن را در شعاع 2هزار کیلومتری نیز هدف قرار دهد؛ یعنی از ریاض گرفته تا تل‌آویو تا همه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه اطراف ایران همه می‌توانند هدف موشک‌های ایرانی قرار بگیرند 4. این عملیات حدود دو ساعت پس از صحبت‌های مقام معظم رهبری و چند ساعت پس از جلسه شورای عالی امنیت ملی ایران انجام شد که نشان می‌دهد نیروهای مسلح ایران آمادگی لازم را دارند تا ظرف فقط چند ساعت یا شاید چند دقیقه تصمیمات سیاسی سران مملکت را به اجرا بگذارند 5. انتخاب زمان و روش انجام این عملیات به گونه‌ای بود که هم پاسخ تهدیدات اخیر ایالات متحده علیه ایران و هم تحریم‌های جدید کنگره این کشور و هم تهدید‌های همپیمانان ایالات متحده داده شود 6. کارشناسان نظامی اظهار می‌دارند که سریع‌ترین سامانه دفاع موشکی به حدود 30 ثانیه از لحظه کشف نفوذ موشک‌های دشمن احتیاج دارد تا فعال شود و واکنش نشان دهد، در این صورت اگر موشک‌های ایران نزدیک مرز‌های اسراییل و عربستان‌سعودی و پایگاه‌های آمریکایی که امروزه تلاش دارند ایران را تهدید کنند، قرار گیرند فرصت طلایی عمل‌کردن سامانه دفاعی از دست می‌رود؛ چون تا زمانی که سامانه‌های دفاعی بخواهد عمل کند چندین موشک به مقصد خود رسیده‌اند.»در انتهای این یادداشت آمده است که «به هر صورت همه این موارد برای آن بوده و هست که ایران به طرف مقابل بگوید اگر پای میز مذاکره با شما نشستیم به این معنا نیست که تسلیم همه خواسته‌های شما شده‌ایم و اگر شما به تعهدات خود پایبند نباشید ما هیچ ابایی از رویارویی نداریم.»بعد از حمله موشکی ایران به تروریست‌های داعش، هنوز واکنشی از مقامات آمریکایی، خصوصا رئیس‌جمهوری این کشور که بارها از برنامه موشکی ایران انتقاد کرده، شنیده نشده است. حالا باید منتظر ماند و دید که ترامپ، چه موضعی خواهد گرفت؛ دفاع از حمله موشکی ایران به قلب داعش در دیرالزور یا تهدید و انتقاد. اکنون آنطور که «ناداو پولاک» کارشناس سابق اندیشکده واشنگتن می‌گوید: «دولت ترامپ با یکی از بزرگترین آزمون‌هایش بعد از ورود به کاخ سفید روبه‌رو است.»

ایرانی‌ها یک‌بار دیگر غافلگیر شدند. این‌بار نه تیراندازی در خیابان‌های شهر، نه زلزله ناگهانی و نه طوفان‌های نابهنگام، که خبر پرتاب موشک از خاک ایران به مواضع داعش در «دیر الزور» سوریه، یکشنبه‌شب ایرانی‌ها را هیجانی کرد و البته غافلگیر. بعد از آن چهارشنبه‌ای که صبحش با خبر حمله تروریست‌ها به مجلس و حرم امام(ره) شروع و با قطعی‌شدن خبر کشته‌شدن 17نفر، تمام شد، این دومین‌بار در دوهفته گذشته است که خبر یک قابل توجه برای مردم ایران، یک موضوع امنیتی شده.
در روزهای گذشته مسئولان امنیتی و نظامی ایران بارها گفته بودند که گروهک تروریستی داعش را به دلیل ترور تعدادی از ایرانی‌ها بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و حالا اینطور که پیداست، پاسخ ایران یکشنبه شبی که گذشت، به این گروه داده شده؛ با پرتاب موشک‌های زمین به زمین از خاک کردستان و کرمانشاه پرتاب شده و درست به هدف خورده‌اند. بعد از منتشرشدن خبر این اتفاق از ساعت‌های نزدیک به نیمه‌شب یکشنبه، این موضوع نقل صحبت خیلی از ایرانی‌ها در فضای واقعی و مجازی شد. تهرانی‌ها هم از این موضوع مستثنا نبودند؛ باز هم دیروز در خیابان‌ها و تاکسی و وسایل نقلیه عمومی، صورت خیلی از آنها نشان از حیرت داشت و البته حس غرور و اقتدار. «محمدرضا»، راننده تاکسی در یکی از خط‌های تاکسیرانی در جنوب تهران یکی از کسانی بود که می‌گفت؛ بعد از آن خبر تلخ ترور، این بهترین خبری بوده که در روزهای گذشته شنیده است: «شنیده بودم که ایران می‌خواهد پاسخ داعش را بدهد و امیدوار بودم که این اتفاق بیفتد. حالا خوشحالم که به امیدم جواب داده شد. این همان چیزی بود که انتظارش را داشتم.» «حسن»، یکی از مسافران همین خط است؛ او هم معتقد است که داعش بهترین پاسخ را درچند ‌سال گذشته گرفته است: «ایران سال‌هاست که آزمایش‌های موشکی انجام می‌دهد و البته به این دلیل متحمل تحریم هم شده است ولی به هرحال و خلاف‌نظر خیلی‌ها من معتقدم تا جایی که به مردم عادی ضرری نرسد و ایران رسما وارد جنگ با کشوری نشود، اشکالی وجود ندارد که ایران مواضع دشمنانی مانند داعش را که غیر از ایران، جمعیت زیادی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، هدف موشک بگیرد.» «ستاره»، زن 30ساله‌ای که هر روز مسیر محل کار و خانه‌اش را در خط 3 متروی تهران می‌گذراند، یکی از کسانی است که معتقد است هرچند این حمله موشکی، نشانه اقتدار ایران است اما باید کمی محتاط‌تر دراین‌باره عمل کرد.
واکنش‌ها در فضای مجازی
دیروز واکنش‌ها درباره حمله موشکی سپاه به مواضع داعش در خاک سوریه در فضای مجازی هم زیاد بود و البته بیشترش در موافقت با این اتفاق. مثلا «علی» دیروز در حساب کاربری توییترش دراین‌باره نوشت: «دوستان انگار داعش و یک کشور فرض کردند! داعش یک گروهک تروریستی، زدن مواضعش اعلان جنگ به هیچ کشوری نیست! «مهتاب» هم نظری کاملا موافق با این موضوع داشت: «موشک‌های نقطه زن سپاه از دو کشور عبور کردند و مقر داعش را درسوریه زدند. هم انتقام بود، هم تست عملیاتی موشک نقطه‌زن، هم واکنش به تحریم موشکی.»
«پژمان» دراین‌باره اینطور واکنش نشان داد: «دارم به این فکر می‌کنم برای امنیت شاید ترکیبی از هر دو لازم باشه. هم دیپلماسی هم نمایش قدرت.»
«سعید بیابانکی» شاعر طنزپرداز هم دراین‌باره شعری سرود:   «کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است/ ترقه‌باز را پاداش موشک»
در میان توییتری‌ها اما فقط این مردم عادی نبودند که دراین‌باره واکنش نشان دادند از بین مسئولان هم تعداد زیادی درباره این موضوع صحبت کردند. مثلا «محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دراین‌باره نوشت: «این شروع انتقام از داعش بود. سيلی بزرگتر در راه است. حاميان تروريسم نيز پيام اقتدار ايران را دريافت كنند.»
«عباس صالحی»، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم یکی دیگر از مسئولانی بود که دراین‌باره در توییترش واکنش نشان داد: «قدرت موشکی سپاه ایران «دیرالزور» را درهم کوبید. زور آمریکایی، زر سعودی و تزویر داعشی، صلابت علوی را بهتر خواهد شناخت.»


تعداد بازدید :  1059